Zapewne większość z Was spotkała się już wcześniej z pojęciem SEO, pozycjonowania czy optymalizacji widoczności stron internetowych. Dla krótkiego przypomnienia, SEO (ang. search engine optimization) to działania, które mają na celu wypozycjonowanie strony internetowej tak, aby znazła się na lepszych pozycjach w wynikach wyszukiwania (SERP – search engine results pages).
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są rodzaje pozycjonowania,
- jakie czynniki wpływają na pozycje strony,
- jak posługiwać się słowami kluczowymi,
- jak poprawnie zbudować adres URL,
- jak zdobywać linki zewnętrzne.
Kiedy użytkownik wpisuje słowo lub frazę w wyszukiwarce, zaawansowany algorytm zwraca listę znalezionych stron internetowych. Wszystkie z nich prezentowane są w taki sposób, aby najbardziej trafne rezultaty (według algorytmów) znalazły się jak najwyżej na stronie wyników.
Większość badań pokazuje, że ponad 60% ruchu przypada na trzy pierwsze propozycje w SERPach. Nic więc dziwnego, że e-biznesy konkurują ze sobą nie tylko o to, aby znaleźć się na pierwszej stronie z wynikami wyszukiwań, ale także o to, żeby trafić na jedną z trzech pierwszych pozycji.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wyższa pozycja oznacza lepszą widoczność dla potencjalnych klientów, więcej odwiedzających, a także większe zyski. Aby móc konkurować z innymi e-sklepami o najwyższe pozycje, Twoja witryna musi stać się atrakcyjna dla algorytmów wyszukiwarek. Im bardziej będzie ona godna uwagi, tym większe szanse na lepsze pozycje.
Jak sprawić, aby sklep był atrakcyjny dla wyszukiwarek?
Istnieją dwa odrębne i jednocześnie nawzajem uzupełniające się sposoby na lepsze wypozycjonowanie e-sklepu. Optymalizacja samej witryny internetowej jest jednym z nich – jest to tzw. on-page SEO. Drugim są działania, które wychodzą poza obręb samej strony internetowej i polegają na budowaniu linków pochodzących z zewnętrznych witryn – tzw. techniki off-page.
On-page SEO
Pierwszym miejscem, od którego powinieneś zacząć, jest strona internetowa Twojego sklepu. Algorytm wyszukiwarki internetowej bierze pod uwagę kilka czynników, kiedy prześwietla dany serwis. Najważniejsze z nich to:
- struktura strony,
- słowa kluczowe,
- URL strony,
- atrybut alt – alternatywny opis zdjęć,
- tytuł strony,
- opis strony,
- treści na stronie,
- wewnętrzne linki.
Treści, które publikujesz na stronie swojego sklepu internetowego „mówią” algorytmowi, jak przydatna jest Twoja witryna dla użytkownika, który szuka konkretnych informacji. Wyszukiwarkom zależy na tym, aby wyniki przez nie wyświetlane były jak najbardziej trafione i użyteczne.
Wszystkie wyszukiwarki zabezpieczają się przed próbami manipulacji ich algorytmem. Dlatego najlepszym sposobem na skuteczne pozycjonowanie jest używanie wyłącznie akceptowalnych przez Google technik (tzw. white hat techniques).
Struktura strony
Elementy struktury Twojej strony oraz powiązanie ze sobą poszczególnych podstron to czynniki, które także wywierają duży wpływ na SEO. Wyszukiwarki analizują struktury linków, aby znaleźć i przypisać indeksy poszczególnym stronom. Jeśli Twoja witryna jest dobrze zbudowana, wszystkie strony i podstrony będą dla wyszukiwarki łatwe do znalezienia.
Przejrzysta struktura strony to ważny aspekt, nie tylko jeśli chodzi o pozycjonowanie. Ma również ogromny wpływ na całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik, który na niej przebywa. Celem jest zbudowanie sklepu internetowego, w którym klienci mogą z łatwością znaleźć produkty oraz informacje, których szukają.
Słowa kluczowe
Są różne typy słów kluczowych oraz różne rodzaje zapytań, których używają internauci, aby odnaleźć pożądane produkty. Całe SEO tak na dobrą sprawę oparte jest głównie na słowach kluczowych. Dobranie słów, dzięki którym szukający znajdują sklepy podobne do Twojego, to droga do sukcesu. Pamiętaj o tym.
Gdy już znajdziesz odpowiednie słowa kluczowe, możesz rozpocząć proces optymalizacji. Mówiąc „po polsku”, zacznij „rozmieszczać” istotne dla Ciebie zwroty i frazy na stronie głównej i wszystkich podstronach Twojego sklepu. Główne słowa kluczowe powinny być używane w tytułach i powtarzane (w sposób naturalny, nic na siłę!) w tworzonych na Twojej stronie treściach. Inne umieszczaj w opisie każdej strony oraz alternatywnych opisach obrazów.
Adres URL
Jednym z łatwych sposobów na poprawienie pozycji Twojej strony e-commerce jest zadbanie o to, aby każdy adres URL był przyjazny pod kątem SEO. Co to oznacza w praktyce? Powinien zawierać główne słowo kluczowe, na które dana podstrona chce się pozycjonować.
URL (ang. uniform resource locator) to adres pojedynczej strony internetowej. Adresy te widoczne są w oknie wyszukiwarki internetowej oraz na stronach wyników wyszukiwania. Istnieją dwa typy adresów internetowych: statyczne oraz dynamiczne.
Tak wygląda statyczny URL:
lampsandco.pl/kategoria/lampy-podlogowe.
A dynamiczny może się prezentować następująco:
lampsandco.pl/kategoria/?p=0254007.
O ile wyszukiwarki z łatwością rozumieją oba typy adresów, dla ludzi dynamiczny URL jest kompletnie nieczytelny. Szukający nie widzi, co może znaleźć na konkretnej stronie. Nie wspominając o tym, że dynamiczny URL pozbawia Cię szansy, aby umieścić jedno ze swoich istotnych słów kluczowych w adresie strony.
Zasady budowania dobrych adresów URL:
- lepiej używać łączników (-) zamiast podkreślników ( _ ). Kiedy stosujesz podkreślniki, by odseparować od siebie słowa w adresie URL, Google potraktuje je jako jedność. Dla przykładu, lampy_podlogowe zostanie potraktowane jako lampypodlogowe;
- staraj się, aby adres URL był zwięzły, opisowy i adekwatny – odwiedzający powinien w mgnieniu oka być w stanie stwierdzić, o czym traktuje dana strona. Weźmy następujący URL jako przykład: lampsandco.pl/strona/gdzie-nas-znajdziesz. Odgadnięcie, że ta konkretna strona zawiera listę sklepów, w których można znaleźć produkty marki nie stanowi dla internauty żadnego problemu;
- wybieraj najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe i używaj ich w adresach URL, żeby jak najlepiej zoptymalizować widoczność swojej strony. Dla przykładu weźmy pod lupę sklep Beard Shop. Jego właściciel chcąc otworzyć się na rynki anglojęzyczne wykonał dobry zabieg, umieszczając główne słowo kluczowe – beard – zarówno w nazwie sklepu, jak i w adresie URL.Jednakże, jeśli chciałby zoptymalizować swój sklep pod inne słowa kluczowe, jak na przykład: beard products lub beard care, przykładowy adres URL jednej z podstron mógłby wyglądać następująco:
beardshop.eu/category/beard-care/soaps-and-shampoos.
Atrybut ALT – opis alternatywny zdjęć
Wyszukiwarki nie widzą obrazów, czytają jedynie tekst. Dlatego powinieneś wykorzystać atrybut ALT, żeby pomóc wyszukiwarce zrozumieć znaczenie zdjęcia, które widzą ludzie, a które jest zupełnie niewidoczne dla algorytmów. Jest to po prostu rodzaj opisu obrazu. W trakcie jego komponowania powinieneś użyć odpowiednich słów kluczowych.
Tytuł strony i opis strony
Tytuł strony powinien definiować treści w sposób spójny i jasny. Powinieneś ograniczyć się do maksymalnie 50-60 znaków. Dopilnuj tego, aby umieścić przynajmniej dwa najważniejsze słowa kluczowe razem z nazwą Twojego sklepu.
Tytuł strony odgrywa dużą rolę w SEO, ponieważ jako pierwszy pojawia się w SERPach (na stronach wyników wyszukiwania), na zewnętrznych stronach oraz bezpośrednio w wyszukiwarce.
Ponownie wykorzystamy sklep Lamps & Co. jako przykład. Oto, jak tytuł i opis tej strony prezentuje się w wyszukiwarce.
[opis]Wynik wyszukiwania e-sklepu Lamps & Co.[/opis]
[zrodlo]Google.pl[/zrodlo]
Jak widać powyżej, opis strony stanowi zwięzły tekst, który wyświetlany jest pod jej tytułem.
Czasami krótki tytuł nie wystarczy, aby w pełni zakomunikować, czym dokładnie zajmuje się Twój biznes e-commerce. Pole opisu strony daje Ci okazję, aby przedstawić firmę, zanim internauta wejdzie na Twoją stronę i zobaczy, jakie produkty oferujesz.
Optymalna długość opisu strony to 150-160 znaków. W trakcie jego pisania spróbuj wykazać się kreatywnością. Pamiętaj, że nudny opis może spowodować spadek współczynnika kliknięć i sprawić, że mniej osób odwiedzi Twoją witrynę.
Linki
Wewnętrzne linki – czyli linki, które prowadzą do innych stron w Twojej witrynie. To bardzo ważna część optymalizacji sklepu internetowego (on-page SEO). Pomagają one algorytmom wyszukiwarek poruszać się po Twoim sklepie, indeksując każdą stronę.
Treści
Treści na stronie Twojego sklepu, o ile są dobrze zoptymalizowane, mogą bardzo mocno wpłynąć na jego widoczność w wyszukiwarce. Słowa kluczowe to jeden z najważniejszych aspektów, jeśli chodzi o optymalizcję treści. Powinieneś wybrać tylko te najbardziej istotne zwroty i umieszczać je na całej swojej stronie.
Off-page SEO
Techniki pozycjonowania typu off-page obejmują budowanie linków na zewnętrznych witrynach, które kierują użytkownika na Twoją stronę internetową. W przeszłości wiele osób kupowało linki z innych stron i specjalnych farm. Dzisiaj takie techniki są oficjalnie niedozwolone.
Dobrą i bezpieczną z punktu widzenia SEO taktyką jest docieranie do klienta poprzez kanały social media. Jeśli stworzysz zajmujące treści i podzielisz się nimi na Facebooku i Twitterze, to klienci z którymi wchodzisz w interakcję mogą pomóc w ich rozprzestrzenieniu. Tworzone w ten sposób linki są zupełnie naturalnie.
Możesz także udostępniać czysto informacyjne albo zabawne treści, które dostarczą ludziom wiedzę na temat Twoich produktów w naturalny i bezpretensjonalny sposób. Postaraj się umieścić je także poza Twoją stroną – publikuj na istotnych dla Twojej grupy docelowej blogach, fan page’ach oraz forach.
Za każdym razem, kiedy ktoś odwiedza Twój sklep przechodząc z innej strony, zdobywasz tak zwany backlink (link przekierowujący na Twoją stronę). Powodem, dla którego backlinki są tak ważne w SEO jest to, że wyszukiwarki determinują popularność danej strony na podstawie liczby backlinków, które zdobyła.
Zaprezentowane powyżej techniki typu on-page i off-page to najbardziej podstawowe i jednocześnie najbezpieczniejsze sposoby na osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Zdecydowanie warto zacząć od nich swoją przygodę z SEO.
Żeby jeszcze bardziej zgłębić tematykę pozycjonowania e-sklepów, zapraszam do zapoznania się z darmowym przewodnikiem „SEO w e-commerce. Jak trafić na pierwszą stronę Google” przygotowanym przez Positionly oraz Shoplo.
Marketer+ objął patronat medialny nad publikacją.