Odpowiednio przygotowany katalog nagród to skuteczny „wabik” na uczestników programów wsparcia sprzedaży. Organizatorzy akcji lojalnościowych i motywacyjnych coraz częściej zastanawiają się, jak zbudować idealny zestaw upominków, który zachęci uczestników do wzięcia udziału w realizowanym przez nich projekcie. Zbiory nagród mogą bowiem zawierać bardzo różne produkty i usługi, mogą być rozbudowane albo składać się tylko z jednej, uniwersalnej formy gratyfikacji, np. karty przedpłaconej. Firmy organizujące programy wsparcia sprzedaży coraz częściej dostrzegają korzyści wynikające z zastosowania kart pre-paid i decydują się na ich wykorzystanie jako jedynej formy nagrody oferowanej beneficjentom w ramach realizowanych akcji. Najważniejsze jest dla nich bowiem to, by wręczane upominki były atrakcyjne dla uczestników i jednocześnie optymalne kosztowo.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są możliwości wykorzystania kart przedpłaconych w działaniach marketingowych na przykładzie programów wsparcia sprzedaży (programy motywacyjne i lojalnościowe),
- czym jest „masowy indywidualizm”,
- jakie korzyści wynikają z zastosowania kart pre-paid dla firm,
- na czym polega optymalizacja budżetu w przypadku wykorzystania kart przedpłaconych w działaniach marketingowych,
- jakie są możliwości customizacji i personalizacji kart pre-paid,
- co zyskuje osoba obdarowana.
Wyniki badania przeprowadzonego w 2013 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo pokazują, że największym zainteresowaniem wśród organizatorów programów wsparcia sprzedaży kierowanych do partnerów biznesowych cieszą się nagrody rzeczowe, upusty i rabaty, kupony premiowe, a także karty przedpłacone. Popularność kart pre-paid z roku na rok wzrasta, a stosujące je w ramach działań marketingowych firmy doceniają przede wszystkim możliwość ich wielokrotnego wykorzystania, bardzo szeroką sieć akceptantów, wyjątkowo łatwą logistykę, innowacyjność rozwiązania oraz perspektywę optymalizacji wydatków. Przedsiębiorstwa, które decydują się na wprowadzenie do swojego katalogu nagród kart przedpłaconych, bardzo szybko dostrzegają ich atuty i już stale wykorzystują je jako jedną z form gratyfikacji. W 2012 roku aż 73% przedsiębiorstw używających kart jako nagrody w prowadzonych programach stosowało je już co najmniej od roku. Implementacja tego rozwiązania wiąże się bowiem z szeregiem korzyści nie tylko dla organizatora akcji, ale także dla jej beneficjentów.
Masowy indywidualizm
Coraz więcej firm zwraca uwagę na potrzeby grupy docelowej, do której kierują realizowany program wsparcia sprzedaży. Jednak z różnych względów organizatorzy akcji nie mają możliwości identyfikacji oczekiwań wszystkich klientów, partnerów biznesowych czy konsumentów. Dlatego decydują się na wykorzystanie takich upominków, które dają osobie obdarowanej możliwość wyboru ostatecznej nagrody dostosowanej do jej aktualnych i indywidualnych potrzeb. Dodatkowo przedsiębiorstwa poszukują rozwiązań, które nie wymagają od firmy użycia zbyt dużej ilości zasobów, takich jak czas, zaangażowanie pracowników w przygotowanie katalogu nagród czy budżetu przeznaczonego na ich zakup. Idealnym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wykorzystanie jednego rodzaju nagrody, np. karty przedpłaconej, która nie wymaga dużego angażowania zasobów, a mimo to odpowiada na indywidualne potrzeby uczestników.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jest to zatem z jednej strony nagroda, którą można wykorzystywać wobec nawet bardzo rozbudowanej i zróżnicowanej grupy docelowej, z drugiej zaś od organizatora akcji wymaga nabycia tylko jednego rodzaju upominku dla wszystkich beneficjentów. Podejście takie to właśnie wykorzystanie idei „masowego indywidualizmu”, czyli w tym konkretnym przypadku oznacza stosowanie nagrody standardowej, która jednak daje możliwość wyboru różnorodnych produktów i usług, tak aby niemal wszyscy znaleźli dokładnie to, czego potrzebują.
Wydajesz, a jednak oszczędzasz
Nowelizacja Ustawy o podatku od towarów i usług z kwietnia 2011 roku (dalej zwana „ustawą o VAT”), zmieniła m.in. dotychczasowy art. 7 ust. 2, zgodnie z którym wszystkie nagrody rzeczowe wydawane uczestnikom akcji marketingowych zostały opodatkowane podatkiem VAT. W praktyce oznacza to wzrost kosztów związanych z prowadzeniem akcji promocyjnych, ponieważ od każdej nagrody rzeczowej wydanej uczestnikowi akcji należy odprowadzić podatek VAT w stawce 23%. Są jednak sytuacje, w których treść przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie wpływa na zwiększenie kosztów akcji marketingowej. Jest tak na przykład w sytuacji nagród w postaci znaków legitymacyjnych, które nie stanowią towaru w rozumieniu art. 2 pkt. 6 ustawy o VAT. W związku z tym przekazanie ich jest wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT. W przypadku przekazania karty przedpłaconej bez możliwości wypłaty zgromadzonych na niej środków traktowana ona jest jak elektroniczny znak legitymacyjny i w związku z tym również nie podlega opodatkowaniu. Ustawa o VAT odnosi się bowiem zarówno do towarów, jak i usług, tymczasem znaki legitymacyjne nie stanowią ani towaru, ani usługi. Obrót nimi nie podlega zatem opodatkowaniu.
Za brakiem obowiązku naliczania podatku VAT w przypadku nagród w postaci znaków legitymacyjnych przemawia również następujący argument – mielibyśmy wówczas do czynienia z podwójnym opodatkowaniem tego samego produktu. Najpierw podatek VAT byłby naliczony w związku z nieodpłatnym przekazaniem znaku legitymacyjnego, a następnie zostałby wliczony w cenę produktu (np. ubrania) kupionego przy jego wykorzystaniu. Z kolei przekazanie karty przedpłaconej mającej możliwość wypłaty zgromadzonych na niej środków powinno być traktowane jak przekazanie gotówki, a więc też będzie wyłączone spod opodatkowania podatkiem VAT. W związku z tym stosowanie kart przedpłaconych w programach wsparcia sprzedaży pozwala na zaoszczędzenie 23% budżetu przeznaczonego na zakup nagród dla uczestników.
Logistyka – szybko, sprawnie, łatwo
Karty pre-paid w odróżnieniu od nagród rzeczowych charakteryzują się bardzo prostą logistyką. Gabarytowo nie są duże, nie generują problemów logistycznych, a proces ich zamawiania i dostarczania do organizatora, który musi je jedynie przekazać uczestnikom, jest bardzo prosty i szybki. Doładowania kart również nie przysparzają wielu problemów. Zazwyczaj przeprowadza je już sam organizator, który po aktywacji zleca doładowania lub też może to zrobić sam – np. przy użyciu odpowiedniego systemu do kompleksowego zarządzania programem dostępnego online. W przypadku zamówienia większej liczby kart ich przechowywanie nie jest uciążliwe, gdyż nie zajmują one dużo miejsca. Organizator programu nie musi także dokonywać zakupu jakichkolwiek produktów, magazynować ich, na bieżąco weryfikować stanów, zapewniać do nich stałego dostępu, a także obsługiwać reklamacji ich dotyczących, co wiązałoby się z ponoszeniem przez firmę dodatkowych kosztów.
Lojalni na lata
Karty przedpłacone są bardzo atrakcyjną nagrodą w przypadku prowadzenia długoterminowych programów lojalnościowych. Organizator ponosi koszty związane z ich aktywacją tylko raz, a w trakcie realizacji programu dokonuje jedynie ich doładowań, co skraca czas pomiędzy uzyskaniem prawa do gratyfikacji, a faktycznym jej otrzymaniem przez beneficjenta. W przypadku projektów z nagrodami rzeczowymi muszą być one nabywane na bieżąco, tak by były stale dostępne w odpowiedniej ilości. Wiąże się to również z koniecznością ich przechowywania i regularnym monitoringiem terminów przydatności w przypadku produktów mających określoną datę użycia.
Na rynku funkcjonują już systemy do kompleksowego zarządzania programami lojalnościowymi opartymi na kartach, które umożliwiają realizację i stały monitoring wyników akcji o różnym okresie trwania. Jest to ogromne ułatwienie zarówno dla organizatora, jak i uczestników, którzy mają stały dostęp do najważniejszych informacji oraz możliwość skontaktowania się z zarządzającymi programem.
Customizuj i personalizuj
Karty przedpłacone są dodatkowo łatwym w użyciu nośnikiem informacji o organizatorze programu – istnieje bowiem możliwość zamieszczenia na nich m.in. logo i nazwy firmy, ale też i na ich opakowaniu, np. kopercie, w której są wręczane uczestnikowi. Jest to proces tzw. customizacji, czyli dostosowania np. wizerunku produktu do potrzeb klienta. Dzięki temu osobie obdarowanej upominkiem uwzględniającym elementy identyfikacyjne organizatora akcji stale przypominamy o uczestnictwie w konkretnym programie i o tym, od kogo daną nagrodę otrzymała. Całym procesem customizacji zarządza i zajmuje się profesjonalnie firma zewnętrzna dostarczająca karty i oferująca wsparcie w zakresie realizacji programu. Jest to niewątpliwie korzyść dla organizatora, który nie musi podejmować żadnych dodatkowych działań operacyjnych. Dodatkowo na życzenie klienta dostawca może przygotować np. personalizowane opakowania, w których karty zostaną wręczone beneficjentom. Wszystko zależy bowiem od oczekiwań firmy prowadzącej program i posiadanych przez nią danych o uczestnikach oraz chęci ich wykorzystania.
Podaruj wolność wyboru
Uczestnicy programów lojalnościowych coraz częściej przywiązują wagę do możliwości wyboru ostatecznej nagrody. Beneficjenci lubią wybierać takie formy gratyfikacji, które odpowiadają ich aktualnym potrzebom, oczekiwaniom czy gustowi. Właśnie dlatego coraz popularniejsze stają się karty przedpłacone, które można wymienić na dowolne produkty i usługi w ponad 300 tys. punktach w kraju i za granicą, a nawet na gotówkę. Poza tym, jeśli firma jest już w trakcie prowadzenia programu lojalnościowego, zawsze istnieje możliwość dodania do istniejącego katalogu nagród również kart przedpłaconych. Takie podejście to 100-proc. gwarancja zadowolenia uczestnika, która wpływa na jego przywiązanie do marki lub firmy.
Karty przedpłacone to nowoczesne i wygodne narzędzia budowania motywacji i lojalności w biznesie oraz unikalny nośnik informacji o firmie i marce. Choć nie są jeszcze tak popularne jak nagrody rzeczowe, to ich wykorzystanie w ramach akcji wsparcia sprzedaży jest wyjątkowo korzystnym rozwiązaniem dla organizatora programu. Ma to znaczenie w kontekście optymalizacji podatkowych, ponieważ karty pozwalają zaoszczędzić sporą część budżetu promocyjnego i cieszą się rosnącym zainteresowaniem wśród uczestników akcji lojalnościowych.