Skuteczna sprzedaż w sieci to znacznie więcej niż tylko przygotowanie witryny i wystawienie produktów. Do tej formy odnoszą się takie same prawa, jak do sprzedaży stacjonarnej. Dobry e-commerce powinna cechować właściwa komunikacja z klientem i wskazywanie możliwości na każdym etapie procesu zakupu. Szereg takich działań określa się mianem lejka sprzedażowego. Co należy o nim wiedzieć i w jaki sposób może podnieść wskaźniki sprzedaży w Twoim sklepie?
Czym jest lejek sprzedażowy?
Zacznijmy od wyjaśnienia – czym jest lejek sprzedażowy? To pojęcie odnosi się do szeregu działań marketingowych, których celem jest doprowadzenie procesu sprzedaży do finalizacji. Co to oznacza w praktyce? Chodzi o pokierowanie uwagą klienta w taki sposób, by zachęcić go do skorzystania z oferty sklepu online i dokonania zakupu. To swego rodzaju prowadzenie za rękę, bo im prostsza droga do kasy, tym więcej klientów zdecyduje się ukończyć transakcję.
Sam lejek sprzedażowy należy traktować jako pewien rodzaj wizualizacji całego procesu zakupu. Doskonale obrazuje wszystkie etapy – od dostrzeżenia i zwrócenia uwagi na daną markę, przez wybór interesującego produktu aż do dokonania płatności i opuszczenia e-sklepu. Nie bez powodu mówimy właśnie o „lejku” – pierwsze bodźce w formie reklamy mają za zadanie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Każdy kolejny krok zawęża grupę zainteresowanych do osób, które naprawdę są gotowe dokonać zakupu. Analiza takiego lejka to także sposób na to, by lepiej poznać swoich klientów i dowiedzieć się, do kogo rzeczywiście trafia oferta marki.
W zależności od specyfiki branży i potrzeb klientów lejek może być krótki lub bardzo rozbudowany. Cel to finalizacja sprzedaży, a jego osiągnięcie możliwe jest przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi, jak np. wygodnych płatności.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Etapy lejka sprzedażowego
By lepiej zrozumieć zagadnienie lejka sprzedażowego, warto przybliżyć jego poszczególne etapy. Przyjmuje się, że w jego skład wchodzą cztery elementy, jednak nie jest to reguła. Skuteczny lejek to taki dopasowany do potrzeb i realiów konkretnego e-commerce’u.
Do etapów lejka sprzedażowego zalicza się:
- Zdobycie uwagi i budowanie wizerunku marki – to podstawowy element, bez którego nie może obejść się żadna działalność. Chodzi tu przede wszystkim o pokazanie się światu i dotarciu do odbiorców. Dotyczy to wszystkich możliwych form reklamy – od banerów, AdWordsów, aż po kanały w mediach społecznościowych. Liczy się każdy element, od którego klient może rozpocząć zakup.
- Budowanie zainteresowania i pozyskiwanie leadów – poza samym pokazaniem się, warto zainteresować odbiorcę i zwrócić jego uwagę na dłużej. Tego również można dokonać na kilka różnych sposobów. Liczą się nie tylko trafiona reklama i bogata oferta. Kontakt z odbiorcami można utrzymywać na fan page’ach, prowadząc blog oraz rozwijając bazę mailingową. Chodzi tu nie tylko o przyciągnięcie chwytliwym hasłem, ale również edukowanie i wskazywanie korzystnych rozwiązań.
- Klasyfikacja leadów – nie każdy, kto odwiedza sklep, wychodzi z niego z zakupami. Tak samo jest w przypadku e-commerce. Tylko część działań klientów zakończy się zakupem i finalizacją transakcji. Warto więc skupić się na tych, którzy są faktycznie zainteresowani ofertą. Selekcja leadów pozwoli precyzyjnie komunikować się z fanami i docierać do ich potrzeb. Takie zawężenie grona kupujących pozwoli poprawić efektywność sprzedaży.
- Sprzedaż i działania posprzedażowe – ostatni etap, w którym pozostaje już przedstawić ofertę i wskazać konkretne rozwiązanie dla problemu klienta. W tym miejscu komunikujesz się już głównie z osobami, które wykazują duże zainteresowanie i przeszły przez wszystkie wcześniejsze etapy ścieżki. Można więc założyć, że część z nich wykazuje już chęć do zakupu, potrzebują jedynie właściwego bodźca do sfinalizowania transakcji.
Narzędzie, które pomoże w finalizacji zamówień. Poznaj Paynow
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, efektywność lejka sprzedażowego to nie tylko dobra oferta skierowana do konkretnej grupy klientów. To każdy element powiązany ze sprzedażą – w tym metody rozliczenia. Im więcej możliwości na dokonanie wygodnej płatności, tym większa szansa, że klient zdecyduje się na zakup. Dlatego niezwykle ważny jest wybór odpowiedniej bramki płatności.
Jednym z takich rozwiązań jest bramka Paynow dostępna w ofercie mBanku. Jej ogromną zaletą jest wszechstronność i szybka integracja z popularnymi platformami handlowymi, m.in. Shoplo, Sote, Redcart, Skyshop, Sellingo oraz ShopGold. Paynow startował jako produkt dla małych i średnich firm, teraz jednak mogą skorzystać z niego nawet największe przedsiębiorstwa.
Paynow to również dowolność, jeśli chodzi o metodę rozliczenia – klienci mogą zdecydować się na szybką płatność online, płatność kodem BLIK oraz kartą płatniczą.
Przedsiębiorca z kolei zyskuje wygodny sposób monitorowania płatności. Jednocześnie nie ma obawy, że część środków zostanie zamrożona przez długi czas oczekiwania na realizację przelewu. Dużym plusem jest również niska prowizja (0,95% od każdej płatności) pozbawiona opłat aktywacyjnych i abonamentowych. By skorzystać z Paynow, wystarczy posiadać aktywne konto w mBanku oraz aktywny system bankowości transakcyjnej – mCN.
mBank oferuje również szerokie wsparcie specjalistów – to nie tylko bezpieczeństwo transakcji, ale również pomoc w przypadku występowania problemów technicznych.
Paynow to pierwsza w Polsce bramka płatnicza funkcjonująca w chmurze. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy w danym okresie Twoje przedsiębiorstwo przyjmie kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy wpłat od klientów, bramka płatnicza będzie funkcjonować dokładnie tak samo. To wszystko dzięki elastyczności modelu chmurowego i możliwości zwiększania mocy obliczeniowej bez konieczności inwestycji w rozwój infrastruktury sprzętowej.
Materiał partnera