Pozycjonowanie strony internetowej nie jest kolejnym kosztem, który Twoja firma musi ponosić w związku z prowadzoną działalnością. Kompleksowe działania SEO wdrożone przez profesjonalistów zwrócą Ci się nawet wielokrotnie. Dowiedz się, jak dobrze zainwestować w pozycjonowanie stron.
Określ swoje cele i potrzeby. Jakich efektów pozycjonowania oczekujesz?
Zanim zdecydujesz się nawiązać współpracę z agencją SEO, określ swoje potrzeby oraz cele biznesowe. Zastanów się, czy pozycjonowanie ma służyć budowie lepszej widoczności Twojej strony na popularne zapytania branżowe czy także – poprzez działania content-marketingowe i buzz-marketingowe – chcesz wspierać promocję i kreować pozytywny wizerunek Twojej marki.
Nowoczesne pozycjonowanie stron nie ogranicza się wyłącznie do osiągania wysokich miejsc w Google. Powinno wykorzystywać inne środki do promocji i generowania wartościowego ruchu na pozycjonowaną stronę.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Kompleksowo zaplanowane usługi SEO pomogą:
- budować wizerunek i rozpoznawalność Twojej marki,
- zwiększyć zaufanie do firmy,
- wyprzedzić konkurencję w branży,
- zdobyć wartościowy ruch na stronie,
- zdobywać nowych klientów,
- nawiązywać ścisłe relacje ze stałymi nabywcami Twoich usług czy produktów,
- skutecznie zwiększać sprzedaż i zyski.
Dzięki dodatkowym usługom marketingu internetowego specjaliści pomogą Ci w realizacji wymienionych założeń. W kolejnym etapie przemyśl formę pozycjonowania.
Duże przedsiębiorstwa, które posiadają wiele punktów sprzedaży oraz obsługi klienta i działają na obszarze całego kraju, potrzebują usługi pozycjonowania ogólnopolskiego.
W przypadku firm, które ograniczają swoją działalność do najbliższej okolicy czy regionu, rekomendowaną formą jest pozycjonowanie lokalne. Działanie to skupia się na promocji firmy w lokalnych mediach i serwisach oraz budowie widoczności na zapytania związane z siedzibą firmy. W przypadku prowadzenia sprzedaży wysyłkowej naturalnym wyborem jest pozycjonowanie sklepów internetowych.
Wybór odpowiedniej agencji SEO – na co powinieneś zwrócić uwagę?
Rynek pozycjonowania w Polsce cieszy się ogromną podażą. To konsekwencja dużej popularności usługi i jej skuteczności. Zanim wybierzesz firmę, która zajmie się pozycjonowaniem, przeprowadź analizą rynku. Na co musisz zwrócić uwagę przy wyborze?
- Porównaj cenniki firm, które oferują SEO i dowiedz się, jakie działania zostaną wykonane w zaproponowanej cenie.
- Profesjonalna usługa pozycjonowania stron powinna być przeprowadzana na podstawie dobrze zaplanowanej i dopasowanej do klienta strategii. Dlatego pierwszym etapem usługi SEO powinno być poznanie Twoich potrzeb, specyfiki branży, celów biznesowych czy dotychczasowych doświadczeń, jakie posiadasz w działaniach SEO. Na tej podstawie specjaliści wykonują kompleksowy audyt SEO.
- Audyt witryny zawiera informacje o jej mocnych i słabych punktach, zalecenia naprawy wykrytych błędów, analizę słów kluczowych czy analizę i ocenę działań konkurencji. Audyt jest również podstawą do opracowania strategii pozycjonowania, która będzie realizowana w kolejnych miesiącach współpracy.
- Gdy podpisujesz umowę, oczekuj raportów. Agencje, które działają w sposób transparentny i rzetelny dostarczają wyczerpujących informacji. Zazwyczaj są to raporty, które dotyczą pozycji fraz, widoczności witryny w Google lub prac wykonanych na Twojej stronie oraz poza nią.
- Na koniec zwróć uwagę na to, jakie warunki współpracy oferuje agencja SEO. Specjaliści są świadomi, że na efekty należy poczekać od kilku do kilkunastu miesięcy, stąd dobrą praktyką jest nawiązanie współpracy na 12 lub 24 miesiące. Oczywiście można podjąć również współprace bezterminową, ale w tym przypadku ceny usługi są wyższe.
Twoje zaangażowanie ma duże znaczenie
Każda współpraca biznesowa wymaga zaufania, które buduje się dzięki dobrym relacjom. Gdy nawiązujesz współpracę z agencją, nie ustawiaj się w pozycji „płacę – wymagam”. Twoje zaangażowanie ma bardzo duże znacznie dla całego procesu pozycjonowania – jako klient jesteś ważnym ogniwem całego procesu.
To Ty udzielasz informacji na temat branży, w której działasz i opowiadasz o jej specyfice, opisujesz swoją firmę i klientów oraz wyjaśniasz zalety produktów i usług, które oferujesz. Pozwalasz w ten sposób poznać ekspertom SEO swój biznes i jego otoczenie. Bez tych informacji trudno będzie zrealizować założone cele.
Dodatkowo, to Ty podejmujesz ostateczne decyzje, które dotyczą działań pozycjonujących. Wiele prac związanych z SEO wymaga zmian na stronie, modyfikacji czy wdrożeń przez web dewelopera. Im dłuższe procesy decyzyjne, tym później zostaną wdrożone określone działania SEO. To znów wiąże się z dłuższym czasem oczekiwania na efekty.
Dzieje się tak dlatego, ponieważ roboty wyszukiwarek muszą zauważyć zmiany na Twojej stronie, a następnie ocenić je w odniesieniu do innych witryn, które są tematycznie podobne. Jeśli zmiany okazały się pozytywne, to Twoja witryna dopiero po jakimś czasie zacznie wyświetlać się wyżej i na więcej słów w wyszukiwarce Google.
Chcesz wiedzieć czym jest SEO? Poznaj poradnik SEO i najważniejszych 55 elementów, o których warto wiedzieć, a które dotyczą pozycjonowania stron w Google.
Pozycjonowanie stron wymaga czasu
Wspólnie określone cele oraz ich realizacja dadzą pozytywne efekty pozycjonowania. Proces ten wymaga jednak czasu. Wieloletnie doświadczenie i obserwacje pokazują, że satysfakcjonujące wyniki pojawiają się najczęściej po kilku miesiącach, a w niektórych przypadkach nawet roku. Długi czas oczekiwania wynika ze zmian w algorytmach wyszukiwarki Google.
Bardzo ważne jest, aby pozycjonowana strona wyraźnie określała cel, jaki realizuje oraz tematykę, jaką porusza. W ten sposób będzie faktycznie odpowiadać na potrzeby użytkowników, którzy odwiedzając witrynę znajdą zawartość, której poszukują.
Przykładem jest pytanie wpisywane w wyszukiwarkę Google: „Ile trwa pozycjonowanie?”. Odpowiedź powinna być rzetelna i wyczerpująca, czyli dostarczać użytkownikowi cennej wiedzy.
Jakie wytyczne jeszcze powinna – a wręcz musi – spełnić Twoja strona, aby była dobrze widoczna w Google?
- posiadać wyczerpujące, atrakcyjne i użyteczne treści,
- dostarczać cennej wiedzy i informacji na wybrany przez Ciebie temat,
- mieć wartościowe linki przychodzące i wychodzące,
- posiadać intuicyjną i logiczną architekturę informacji,
- posiadać wdrożone linkowanie wewnętrzne,
- witryna nie może posiadać błędów technicznych.
Dostosowanie strony do tak wielu wytycznych wymaga od agencji SEO wiele pracy i czasu, ale za to przyniesie trwałe efekty.
Spójrz na pozycjonowanie jako inwestycję, a nie koszt
Każda inwestycja wymaga od dużego przedsiębiorcy czy właściciela małej firmy nakładów, które stymulują rozwój. SEO jest często w tym przypadku mylnie postrzegane jako koszt – takim można nazwać zakup artykułów biurowych, które nie generują zysków.
Pozycjonowanie stron jest inwestycją, która zwiększa nie tylko pozycję strony w wyszukiwarce Google, ale także ruch, a co za tym idzie sprzedaż. Nakłady finansowe na SEO mogą się wielokrotnie zwrócić, o czym świadczy wysoki wskaźnik rentowności inwestycji (ROI).
Poza tym SEO daje znacznie więcej, niż tylko finanse. Twoja marka nie tylko zyska na popularności i umocni swój wizerunek, ale zdobędzie także wysoką pozycję w branży, co zaowocuje większym zaufaniem konsumentów. Takie czynniki znów przełożą się na ilość klientów w firmie i budowanie z nimi stałych relacji.
Ile kosztuje pozycjonowanie? Cena pozycjonowania zależy od wielu zmiennych, np.: od wielkości i skali Twojego biznesu, dotychczasowych działań konkurencji czy nakładu pracy niezbędnego do osiągnięcia założonych celów.
Podsumowanie
Zanim zdecydujesz się na pozycjonowanie swojej strony internetowej, określ cele i potrzeby Twojego biznesu. Dobierz formę współpracy do skali swojej działalności. Następnie zadbaj o to, aby usługę pozycjonowania wykonała profesjonalna agencja marketingu internetowego. W ten sposób zminimalizujesz ryzyko biznesowe i zwiększysz szanse na pozytywne rezultaty inwestycji.
Zaangażuj się w cały proces, co pozwoli agencji sukcesywnie wdrażać kolejne etapy działań. Analizuj i oceniaj raporty przesyłane przez firmę pozycjonerską, zadawaj pytania i sugeruj swoje pomysły.
Na koniec potraktuj SEO jako inwestycję, która dobrze zaplanowana i wykonana przysienie Ci wielokrotny zwrot nakładów finansowych. Do tego zbuduje silną i rozpoznawalną markę o ugruntowanej pozycji w biznesie lokalnym czy ogólnopolskim.
Artykuł powstał we współpracy z agencją marketingu internetowego Performance Media.