W dzisiejszej prasówce m.in. o Projekcie Senior, mającym na celu motywację do dbania o kondycję wśród pokolenia 70+. Poza tym - co sztuczna inteligencja napisała Ryanowi Reynoldsowi, premiera teledysku w metaverse oraz co mówią przedstawiciele Shopee o wyjściu z Polski. Zapraszamy.
Shopee wycofuje się z Polski
Shoppe Polska z dniem 13 stycznia 2023 r., od godz. 23.59 kończy działalność w Polsce. Wstrzymana zostanie możliwość składania zamówień.
Staramy się koncentrować na najbardziej obiecujących dostępnych dla nas możliwościach rozwoju. Biorąc to pod uwagę, a także fakt utrzymującej się znacznej niepewności makroekonomicznej tego regionu, która zaburza ocenę możliwości rozwoju w perspektywie długofalowej, zdecydowaliśmy się na zakończenie naszej działalności w Polsce. Zamierzamy skoncentrować się na rynkach Azji i Ameryki Łacińskiej, na których osiągnęliśmy już dużą skalę działania i gdzie widzimy dla Shopee silny długoterminowy potencjał wzrostu. W okresie przejściowym skupimy się w Polsce na wspieraniu lokalnej społeczności sprzedawców i kupujących, a także członków lokalnego zespołu naszej firmy – mówią przedstawiciele platformy.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Pola Rise Experience: Pierwsza premiera polskiego teledysku w Metaverse
12 stycznia artystka Pola Rise wykorzystała metaversową platformę Spatial.io do premiery swojego najnowszego teledysku do utworu Wytrzymam. Poza premierą uczestnicy mogli zobaczyć wystawę niepublikowanych wcześniej zdjęć, obejrzeć materiały wideo z backstage’u, zapoznać się z wypowiedziami twórców, posłuchać i zobaczyć materiały z dwóch opublikowanych wcześniej singli artystki. Zaprezentowana została również autorska kolekcja 12 NFT artystki, a w niej zawarte m.in.: priorytetowe wejście na wszystkie wydarzenia promocyjne związane z promocją nowej płyty, odsłuch piosenki w wersji Demo, możliwość wejścia na próbę zespołu i spotkanie z artystką, specjalny upominek/niespodzianka od Poli Rise (Gift Pack) czy Backstage Pass na wybrany koncert.
Projekt Senior – CityFit aktywizuje seniorów do aktywności fizycznej
Sieć siłowni CityFit z początkiem stycznia uruchomiła program, w ramach którego osoby po 70 roku życia z usług firmy skorzystają całkowicie za darmo. W całej Polsce mają dostęp m.in. do: zajęć grupowych, stref relaksu, dedykowanych planów ćwiczeń, wsparcia managerów klubów i gym asystentów.
Akcja ma na celu zachęcić do walki o dobre zdrowie, samopoczucie i kondycję psychiczną także osoby z grupy seniorskiej, które do tej pory często bywały wykluczane z komunikacji reklamowej miejsc związanych z branżą fitness. Pilotażowo został zaplanowany do końca 2023 roku.
Ubraniomat: inicjatywa marki 4F, Ubrania do Oddania i Archicom
Ubraniomat jest nowym urządzeniem do segregacji tekstyliów. Powstał dzięki współpracy marek 4F, Ubrania Do Oddania oraz Archicom. To dzięki nim, w ramach inwestycji deweloperskiej, urządzenie zostało udostępnione mieszkańcom wrocławskiego osiedla Olimpia Port. Ubraniomat waży dostarczane ubrania, informując, jaka kwota zostanie przekazana na rzecz organizacji charytatywnej. Niepotrzebne ubrania można oddać również w Ubraniomacie w Krakowie, w sklepach 4F i zamawiając bezpłatnego kuriera w ramach strategii 4f Change.
VMA: aplikacja dla osób niewidomych od Estée Lauder
Pierwszy w swoim rodzaju głosowy asystent makijażu Estée Lauder wykorzystuje AR i sztuczną inteligencję do analizy makijażu na twarzy użytkownika i oferuje dźwiękową informację zwrotną, które obszary należy poprawić lub rozetrzeć.
Estée Lauder wprowadza na rynek aplikację włączającą, która pozwoli malować się samemu przez osoby niewidome. Dzięki temu rozwiązaniu nie będą potrzebowały one pomocy osób trzecich. Voice-enabled Makeup Assistant (VMA), aplikacja oparta na rozszerzonej rzeczywistości i możliwościach sztucznej inteligencji, opracowana z wykorzystaniem uczenia maszynowego analizuje makijaż na twarzy użytkownika, aby ocenić jednolitość, miejsce zastosowania i natężenie koloru.
Funkcje głosowe aplikacje umożliwiają otrzymywanie dźwiękowych informacji zwrotnych i wskazówek dotyczące równomiernego nałożenia szminki, cieni do powiek lub podkładu. Pilotażowo aplikacja dostępna będzie na terenie UK.
PETfur: Carrefour na Śląsku z cashbackiem za plastik i aluminium
Carrefour Polska wraz z EKO-Punkt Organizacja Odzysku Opakowań, uruchamiają w 10 sklepach Carrefour w województwie śląskim test butelkomatów, do których można oddawać butelki plastikowe oraz puszki aluminiowe po napojach. Za każde oddane opakowanie, sieć wypłaci klientom 15 groszy w postaci e-bonów do sieci Carrefour (ważne do końca dnia, w którym dokona się recyklingu).
Zebrane w butelkomatach opakowania trafią do odpowiednich zakładów wyspecjalizowanych w recyklingu, a docelowo – wrócą przetworzone na półki sklepowe.
Ryan Reynolds i sztuczna inteligencja w reklamie Mint Mobile
ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) to chatbot uruchomiony w ostatnim kwartale 2022 roku przez OpenAI. Wykorzystując sztuczną inteligencję jest w stanie tworzyć systemy dialogowe, tłumaczyć języki i generować treści, dzięki czemu może “napisać” opowiadanie, czy tekst marketingowy. Tak, jak w najnowszej reklamie amerykańskiego operatora komórkowego, w której popularny aktor podał chatbotowi informacje, by napisał: reklamę dla Mint Mobile, głosem Ryana Reynoldsa, używając żartu, przekleństwa i uwzględnił promocję marki.
TikTok: użytkownicy dowiedzą się, na jakiej podstawie wyświetlane im są wideo
TikTok umożliwia swoim użytkownikom, by z poziomu każdego wideo wyświetlanego im w karcie “Dla Ciebie” mieli możliwość sprawdzenia, dlaczego widzą to konkretne wideo i pomoże zrozumieć system rekomendacji. Przy każdym materiale po kliknięciu ikony ze znakiem zapytania ukaże się lista powodów skąd dany wybór. W
Meta: kolejne ograniczenia w targetowaniu reklam do nastoletnich użytkowników
Z początkiem lutego jedynymi informacjami, na podstawie których nastolatkom korzystającym z Facebooka i Instagrama wyświetlane będą reklamy będzie wiek i lokalizacja. Wyłączona zostanie opcja wyboru płci, jako elementu targetowania reklam. Platformy nie będą też podsuwały im proponowanych reklam na podstawie ich wcześniejszych wyszukiwań, polubień lub innych aktywności podejmowanych na Facebooku i Instagramie.
Raport: „Dialog na Nowe Czasy” OC&C Retail Proposition Index”
Detaliści w obliczu galopującej inflacji coraz pilniej obserwują generowane koszty, a w obliczu nowej sytuacji także konsumenci zmienili (i zmieniają) swoje nawyki zakupowe.
Kluczowe wnioski raportu:
- przedsiębiorstwa muszą być gotowe na podejmowanie odważnych decyzji i dopasowywanie się do nowych potrzeb konsumentów, jednak nie zapominając o swoich talentach oraz DNA firmy, któremu zaufali nabywcy
- zaufanie, zaufanie i jeszcze raz zaufanie. Po raz kolejny decyduje o odczuciach konsumenta, jak i konwersji. Konsumenci od 2018 roku szczególnie deklarują, że zaufanie powinno być budowane nie tylko poprzez utrzymywanie korzystnych cen, ale również ich uczciwe i transparentne komunikowanie (brak ukrytych kosztów)
- stosunek jakości do ceny jest obligatoryjny „Niskie ceny” oraz „Value for money” są w TOP 3 najważniejszych kryteriów wyboru detalisty, obok „Szeroki wybór produktów”.
- 77% respondentów deklaruje utrzymanie lub zwiększenie dotychczasowych wydatków
- największe ograniczenia w zakupie produktów innych niż codzienne potrzeby widać przy meblach (30%), sprzęcie elektronicznym (29%) i hobby oraz rękodziele (29%)
Pełen raport dostępny jest na stronie OCC Strategy.
Raport: PayPal e-commerce Index
Raport PayPal e-commerce Index 2022 przeprowadzony wśród europejskich konsumentów w wieku 18-75 odpowiada na kluczowe zagadnienia dotyczące e-commerce. Jakie są nastroje? Jak często kupujemy? Jak social media wpływają na nasze decyzje zakupowe? Czy darmowe zwroty są dodatkowym silnikiem zakupu?
- 97% europejskich konsumentów w Europie i Izraelu dokonuje zakupów (lub płatności) online, z czego aż 46% deklaruje aktywność przynajmniej raz w tygodniu, a 19% codziennie
- w Polsce największe wydatki generowane są w codziennych zobowiązaniach, rachunkach (70%); sektorze ubrań i akcesoriów (62%), zdrowiu i urodzie (52%)
- średnio 50% konsumentów dokonuje zakupów za pomocą urządzenia mobilnego, w Polsce jest to 45%
- blisko połowa respondentów (46%) rozważa etyczne czynniki dokonywanych zakupów, w Polsce największą uwagę przykuwamy do warunków pracy w danej firmie lub u podwykonawców (25%) i wpływu na środowisko (24%)
- Polacy jako jedyni wskazują długi system płatności, jako barierę zakupową. Jest to większa bariera niż poczucie bezpieczeństwa, czy przymus zakładania konta
- łącznie 31% respondentów z Polski deklaruje największe zaufanie do płatności kartą kredytową lub debetową
- najczęstszymi przyczynami porzucenia koszyka zakupowego w Polsce są: brak preferowanej metody płatności (25%), obawy o bezpieczeństwo transakcji (19%), zbyt długi proces płatności (11%)
Pełen raport dostępny jest na stronie PayPal.
Warto posłuchać:
Shoper Talks: OMNIBUS i inne dyrektywy. Co musisz wiedzieć o nadchodzących zmianach?
Mamy na to slajd: Jak inkluzywnie prowadzić markę i uwzględnić potrzeby konsumentów z Ukrainy?
Jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej o wdrażaniu inkluzywności w komunikacji i strategii sprzedażowej i o tym, jak robić to dobrze, zajrzyj do artykułu: „Kup teraz” czy „Kупити зараз”? Jak prowadzić inkluzywną komunikację, która uwzględnia potrzeby obywateli Ukrainy na polskim rynku.
Warto obserwować:
- LinkedIn: Wojtek Kardyś
- Instagram: Cameratricks
- TikTok: Przystanek Internet