Okres świąteczny zbliża się wielkimi krokami. Firmy rozpoczynają swoje gwiazdkowe kampanie i nowe kolekcje. W pierwszym tygodniu grudnia dobiegł za to końca sezon nagród branżowych - jakie projekty zostały w Złotych Spinaczach? No i wreszcie - co właściwie znaczy Essa? Już mówimy.
Essa młodzieżowym słowem roku 2022
Plebiscyt na młodzieżowe słowo roku został rozstrzygnięty. Wygrane słowo? Essa. Co oznacza? Według Słownika Języka Polskiego:
Powszechnie znane i używane w środowisku młodzieży na znak radości, triumfu czy w ogóle pozytywnych emocji. Wśród najbardziej popularnych połączeń ze słowem essa znalazły się te, wskazujące na luz i stan błogości, np. mieć essę lub być na essie. W tym kontekście warto przypomnieć, że zwycięski wyraz ma także swoje warianty niewerbalne. Może występować w postaci gestu lub emotikonu.
Słowo oznacza stan, ewentualnie osoby, które są oderwane od rzeczywistości i ten aspekt dotyczy nie tylko zachowania, samopoczucie, ale też oceny wypowiadanych treści: „Gdy – jak wskazuje wyróżniona definicja – ktoś za bardzo odpłynął w krainę marzeń i żyje w swoim świecie.
20. edycja konkursu Złote Spinacze zakończona – statuetki rozdane
W 20. edycji konkursu Złote Spinacze organizowanego przez Związek Firm Public Relations przyznano łącznie 100 nagród: 31 Złotych, 35 Srebrnych oraz 34 Brązowych Spinaczy. Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie” trafił do agencji MSL. Gwiazdami PR zostały w tym roku Małgorzata Mejer (Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej w Procter & Gamble) oraz Iga Świątek. Wśród nagrodzonych agencji i marek znalazły się m.in.: Lighthouse, Big Picture, Grupa Pracuj.pl, The Walt Disney Company Polska, WebTalk, Grupa CCC, EY Polska, OLX, 24/7 Communication, 180heartbeats + Jung v Matt, Madogz, czy N42.
Pełna lista nagrodzonych dostępna jest na stronie konkursu Złote Spinacze.
Viva Magenta – kolor roku 2023 ogłoszony przez Instytut Pantone
Trendy w kolorach to nie tylko wyznaczenie ram dla odzieży, czy kreacji. Wybory barw, które goszczą na ulicach i w sieci są ściśle związane z aktualnymi wydarzeniami i nastrojami na świecie. Po odcieniach Very Peri, a wcześniej Ultimate Grey i Illuminating czas na rodzinę czerwieni. Energiczny, nasycony odcień magenta będzie królował w produkcji oraz designie przyszłego roku. Viva Magenta 18-1750 to zdaniem Pantone kolor pełen wigoru, zakorzeniony w naturze, optymistyczny, demonstrujący nowy sygnał siły, zachęcający do działania, wzmacniający.
Więcej o odcieniu Viva Magenta przeczytamy na oficjalnej stronie Instytutu Pantone.
Kreacja: Kody kolorów Pantone zamiast tęczowej flagi
Pozostając w temacie Pantone. Szerokim echem odbiło się ostatnio, gdy podczas mundialu za wejście na murawę z opaskami przedstawiającymi tęczę piłkarze mieli dostawać automatycznie żółte kartki. Zrezygnowali wtedy z tego gestu. Na obejście restrykcji w sprytny sposób wpadła jednak francuska agencja kreatywna TBWA i podsunęła na swoim profilu na LinkedIn, by zamiast opasek One Love założyły bezbarwne, oddające jednak dane kolory dzięki kodom Pantone.
News znaleziony na profilu PR Managerki Anny Ziętek.
Inkluzywność w modzie – Tommy Hilfiger z kolekcją Adaptive
Kolejna marka wprowadza do swojej oferty rozwiązanie uwzględniając potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Jesienna kolekcja Tommy Hilfiger Adaptive ma na celu ułatwiać ubieranie się dzieciom i dorosłym stosując m.in. magnetyczne zapięcia, otwory w szalikach ułatwiające wiązanie, czy czapki z regulowanymi paskami.
Employer Branding: Warner Bros. Discovery buduje dla pracowników salę kinową
Kto za dziecka nie marzył o tym, by mieć kiedyś własną salę kinową? Pracownicy biura przy Wiertniczej już niedługo poniekąd spełnią to życzenie. Sala pomieści około 50 osób, a otwarcie zaplanowane jest wiosną 2023 roku.
Reklamy serialu Skazana udoskonalone przez sztuczną inteligencję
Skazana to serial oryginalny Player (TVN), który w listopadzie miał oficjalną premierę drugiego sezonu. Pierwszy sezon zdobył serca 952 tys. widzów. Nie jest zaskoczeniem, że chcąc szeroko poinformować o nowych odcinkach firma postawiła na wykorzystanie innowacyjnego wsparcia promocji. AI w przypadku kampanii Skazanej miała, jako główny cel założoną optymalizację wspierając zespół kreatywny w tworzeniu materiałów, które byłyby najbardziej atrakcyjne i czytelne dla odbiorców, oraz które nośniki OOH wykorzystać. Chyba się udało bo w ciągu pierwszego tygodnia od premiery kontakt z produkcją miało aż 70% subskrybentów.
Teledysk najnowszego singla RYSY wygenerowany przez sztuczną inteligencję
Singiel Herz to zapowiedź zbliżającej się trasy koncertowej duetu. MELT.AI to agencja, która stoi za pierwszym takim w historii duetu teledyskiem wygenerowanym przez sztuczną inteligencję. Ponad 4-minutowy utwór bazuje na sensualnych obrazach, które na pierwszy rzut oka kojarzą się z mieszanką japońskiego anime z estetyką postaci dostępnych w grach komputerowych multiplayer.
Raport: Digital Consumer Trends 2022
Jaki jest aktualnie konsument w digitalu? Z jakich urządzeń najchętniej korzysta? Jakie są jego najważniejsze obiekcje dotyczące bezpieczeństwa w sieci? To w końcu z ich wykorzystaniem docierają do naszego przekazu. Co warto zapamiętać z raportu?
- Smartwatche od 2020 zyskały aż 13% popularności wśród użytkowników (35% vs 22%)
- Zestaw VR powrócił do konsumpcji z 2020 po delikatnym spadku (1%) w 2021 roku
- 6 na 10 respondentów używa urządzeń typu wearables (smart watch, fitness band)
- 50% badanych deklaruje sięganie po smartphone’a z samego rana po obudzeniu
- Co trzeci respondent deklaruje korzystanie ze smartphone’a przy posiłkach
- 66% odczuwa niepokój związany z sytuacją finansową
- 42% badanych deklaruje kierowanie się wytrzymałością baterii przy zakupie urządzenia, kolejno 13% na jego żywotność i 12% na wytrzymałość. Przejawia się także coraz większe zainteresowanie generowanym przy jego tworzeniu śladem węglowym (2%) i wykorzystaniem materiałów z recyklingu (2%)
- 15% respondentów na ten moment zna ślad węglowy swojego urządzenia, 53% uważa, że firmy powinny podawać informacje na jego temat
Pełny raport dostępny do pobrania na stronie Deloitte.
Raport: Mediapanel Listopad
Mediapanel opublikował dane za listopad. Liczba internautów wynosiła 29,7 mln, a średnio dziennie z internetu korzystało 25,9 mln osób.
Na pierwszym miejscu użytkowników w kategorii streamu wideo wśród media owners znalazła się Grupa Wirtualna Polska (12,3 mln użytkowników), mając nieco ponad pół miliona przewagi nad Grupą ZPR Media (11,7 mln).
Najwięcej czasu z wykorzystaniem urządzenia mobilnego, polscy internauci spędzają na YouTube (ponad 15 h), w Google (5,5 h), na portalach Grupy Wirtualnej Polski (1,5 h) oraz Ringier Axel Springer (1,2 h), Allegro (1,5 h), OLX (1,2 h) oraz mediach Grupy TVP (1,2 h).
Wśród najpopularniejszych aplikacji listę top 20. zamykają z liczbą użytkowników: OLX.pl (8,2 mln), Biedronka (8 mln), Inpost Mobile (7,8 mln), Spotify (7,8 mln), Shopee (6,7 mln) i Żappka (2,9 mln).
Pełny raport Mediapanel listopad dostępny jest na stronie Gemius.
Warto posłuchać
Artur Jabłoński Konkretnie o marketingu i sprzedaży: Jak działa marketing? 4 fazy rozwoju myślenia o marketingu
Podcast z Magdaleną Marketing Masterclass: Jak prezentować się przed kamerą – gość Maciej Orłoś
Warto obserwować
- LinkedIn: Anna Moczulska
- Instagram: ikliszcz
- TikTok: Sokołowski Marketing
Dobrego tygodnia!