W kolejnym odcinku cyklu Narzędzia marketera przyglądamy się ponownie kampaniom linków sponsorowanych. Wiedzą na ich temat dzieli się w wywiadzie Edyta Wsół - certyfikowany specjalista Google AdWords.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jak optymalizować kampanie AdWords,
- jakie błędy można popełnić w tym zakresie,
- kiedy zdecydować się na audyt kampanii.
Jakie są najskuteczniejsze sposoby optymalizacji kampanii linków sponsorowanych?
Optymalizacja kampanii AdWords jest złożonym procesem, który różni się w zależności od typu kampanii oraz celu prowadzonych działań. Inaczej należy podejść do kampanii produktowej, dążącej do maksymalizacji liczby transakcji, a inaczej do kampanii wizerunkowej mającej budować świadomość marki. Jednak dla wszystkich można wskazać cechy wspólne, o które należy zadbać, by kampanie przynosiły pożądane rezultaty.
Optymalizacja zaczyna się już na etapie tworzenia struktury kampanii. Klarowny podział na grupy reklam z dopasowanymi tematycznie słowami kluczowymi/grupami produktów/miejscami docelowymi itd. (w zależności od metody kierowania) to połowa sukcesu, ponieważ dobrze zorganizowanym kontem zarządza się szybciej i efektywniej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Kolejny krok to stworzenie reklam. Ich treść i atrakcyjne przedstawienie oferty w formie graficznej lub tekstowej powinno zachęcać użytkownika do kliknięcia w nie. Ważne jest także to, aby reklama pokazywała korzyści dla potencjalnego klienta oraz zawierała wezwanie do działania. Nie bez znaczenia jest też landing page, na którym osoba klikająca w reklamę powinna odnaleźć to, czego szukała.
Gdy kampania jest już stworzona, przychodzi czas na monitoring działań. Na ten etap składa się między innymi:
- dostosowywanie stawek,
- wykluczanie niepożądanych lub mało skutecznych słów kluczowych i miejsc docelowych,
- testowanie nowych reklam.
Aby skuteczność kampanii wzrastała, należy analizować prowadzone działania za pomocą narzędzia Google Analytics, które po połączeniu z kontem AdWords daje dostęp do wielu interesujących statystyk mogących pomóc w lepszym optymalizowaniu kampanii.
Co może wpływać na brak skuteczności w kampaniach linków sponsorowanych?
Odpowiedź na to pytanie zawiera się częściowo w poprzednim. Osoby mające znikomą wiedzę o systemie Google AdWords popełniają podstawowe błędy podczas przygotowywania struktury kampanii. Poza złym doborem typu kampanii, często powielaną złą praktyką jest przygotowanie jednej kampanii kierowanej na sieć wyszukiwania z jedną grupą reklam i bardzo dużą liczbą słów kluczowych. To z kolei negatywnie wpływa na skuteczność komunikatów reklamowych, które nie są idealnie dopasowane do poszczególnych fraz.
Na obniżenie skuteczności kampanii linków sponsorowanych wpływa też dopasowanie słów kluczowych. Domyślnie każde słowo w kampanii posiada dopasowanie przybliżone, co może powodować, że reklamy będą się wyświetlać nie tylko na wskazane słowo, ale i jego synonimy. Z kolei dopasowanie ścisłe może aż nadto zawęzić zasięg słów, dlatego typ dopasowania trzeba dobrać do potrzeb kampanii, jak i budżetu, jakim dysponuje reklamodawca.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Kolejne błędy tkwią w tekstach reklam, które mogą mieć zbyt ogólne opisy lub linkują do nieadekwatnych stron docelowych, przez co użytkownicy albo nie klikną w reklamę w ogóle, albo znajdą się na stronie, która nie odpowiada ich wyszukiwaniu i związanych z nim oczekiwań.
Czynników sprawiających, że kampanie nie przynoszą efektów jest wiele i należy stale monitorować wszystkie dostępne ustawienia, aby skuteczność działań rosła.
Jaki powinien być sygnał do tego aby sięgnąć po audyt kampanii? Kto i kiedy powinien się na niego decydować?
Najczęstszą przyczyną sięgnięcia po audyt kampanii linków sponsorowanych jest niezadowolenie klientów z dotychczas prowadzonych działań. Jak wiadomo, każda firma lub osoba zlecająca optymalizację kampanii ma wobec nich konkretne oczekiwania związane z realizacją różnych celów biznesowych. Gdy te cele nie są osiągane, pojawia się wątpliwość co do skuteczności kampanii AdWords i to jest moment, w którym należy zlecić przeprowadzenie audytu. Pomoże on ocenić, w których elementach kampanii znajdują się błędy i jakie są możliwości ich naprawy, co pozwoli prowadzić bardziej efektywne działania.