Wybór właściwych słów kluczowych to niezwykle żmudne zadanie. To właśnie od tego, na ile przyłożymy się do tej z pozoru błahej czynności, zależeć będzie sukces lub klęska naszych późniejszych działań. Ponoć na początku było słowo – zadbaj o to, by te wybrane przez Ciebie były naprawdę dobre.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym kierować się wybierając słowa kluczowe,
- jakie są najczęściej popełniane błędy przy wyborze słów kluczowych,
- jak sprawdzić na jakie frazy pozycjonuje się nasza konkurencja.
Czym są słowa kluczowe?
Słowa kluczowe to frazy, za pomocą których opisujesz swoje produkty lub usługi tak, by były łatwe do znalezienia. Najlepsze słowa kluczowe to te, których używają osoby szukające Twoich usług, wyrażenia, które sprowadzą na stronę jak najwięcej potencjalnych konsumentów gotowych do zakupu oferowanych produktów.
Działanie użytkowników jest dość proste: wpisują w wyszukiwarkę interesujące ich zapytanie i przeglądają strony, które wyświetlą im się w odpowiedzi na to, czego poszukują. Jedyne co musisz zrobić, to znaleźć się w czołówce wyników wyszukiwania. Proste? Niestety nie do końca. Przede wszystkim pamiętaj o tym, że potencjalni klienci coraz lepiej zdają sobie sprawę z tego, czego szukają, co oznacza, że wpisują w wyszukiwarkę niezwykle precyzyjne hasła. Tego typu zachowaniu sprzyja np. Google Suggest tj. funkcja wyszukiwarki, która „podpowiada” nam, o co najprawdopodobniej chcieliśmy ją „zapytać”. Tu pojawia się pierwsza wskazówka związana z doborem słów kluczowych: powinny być one możliwie jak najbardziej precyzyjne tj. mówić o tym, co dokładnie oferujesz, oddawać sens prowadzonej przez Ciebie działalności itd.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wybór słów kluczowych jest zależny od:
- przyjętej strategii marketingowej,
- profilu działalności,
- czasu, w którym chcemy znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania,
- budżetu, którym dysponujemy.
Stań się swoim klientem
Spróbuj (chociaż na chwilę) zapomnieć o tym, że doskonale znasz swoją firmę i wiesz, co znajduje się w jej ofercie. Pamiętaj, że internauta nie ma takiej wiedzy, postaw się zatem na miejscu tego, kto nie zna konkretnych firm, lecz szuka określonych produktów czy usług. Postaraj się myśleć jak laik i zapisz sobie wszystkie słowa, które na etapie poszukiwań mogłyby przyjść do głowy potencjalnemu klientowi. Możesz również zapytać tych, którzy już skorzystali z Twoich usług o to, w jaki sposób Cię znaleźli (jakie słowa „zaprowadziły” ich do Twojej firmy).
Szukając wartościowych słów kluczowych warto również zastanowić się nad tym, jakich interesujących treści możemy dostarczyć potencjalnym klientom poza samym przedstawieniem oferty. I tak np. sprzedając garnitury można pokusić się o dodawanie treści związanych z tym, jak się ubrać, jak wybrać krawat czy koszulę itd.
Warto również pamiętać o tym, że internauci wprawdzie wiedzą, czego szukają, lecz jednocześnie lubią skracać swoje zapytania, co oznacza, że fraza kluczowa nie może być ani zbyt ogólna ani za bardzo rozbudowana (zazwyczaj liczy ona od dwóch do czterech wyrazów).
Należy również pamiętać o właściwej deklinacji wyznaczanych słów kluczowych – użytkownicy zazwyczaj wpisują do wyszukiwarki interesujące ich wyrażenia w mianowniku, a więc np. „psycholog Warszawa”, nie zaś „psychologa Warszawa”.
Sprawdź, na co pozycjonuje się konkurencja
Starannie przeprowadzona analiza konkurencji pozwoli nie tylko znaleźć potencjalnie dobre słowa, lecz również uniknąć ewentualnych błędów. Chcąc sprawdzić, na co pozycjonują się firmy o zbliżonej do naszej działalności należy przeanalizować treści w ich serwisie oraz meta tagi title, description, a niekiedy także keywords.
Nim jednak zdecydujesz się powielić strategię konkurencji, pamiętaj, że to, co jest dobre dla nich nie musi sprawdzić się w Twoim przypadku. Istnieje również ryzyko, że dana firma wybrała niewłaściwe słowa kluczowe, co oznacza, że chcąc się na niej wzorować powielisz popełnione przez nią błędy. W tym przypadku pomocna może okazać się również, wspomniana już wcześniej, funkcja Google Suggest – wyszukiwarka sama podpowie nam, w jakie wyrażenia łączone są określone słowa czy hasła.
Istotne jest to, by nie wybierać fraz, które nie mają nic wspólnego z naszą działalnością – nawet jeśli internauta trafi dzięki temu na naszą stronę może poczuć się oszukany, bowiem nie znajdzie na niej tego, czego rzeczywiście szukał. Warto również pamiętać, iż Google docenia wartościowe treści i strony, których zawartość odpowiada szukanemu hasłu.
Umiarkowanie ufaj technologii
Wiemy już, że fraza jest frazie nierówna. Podobnie rzecz ma się z programami mającymi pomóc nam wybrać najlepsze słowa kluczowe. Mogą one stanowić pewną wskazówkę i źródło inspiracji, lecz nie zastąpią wiedzy i doświadczenia, które umożliwiają rozważne korzystanie z dostępnych narzędzi.
Dla tych, którzy pragną znaleźć najlepsze słowa kluczowe dla swojej firmy pomocny może okazać się Planer słów kluczowych Google, do którego dostęp zyskamy po zalogowaniu się na konto AdWords. Wspomniane narzędzie umożliwia sprawdzenie, jak często wybrana przez nas fraza wpisywana jest w Google (dzięki temu możemy ocenić, które słowa kluczowe zwiększą ruch na naszej stronie i zapewnią klientów). Planer słów kluczowych Google oprócz zbadania potencjału fraz, pozwala również zobaczyć, jakie – zbliżone tematycznie do naszych – słowa są wpisywane w wyszukiwarkę.
Innym narzędziem, które może ułatwić nam znalezienie właściwych słów kluczowych jest Google Trends pozwalające sprawdzić popularność określonych fraz na przestrzeni lat. Na tym etapie warto odrzucić te słowa, przy których zauważalny jest trend spadkowy, a skupić się na tych cieszących się coraz większą popularnością.
Linki sponsorowane
Jest to najskuteczniejsza metoda znalezienia najlepszych słów kluczowych, jednak jej sporą wadą jest fakt, iż wymaga znacznych nakładów finansowych.
Linki sponsorowane mają jednak jedną niewątpliwą przewagę nad pozycjonowaniem: efekty widoczne są natychmiast po uruchomieniu kampanii. Tworząc kampanię wybieramy wszystkie słowa kluczowe, jakie przyszły nam do głowy, a następnie śledzimy, które z nich wygenerowały najwięcej kliknięć oraz z których z nich mamy najwyższy współczynnik konwersji (chcąc efektywnie wykorzystać linki sponsorowane należy najpierw zdefiniować wskaźniki sukcesu kampanii w odniesieniu do poszczególnych słów).
Przygotowując linki sponsorowane myśl o potencjalnym kliencie i o tym, za pomocą jakich określeń może szukać Twoich produktów i usług. Pamiętaj, że dobre słowa kluczowe to te, które wygenerują najwięcej konwersji!
Uwaga! Wykonanie takiej analizy zbyt szybko mija się z celem. Dokonać jej można dopiero po upływie określonego czasu.
Słowa kluczowe – przepis na klęskę
Po pierwsze, frazy kluczowe nie mogą być zbyt ogólne. Jeśli prowadzisz np. komis w Warszawie i sprzedajesz telefony komórkowe, a pozycjonujesz się na frazę „telefony”, wówczas na Twoją stronę trafią wszyscy, których interesują telefony w ogóle (zarówno komórkowe, jak i stacjonarne czy bezprzewodowe, nowe i używane itd.). Niestety niewielka część z tych, którzy odwiedzą Twoją witrynę będzie zainteresowana kupnem telefonu komórkowego. Większość opuści stronę, gdy tylko zauważy, że nie ma na niej tego, czego szukają.
Po drugie, zapomnij o używaniu specjalistycznego języka, który zazwyczaj znany jest tylko Tobie i… Twoim współpracownikom. Jeśli np. jesteś producentem sterowników czy specjalistycznych pulpitów pamiętaj, że klient nie zna konkretnych, oferowanych przez Ciebie modeli co oznacza, że raczej wpisze w wyszukiwarkę frazę „sterowniki Warszawa” niż „ALPHA XL”.
Po trzecie, zwróć uwagę na to, ile wyników wyszukiwania wyświetla Ci się po wpisaniu danego słowa. Wprawdzie im mniejsza jest liczba wyników wyszukiwania, tym szybciej możesz znaleźć się „na szczycie”, nie powinna być ona jednak Twoim jedynym kryterium: wybór zbyt niszowej frazy może sprawić, że na to, by za jej pomocą szukać określonego produktu czy danej firmy nie wpadnie nikt… poza Tobą.
Innym, równie często popełnianym błędem jest wybieranie słów kluczowych, które nie odzwierciedlają zawartości strony internetowej. Wówczas nie tylko narażamy się na nadużycie zaufania potencjalnego klienta, lecz również tracimy czas i pieniądze na pozycjonowanie, które nie może okazać się skuteczne. Reklamowanie się tym, czego nie mamy mija się z celem.
Jednym z grzechów głównych przy wyborze fraz kluczowych jest także brak pomysłu na to, co chcemy za ich pomocą osiągnąć (chodzi tu o zastanowienie się nad tym, czy zależy nam na zwiększeniu sprzedaży, zwiększeniu zapytań ofertowych czy „jedynie” na zwiększeniu świadomości marki itd.).
Wysoko w wynikach wyszukiwania nie znajdziemy się również wtedy, gdy „postawiliśmy” na zbyt ogólne i konkurencyjne frazy. Wyobraźmy sobie, że mamy gabinet psychologiczny w Warszawie i głównie na tym terenie świadczymy swoje usługi. W tym przypadku powinniśmy skupić się na takich frazach jak: psycholog Warszawa, psycholog w Warszawie, gabinet psychologiczny Warszawa itd., bądź na określeniach związanych z problemami, z którymi zwracamy się do specjalisty, np. „psycholog Warszawa depresja”. Sama fraza „psycholog” byłaby zbyt ogólna i konkurencyjna, a co za tym idzie, nie przyniosłaby oczekiwanych rezultatów. Również brak dodania regionu, może sprawić, że pozycjonowanie okaże się bardzo kosztowne i, mimo poniesionych nakładów finansowych, nieskuteczne (osoba mieszkająca w Katowicach raczej nie będzie szukała psychologa w Warszawie). Tego rodzaju błędy to najlepszy dowód na to, że pozycjonowanie jest procesem trudnym i czasochłonnym, dlatego lepiej powierzyć je specjalistom.
Zamiast zakończenia
Analizy słów kluczowych powinien dokonać każdy, komu zależy na zwiększeniu ruchu na stronie i pozyskaniu klientów. Takie działania pozwolą nam nie tylko dowiedzieć się, czego szukają internauci, lecz również sprawią, że będziemy umieli lepiej odpowiedzieć na ich potrzeby i oczekiwania. Warto pamiętać, że analiza skuteczności słów kluczowych nie może mieć jednorazowego charakteru, bowiem zarówno internet, jak i zachowania samych użytkowników zmieniają się niezwykle szybko.
Wybierając słowa kluczowe pamiętaj o:
- regionalizacji – o ile działalność Twojej firmy nie ma ogólnopolskiego charakteru, wskaż teren/obszar, na którym świadczysz usługi,
- uszczegółowieniu – sukces tkwi w drobiazgach, a zatem jeśli oferujesz np. zamki sprecyzuj czy są to zamki do drzwi, kurtek czy też może dmuchane pałace, w których mogą bawić się dzieci (jeśli fraza ma być skuteczna, jej znaczenie nie może budzić wątpliwości),
- trzymaniu ręki na pulsie – śledź to, co dzieje się w sieci i monitoruj efektywność swoich działań,
- dopasowaniu słów kluczowych do grupy przyszłych odbiorców.
Czy wiesz już jak znaleźć się na szczycie? Do wyboru masz dwie drogi: możesz spróbować osiągnąć sukces samodzielnie lub poprosić o wsparcie profesjonalistów.
Wybór odpowiednich słów kluczowych wymaga doświadczenia, znajomości rynku i zachowań użytkowników. Właściwe dobranie fraz kluczowych pozwoli nam nie tylko wypromować stronę, lecz również zrobić to za niewielkie (w porównaniu z innymi metodami promocji) pieniądze. Wniosek? Odpowiednie frazy kluczowe to sprawdzony sposób na wizerunkowy, finansowy i sprzedażowy sukces.
[kreska]Warto doczytać:
1. G. Kordeczka, „TOP 5 wskazówek jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania”.
2. K. Soja, „Jak wybrać najlepsze słowa kluczowe do pozycjonowania?”.