Prawo prasowe. Warsztaty dla praktyków

Celem warsztatów jest przekazanie praktycznej wiedzy z prawa prasowego, niezbędnej w pracy każdego rzecznika prasowego oraz specjalisty PR. W ramach szkolenie uczestnicy poznają między innymi wymagania dotyczące udzielenia informacji prasie, ochrony przed naruszeniem dóbr osobistych przez prasę, zasady autoryzacji wypowiedzi oraz sporządzania sprostowań prasowych. Warsztaty przeprowadzone zostaną w oparciu o bogate orzecznictwo sądowe oraz analizę konkretnych przypadków.

Do udziału zapraszamy:

  • rzeczników prasowych,
  • dyrektorów i specjalistów PR,
  • pracowników PR, działów promocji i komunikacji,
  • prawników wewnętrznych i zewnętrznych firm.

Warsztaty poprowadzi Roman Bieda – prawnik, trener, Kancelaria Maruta i wspólnicy. Zajęcia będą się odbywały w grupach nieprzekraczających 20 osób.

Program

I. Wprowadzenie do prawa prasowego.

  • Źródła prawa – czyli jakie przepisy powinienem poznać.
  • Zakres stosowania ustawy prawo prasowe.
  • Pojęcie i rodzaje prasy. Elektroniczne wydania dzienników i czasopism.
  • Pojęcie wydawcy, redaktora, dziennikarza, redaktora, materiału prasowego.
  • Zasady rejestracji dzienników i czasopism. Czy biuletyny firmowe podlegają rejestracji?

II. Zasady i obowiązki związane z udzieleniem informacji prasie.

  • Prawa prasy do uzyskania informacji i obowiązek udzielenia informacji.
  • Osoby zobowiązane do udzielania informacji prasie.
  • Podstawy odmowy udzielenia informacji (tajemnice/prawo do prywatności).
  • Licencjonowanie w grupach kapitałowych i strukturach wielopodmiotowych.
  • Procedura postępowania w przypadku odmowy udzielenia informacji.
  • Zasady dostępu pracowników do prasy. Czy można „zabronić” pracownikowi udzielania informacji prasie.
  • Zastrzeżenie terminu i zakresu publikacji przekazanej informacji.

III. Autoryzacja wypowiedzi – obowiązki prasy oraz zasady wykorzystania instytucji autoryzacji wypowiedzi. Analiza przypadków z praktyki.

IV. Tajemnica dziennikarska.

  • Zakres tajemnicy dziennikarskiej.
  • W jakich przypadkach dziennikarz jest zwolniony od zachowania tajemnicy dziennikarskiej.

V. Podstawowe obowiązki prasy oraz ochrona przed naruszeniem praw przedsiębiorcy lub jednostki (pracowników, kierownictwa) przez publikacje prasowe.

  • Podstawowe obowiązki dziennikarza
    • obowiązek dołożenia przez dziennikarza szczególnej staranność i rzetelność przy zbieraniu i wykorzystaniu,
    • materiałów prasowych,
    • obowiązek dbania o ochronę dóbr osobistych,
    • obowiązki wynikające z zasad etyki zawodowej (kodeksy etyczne itp.).
  • Zasada i granice wolności prasy.
  • Wypowiedzi ocenne oraz wypowiedzi dotyczących faktów – w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału
  • Praw Człowieka oraz sądów polskich.
  • Zakres dopuszczalnej krytyki i satyry prasowej.
  • Odpowiedzialność za rozpowszechnienia nieprawdziwych lub nieścisłych informacji przez prasę.
    • naruszenie dóbr osobistych,
    • czyn nieuczciwej konkurencji.
  • Szczególne przypadki naruszenia dóbr osobistych przez prasę – analiza orzecznictwa sądowego.
    • naruszenie czci, renomy, dobrego imienia (przedsiębiorcy, pracowników, kierownictwa itp.),
    • naruszenie prawa do wizerunku (np. pracowników),
    • naruszenia prawa do prywatności.
  • Zasady publikacji danych osobowych i wizerunku, osób przeciwko którym toczy się postępowanie
  • przygotowawcze lub sądowe, świadków, pokrzywdzonych, poszkodowanych.
  • Zasady dochodzenia roszczeń wobec prasy:
    • kto ponosi odpowiedzialność za naruszenie prawa spowodowane opublikowaniem materiału prasowego.
    • z jakimi roszczeniami można wystąpić,
    • zabezpieczenia tymczasowe,
    • ile kosztuje i trwa proces,
    • odpowiedzialność karna.
  • Ćwiczenia praktyczne – analiza materiałów prasowych, formułowanie roszczeń.

VI. Sprostowania prasowe – nowe regulacje prawne.

  • W jakich przypadkach można wystąpić z wnioskiem o zamieszczenie sprostowania.
  • Do kogo należy skierować wniosek o sprostowanie.
  • Wymagania formalne związane z wnioskiem o sprostowanie (treść, objętość, język, terminy).
  • Obligatoryjna i fakultatywna odmowa publikacji sprostowania.
  • Powództwo o publikację sprostowania.

Ramowy harmonogram:

09:30 – kawa na początek dnia
10:00 – rozpoczęcie zajęć
12:00 – przerwa na lunch
12:30 – kontynuacja zajęć
14:30 – przerwa na kawę
14:50 – kontynuacja zajęć
16:00 – zakończenie warsztatów

Marketer+ jest patronem medialnym wydarzenia.