

Celem warsztatów jest przekazanie praktycznej wiedzy z prawa prasowego, niezbędnej w pracy każdego rzecznika prasowego oraz specjalisty PR. W ramach szkolenie uczestnicy poznają między innymi wymagania dotyczące udzielenia informacji prasie, ochrony przed naruszeniem dóbr osobistych przez prasę, zasady autoryzacji wypowiedzi oraz sporządzania sprostowań prasowych. Warsztaty przeprowadzone zostaną w oparciu o bogate orzecznictwo sądowe oraz analizę konkretnych przypadków.
Do udziału zapraszamy:
- rzeczników prasowych,
- dyrektorów i specjalistów PR,
- pracowników PR, działów promocji i komunikacji,
- prawników wewnętrznych i zewnętrznych firm.
Warsztaty poprowadzi Roman Bieda – prawnik, trener, Kancelaria Maruta i wspólnicy. Zajęcia będą się odbywały w grupach nieprzekraczających 20 osób.
Program
I. Wprowadzenie do prawa prasowego.
- Źródła prawa – czyli jakie przepisy powinienem poznać.
- Zakres stosowania ustawy prawo prasowe.
- Pojęcie i rodzaje prasy. Elektroniczne wydania dzienników i czasopism.
- Pojęcie wydawcy, redaktora, dziennikarza, redaktora, materiału prasowego.
- Zasady rejestracji dzienników i czasopism. Czy biuletyny firmowe podlegają rejestracji?
II. Zasady i obowiązki związane z udzieleniem informacji prasie.
- Prawa prasy do uzyskania informacji i obowiązek udzielenia informacji.
- Osoby zobowiązane do udzielania informacji prasie.
- Podstawy odmowy udzielenia informacji (tajemnice/prawo do prywatności).
- Licencjonowanie w grupach kapitałowych i strukturach wielopodmiotowych.
- Procedura postępowania w przypadku odmowy udzielenia informacji.
- Zasady dostępu pracowników do prasy. Czy można „zabronić” pracownikowi udzielania informacji prasie.
- Zastrzeżenie terminu i zakresu publikacji przekazanej informacji.
III. Autoryzacja wypowiedzi – obowiązki prasy oraz zasady wykorzystania instytucji autoryzacji wypowiedzi. Analiza przypadków z praktyki.
IV. Tajemnica dziennikarska.
- Zakres tajemnicy dziennikarskiej.
- W jakich przypadkach dziennikarz jest zwolniony od zachowania tajemnicy dziennikarskiej.
V. Podstawowe obowiązki prasy oraz ochrona przed naruszeniem praw przedsiębiorcy lub jednostki (pracowników, kierownictwa) przez publikacje prasowe.
- Podstawowe obowiązki dziennikarza
- obowiązek dołożenia przez dziennikarza szczególnej staranność i rzetelność przy zbieraniu i wykorzystaniu,
- materiałów prasowych,
- obowiązek dbania o ochronę dóbr osobistych,
- obowiązki wynikające z zasad etyki zawodowej (kodeksy etyczne itp.).
- Zasada i granice wolności prasy.
- Wypowiedzi ocenne oraz wypowiedzi dotyczących faktów – w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału
- Praw Człowieka oraz sądów polskich.
- Zakres dopuszczalnej krytyki i satyry prasowej.
- Odpowiedzialność za rozpowszechnienia nieprawdziwych lub nieścisłych informacji przez prasę.
- naruszenie dóbr osobistych,
- czyn nieuczciwej konkurencji.
- Szczególne przypadki naruszenia dóbr osobistych przez prasę – analiza orzecznictwa sądowego.
- naruszenie czci, renomy, dobrego imienia (przedsiębiorcy, pracowników, kierownictwa itp.),
- naruszenie prawa do wizerunku (np. pracowników),
- naruszenia prawa do prywatności.
- Zasady publikacji danych osobowych i wizerunku, osób przeciwko którym toczy się postępowanie
- przygotowawcze lub sądowe, świadków, pokrzywdzonych, poszkodowanych.
- Zasady dochodzenia roszczeń wobec prasy:
- kto ponosi odpowiedzialność za naruszenie prawa spowodowane opublikowaniem materiału prasowego.
- z jakimi roszczeniami można wystąpić,
- zabezpieczenia tymczasowe,
- ile kosztuje i trwa proces,
- odpowiedzialność karna.
- Ćwiczenia praktyczne – analiza materiałów prasowych, formułowanie roszczeń.
VI. Sprostowania prasowe – nowe regulacje prawne.
- W jakich przypadkach można wystąpić z wnioskiem o zamieszczenie sprostowania.
- Do kogo należy skierować wniosek o sprostowanie.
- Wymagania formalne związane z wnioskiem o sprostowanie (treść, objętość, język, terminy).
- Obligatoryjna i fakultatywna odmowa publikacji sprostowania.
- Powództwo o publikację sprostowania.
Ramowy harmonogram:
09:30 – kawa na początek dnia
10:00 – rozpoczęcie zajęć
12:00 – przerwa na lunch
12:30 – kontynuacja zajęć
14:30 – przerwa na kawę
14:50 – kontynuacja zajęć
16:00 – zakończenie warsztatów
Marketer+ jest patronem medialnym wydarzenia.