23 października 2025 roku odbyło się III Forum Jakości Danych, jedna z najważniejszych konferencji branżowych poświęcona jakości danych w badaniach. Zgromadziła stacjonarnie i online ok. 300 osób – ekspertów i praktyków polskiej branży badawczej z ponad 100 organizacji.
Forum Jakości Danych to coroczne spotkanie środowiska badawczego, które staje się przestrzenią otwartej dyskusji o aktualnych wyzwaniach świata badań. Uczestnicy wspólnie poszukują innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą budować nowe standardy jakości danych i skuteczniej odpowiadać na zmieniające się potrzeby. Forum sprzyja wymianie doświadczeń, konfrontacji perspektyw i tworzeniu rekomendacji kształtujących przyszłość procesów, metod i narzędzi badawczych.
AI otwiera nowe możliwości – szybciej porządkujemy i analizujemy dane. Jednocześnie rośnie znaczenie jakości danych, odpowiedzialności za ich weryfikację i interpretację. Żadne algorytmy nie pozwolą zrozumieć sensu przemian w kulturze, gdy zabraknie w procesie człowieka – Grażyna Pol, kierowniczka Działu Badań i Analiz w Narodowym Centrum Kultury.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dane organiczne czy syntetyczne?
W tym roku rozmowy liderów branży badawczej, przedstawiciel agencji, świata nauki, technologii i regulacji odbywały się pod hasłem „Dane organiczne czy syntetyczne?”.
Od pierwszej edycji nie unikamy tematów trudnych i nieoczywistych. Na każdym Forum staramy się pokazywać różne perspektywy poruszanych zagadnień, bo jestem przekonany, że tylko w takim układzie jesteśmy w stanie wspólnie z uczestnikami wypracować innowacyjne rozwiązania, potrzebne do stawiania czoła wyzwaniom związanym z jakością badań. W tym roku zajęliśmy się problematyką danych syntetycznych w badaniach – zastanawialiśmy się na jakich warunkach mogą być one wartościowym uzupełnieniem klasycznych danych organicznych – mówi Rafał Sobczak, CEO SoftArchitect.
Rośnie zapotrzebowanie na wysokiej jakości dane, niezbędne do prowadzenia badań, trenowania modeli sztucznej inteligencji i budowania przewagi konkurencyjnej. W tym kontekście dane syntetyczne mogą stać się praktycznym narzędziem compliance pozwalającym ograniczyć ryzyka prawne, chronić prywatność i otwierać nowe możliwości współpracy B2B i B2G – potwierdza Łukasz Wieczorek, partner i radca prawny w KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy.
Silna reprezentacja branży: prelegenci i paneliści Forum Jakości Danych
Na scenie FJD w roli prelegentów, panelistów i moderatorów wystąpili eksperci z 13 organizacji: Anna Dąbrowska (client relations and research solutions director), Sylwia Miszczyk (senior project manager) i Michał Dubrawski (dyrektor ds. wiedzy w ARC Rynek i Opinia), Dariusz Kostrzewski (dyrektor działu badań i analiz rynku w Grupie Eurozet), Katarzyna Lewińska (business development director w Kantar Polska), Łukasz Wieczorek (partner, radca prawny w KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy), Konrad Siwiński (senior partner w Minds&Roses), Iwona Matysiak (dyrektor działu badań i analiz w TIME S.A), Marcin Kujawki (konsultant MOC FM), Grażyna Pol (kierowniczka działu badań i nnaliz w Narodowym Centrum Kultury), Marek Szymański (managing director w Norstat, członek rady programowej DIMAQ AI w IAB), Urszula Krassowska (dyrektor badań społecznych w Opinia24), Anna Trząsalska (ekspertka badań społecznych) i Agata Zadrożna (ekspertka badań społecznych w Opinia24), Olga Orzechowska (kierownik ds. rozwoju biznesu), Kamil Pietrzak (kierownik zespołu data lab w PBS), Rafał Sobczak (CEO) i Grzegorz Kowalski (new business director w SoftArchitect), Agata Woźniakowska (partner, chief operating officer) i Katarzyna Król (head of sustainability insights & research w Zymetria) oraz dr Paweł Wójcik (Uniwersytet Warszawski).
Mamy nadzieję, że uczestnicy trzeciej edycji Forum, niezależnie od reprezentowanej specjalizacji, wyszli z konferencji z głębszym zrozumieniem jakości danych w erze AI. To nie tylko kwestia zaufania do źródła danych, ale przede wszystkim pytanie o ich metodologiczną audytowalność i odpowiedzialność badacza, który jako kurator takich danych decyduje o tym, co jest naprawdę wartościowe – podkreśla Grzegorz Kowalski, new business director w SoftArchitect.
Udział w wydarzeniu stacjonarnie lub online był bezpłatny. Więcej informacji o wydarzeniu na stronie: https://forumjakoscidanych.pl/
Marketer+ był patronem medialnym wydarzenia.




