Zakończyła się 11. edycja konkursu „PRaktykuj za granicą”, organizowanego przez Instytut Monitorowania Mediów. Tegoroczni zwycięzcy konkursu pojadą na staże zagraniczne do międzynarodowych agencji public relations: Fleishman-Hillard w Londynie, LEWIS PR w Budapeszcie oraz do działu komunikacji firmy MediaTrust w Bukareszcie.

20 listopada odbyła się gala finałowa konkursu „PRaktykuj za granicą”. Konkurs składał się z trzech etapów, a głównym zadaniem uczestników było stworzenie strategii komunikacyjnej dla wybranej fundacji, a następnie zaprezentowanie projektu przed kapitułą jury. W tym roku uczestnicy zmierzyli się z trzema tematami. Mieli opracować strategie przyczyniające się do promocji działań CSR w trzech sektorach: „Pomagamy ludziom”, „Pomagamy zwierzętom” i „Promujemy kulturę”.
Uczestnicy docenili możliwość stworzenia strategii, która dotyczyła nie tyle instytucji, co ważnego problemu. – „PRaktykuj za granicą” jest jednym z niewielu konkursów, którym przyświeca misja. Powodem, dla którego zdecydowałam się na udział w konkursie było w pierwszej kolejności to, że dotyczył problemu, który jest dla mnie z osobistego punktu widzenia niezwykle istotny i palący. W związku z tym największą nagrodą byłaby dla mnie świadomość, że dzięki mojej strategii Polacy dokonali zmiany swoich nawyków myślowych, a tym samym poprawiła się sytuacja zwierząt w Polsce – zauważa Marta Szyszka, laureatka konkursu PRaktykuj za granicą.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Konkurs „PRaktykuj za granicą” organizowany jest od 2003 roku we współpracy z najważniejszymi fundacjami oraz instytucjami na polskim rynku. W 2015 roku partnerami konkursu zostały: Fundacja Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt – Viva!, Fundacja Dzieciom Zdążyć z pomocą oraz Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, działające przy galerii Zachęta.
Walka o poprawę losu zwierząt, kampanie informacyjne, zachęcanie do adopcji – to tylko niektóre działania Fundacji „Viva”. Martyna Kozłowska, podkreśla, że Fundacja Viva! czuje się wyróżniona mogąc aktywnie brać udział w konkursie „PRaktykuj za granicą”. – Chcemy rozwijać i unowocześniać nasze kampanie, dlatego spodobała nam się jego idea. Bardzo ważne jest dla nas szerzenie wiedzy na temat przemysłu futrzarskiego w społeczeństwie i uwrażliwianie go na krzywdę zwierząt. Praca z młodymi ludźmi i ich zaangażowanie w ten projekt są nieocenione – wyjaśnia Kozłowska.
Misją Fundacji Dzieciom Zdążyć z pomocą jest niesienie pomocy potrzebującym najmłodszym, walka o zagrożone życie dzieci, przywracanie im zdrowia oraz wspieranie ich edukacji. Liczba podopiecznych, którym pomogła fundacja to ponad 25 tysięcy osób. Jak zaznacza Agnieszka Ostas: – Fundacja zaangażowała się w konkurs „Praktykuj za granicą” ponieważ zależało nam na wypromowaniu możliwości przekazywania 1% podatku wśród polskiego społeczeństwa, jako że jest jeszcze gro osób, które z tej możliwości nie korzystają. Ponadto opracowane przez uczestników konkursu kampanie będą stanowiły dla nas źródło inspiracji, w szczególności propozycje dotyczące pozyskiwania funduszy na prowadzenie ośrodków rehabilitacji AMICUS, BIOMICUS, CEMICUS dla podopiecznych Fundacji.
Promowanie kultury jest jeden z obszarów tematycznych konkursu „Praktykuj za granicą”, w który wpisuje się Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych. Promowanie sztuki współczesnej, czerpanie z dorobku polskiej kultury, projekty edukacyjne są to działania Towarzystwa, którym mogli przyjrzeć się uczestnicy konkursu i zbudować w ich oparciu strategię. Jak twierdzi Justyna Markiewicz z Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych: – Przystępując do projektu „PRaktykuj za granicą” koncentrowaliśmy na działaniach w dwóch obszarach. Po pierwsze chcieliśmy sprawdzić, na ile nasza strona internetowa i dostępne w sieci materiały o Towarzystwie są pomocne w zgromadzeniu rzetelnej wiedzy o stowarzyszeniu. Po drugie oceniając pracę osób biorących udział w konkursie chcieliśmy przyczynić się do promocji dobrych praktyk w zakresie mówienia i pisania o organizacji działającej w obszarze kultury, umiejętnego posługiwania się pojęciami z pełnym zrozumieniem specyfiki i charakteru Towarzystwa.
Tegorocznymi zwycięzcami konkursu „Praktykuj za granicą”, którzy odbędą praktyki w europejskich filiach prestiżowych agencji i instytucji zostali:
- Miejsce 1.: Michał Szalast: staż w agencji Fleishman-Hillard w Londynie,
- Miejsce 2.: Sara El Nemr: staż w agencji LEWIS PR w Budapeszcie,
- Miejsce 3.: Marta Szyszka: staż w firmie MediaTrust w Bukareszcie.
Nagroda dodatkowa w postaci stażu w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych została przyznana Natalii Pochwale.
Studenci podkreślają, że praktyki są nie tylko ciekawym pomysłem na spędzenie wakacji, ale przede wszystkim dają możliwość zdobycia pierwszych poważniejszych doświadczeń zawodowych w coraz bardziej wymagającym świecie komunikacyjnej public relations. – Udział w konkursie „PRaktykuj za granicą” to dla mnie pierwsza prawdziwa okazja do zmierzenia się z zadaniami, jakie na co dzień stawiane są profesjonalistom pracującym w branży oraz odpowiedzenie sobie na pytanie, czy podoba mi się taki styl pracy. Od początku zaangażowałem się w przygotowanie projektu, gdyż polecenia były bardzo rozbudowane i wydały mi się niezwykle ciekawe. Mimo że cały projekt dotyczył jednego wybranego tematu, każdy z etapów wymagał od uczestników skupienia się na innym aspekcie i wykorzystaniu różnych umiejętności, co sprawiło, że przygotowywanie strategii było niezwykle angażujące. Udział w konkursie to także możliwość pracy na profesjonalnym narzędziu jakim jest automatyczny monitoring internetu i niepowtarzalna szansa spróbowania swoich sił na zagranicznym stażu w jednej z wiodących firm związanych z public relations i monitoringiem mediów – podkreślił zwycięzca 11. edycji konkursu „PRaktykuj za granicą” Michał Szalast.
Konkurs, którego organizatorem od jedenastu lat jest Instytut Monitorowania Mediów, skierowany jest do studentów zainteresowanych public relations i komunikacją. Jego głównym celem jest wspieranie młodych adeptów branży PR oraz organizacji pożytku publicznego. Udział w konkursie pozwala młodym ludziom zdobyć wiedzę i umiejętności. Stwarza szansę na rozwinięcie skrzydeł i zdobycie wyjątkowo cennego doświadczenia.