W działaniach content marketingowych bardzo ważna jest jakość tworzonych treści. To właśnie ona ma wpływ na odbiór prezentowanego contentu. Nie chodzi jedynie o słowo pisane. Dobra treść powinna nie tylko wzbudzać ciekawość, odpowiadać na potrzeby użytkowników, rozwiązywać ich problemy czy zachęcać do refleksji. Dobra treść powinna być także ładnie zaprezentowana. Jak tego dokonać bez znajomości profesjonalnych programów graficznych?
Z tego artykułu dowiesz się:
- z jakich narzędzi korzystać do projektowania ładnego contentu,
- gdzie szukać wysokiej jakości zdjęć do darmowego wykorzystania,
- w których serwisach można znaleźć darmowe ikony,
- gdzie szukać darmowych fontów z polskimi znakami,
- jakie programy stosować do tworzenia infografik.
Współczesny specjalista ds. komunikacji musi być po trochę strategiem, copywriterem, grafikiem, PR-owcem i social media managerem. Powinien posiadać umiejętności pozwalające mu od początku do końca stworzyć odpowiednią treść. Możliwości zaprezentowania contentu jest wiele. Wystarczy odrobina zacięcia i zmysłu estetycznego. Po odpowiednim researchu i selekcji poszczególnych elementów składających się na dany projekt, można samemu zaprojektować np. prostą grafikę na Facebooka, blog, stronę www czy do prezentacji firmowej. Nie trzeba tym samym ustawiać się w kolejce do grafika. Znajomość skomplikowanych programów graficznych również nie jest wymagana. Warto skorzystać z ogólnodostępnych i w większości darmowych narzędzi, które można przeważnie odnaleźć w sieci.
Na początek zadbaj o zdjęcia
Tworzenie treści to proces. Gdy już wiemy, co chcemy napisać, zabierzmy się za znalezienie odpowiedniego tła. Poszukiwania najlepiej rozpocząć od banków z darmowymi zdjęciami. Co jakiś czas pojawiają się zestawienia prezentujące serwisy, z których możemy pobierać przeróżne fotografie. Warto skupić się na stronach, które dostarczają zdjęć nie tyle w przyzwoitej, co wysokiej jakości, działających na zasadach CC0 (bez konieczności wskazania autorstwa). Niejedną „perełkę” odnajdziemy na freeimages.com (kiedyś sxc.hu). Wiele ułatwi skorzystanie także z PhotoPin, wyszukiwarki zdjęć z serwisu Flickr dostępnych na licencji Creative Commons.
Jeśli jednak szukamy fotografii w wysokiej jakości do dowolnego i darmowego użytku, to z pomocą przychodzi Unsplash – blog oferujący odpowiednio dobraną kolekcję zdjęć z portfolio różnych fotografów, przekazanych na licencji CC0. Nie ma w nim miejsca na mało naturalne, stockowe obrazy. Odnajdziemy tam profesjonalne fotografie, nadesłane przez utalentowanych ludzi. Serwis ma jednak ograniczoną nawigację, stąd najlepszą opcją do śledzenia nowo dodanych zdjęć będzie subskrypcja. Uzupełnieniem dla Unsplash z pewnością będzie projekt Ryana McGuire, czyli Gratisography. W serwisie odnajdziemy ładne zdjęcia, całkowicie wolne od ograniczeń praw autorskich. Na podobnych zasadach działa raumrot, serwis stworzony przez Markusa Spiske czy profil Jaya Mantriego na Tumblr. Fotografii o wysokiej rozdzielczości (5 000 pikseli i szersze) możemy z powodzeniem szukać w serwisie Little Visuals. Na stronie odnajdziemy jednak głównie motywy przyrodnicze. Innym miejscem w sieci z darmowymi zdjęciami jest Pixabay, obsługiwany w języku polskim. W serwisie warto sprawdzać szczególnie tzw. „wybór redakcji”, gdzie trafiają z reguły najlepsze zdjęcia. Wybór fotografii jest znacznie większy niż w przypadku serwisów wymienionych powyżej, ale w związku z tym możemy trafić także na obrazy, które znacznie odstają jakościowo.
Warto również zwrócić uwagę na wyszukiwarkę w pełni darmowych zdjęć z licencją do komercyjnego wykorzystania. Mianowicie pexels.com. Co prawda znajdziemy tam zdjęcia z serwisów takich jak Unsplash i Gratisography, jednak wyszukiwarka stanowi całkiem niezłe uzupełnienie dla poszukiwaczy zdjęć o wysokiej jakości. Nie musimy także i w tym przypadku samodzielnie przeszukiwać zbiorów. Wystarczy dopisać się do listy subskrybentów, aby każdego miesiąca otrzymywać 30 darmowych zdjęć na skrzynkę mailową.
Przy poszukiwaniu darmowych fotografii warto pamiętać o takich serwisach jak: Death to the Stock Photo, freephotodb, New Old Stock, Split shire, Magdeleine czy Kaboompics.
Natomiast jeśli mamy problem z wyborem odpowiedniej fotografii, alternatywnie możemy skorzystać z The Pattern Library, gdzie do naszej dyspozycji oddane są oryginalne wzory (stale aktualizowane), które mogą idealnie pasować do tworzonych przez nas projektów.
Wybierz odpowiedni font
Znalezienie odpowiedniego fontu, pasującego do wybranego przez nas zdjęcia, jest dość sporym wyzwaniem. Dobra typografia to podstawa każdego projektu. Może nadać mu ciekawego wyglądu i, w połączeniu z obrazem, wywołać konkretne, pożądane przez nas emocje. Przekonanie o kiepskiej jakości darmowych fontów obecnie mija się z prawdą. Wcale nie musimy wydawać góry pieniędzy na uzupełnienie drobnego projektu graficznego, nad którym pracujemy. W sieci funkcjonuje dość spora grupa ludzi, która udostępnia swoje prace bezpłatnie. Różnego rodzaju fonty, do wykorzystania komercyjnego, można pobrać także z takich stron jak: MyFonts, DaFont, FontSquirrel, czcionki.com czy fontfabric. Zdarza się jednak, iż font, który przypadł nam do gustu nie posiada polskich znaków, co ogranicza jego użycie. Zamiast tracić czas na testowanie różnych rozwiązań warto poszukać gotowych zestawień czcionek z polskimi znakami do użytku zarówno prywatnego, jak i komercyjnego. Najciekawsze prezentuje serwis Grafmag. Ciekawe zestawienie tego typu przygotowała agencja interaktywna GetFound, która na swojej stronie internetowej opublikowała 102 darmowe projekty do darmowego wykorzystania.
Jak tworzyć skuteczne treści na strony internetowe – firmowe, produktowe i one page’e
Ciągle słyszysz o neuromarketingu, ale nie wiesz, jak zastosować go w praktyce? Nie wiesz, jak pogodzić SEO z językiem korzyści? Chcesz przebić się do świadomości konsumenta w dobie powszechnego przebodźcowania?
Rozwiązania tych oraz wielu innych problemów przedstawi Ci Joanna Burdek – właścicielka Brand Useful. Weź udział w 2,5 godzinnym e-szkoleniu z certyfikatem i sprawdź, jak zwiększyć sprzedaż za pomocą skutecznych treści.
Gdy zaczynamy prace projektowe, musimy rozważyć wiele kategorii i odmian krojów pism. Każdy font ma swój charakter, więc nie wszystkie sprawdzą się równie dobrze. Wybór kroju ograniczony jest głównie przez charakter materiału, w jakim ma się znaleźć. Tworząc proste projekty graficzne z przeznaczeniem do prezentacji czy internetu, najlepiej korzystać z rozwiązań bezszeryfowych, pozbawionych ozdobników, zaprojektowanych do wyświetlania na ekranie, a nie w druku.
Z kolei jeśli trafimy na projekt z ciekawą typografią i zastanawiamy się, jakiego fontu użyto do jego uatrakcyjnienia, z pomocą przychodzi nam serwis What Font Is, który umożliwia wgranie obrazka z interesującym nas krojem pisma. Serwis nie dość, że pozwoli znaleźć font odpowiadający naszym potrzebom, to zaproponuje również zbliżone rozwiązanie.
Ikony jako wartość dodana
Oryginalne ikony mogą wzbogacić przygotowywane przez nas projekty. W sieci występuje kilka serwisów, które pozwalają wygenerować darmowe ikony do komercyjnego wykorzystania. Jednym z nich jest iconmonstr, zawierający ponad 2 500 płaskich ikonek, podzielonych według różnych kategorii. Platforma posiada edytor online, dzięki któremu można wprowadzać zmiany przed pobraniem obrazka. Modyfikacje dotyczą m.in. zmiany koloru i rozmiaru ikony, pobrania ikony z przeźroczystym lub ciemnym tłem czy wybrania odpowiedniego formatu.
Serwisem, który działa na podobnych zasadach jest flaticons.net, jedna z ciekawszych baz darmowych ikon. Płaskie projekty są dobrze zaprojektowane i proste w formie. Można ich używać do realizacji komercyjnych. Na tle konkurencji wyróżnia się także Icons DB, który liczy sobie ponad 1 800 płaskich, jednokolorowych ikon, w różnych formatach i rozmiarach. Wymienione serwisy dają także możliwość dopasowania koloru ikony do własnych potrzeb kierując się wartościami szesnastkowymi, które są dość powszechnie dostępne w sieci (www.colorpicker.com).
Ciekawym rozwiązaniem do komercyjnego wykorzystania jest stworzenie dedykowanego fontu z ikonami. Takie możliwości daje Fontello. Obsługa generatora jest prosta. Wystarczy zaznaczyć ikony, które nas interesują, wpisać nazwę swojego fontu, i pobrać paczkę zawierającą font w czterech wersjach (.eot, .svg, .ttf, .woff).
Ładne łączenie elementów
Kiedy wiemy już co chcemy napisać, wybraliśmy tło, font czy ikony potrzebne do uzupełnienia projektu, potrzebujemy narzędzia do połączenia tych wszystkich elementów w odpowiednią całość. Na rynku istnieje kilka programów do projektowania prezentacji. Użytkownicy Apple’a mają nieco łatwiej: w kwestii prezentacji danych Keynote, odpowiednik windowsowego Power Pointa, daje rewelacyjne możliwości wizualizacji – w porównaniu do swojego bezpośredniego konkurenta. PowerPoint, mimo iż z każdą nowszą wersją stawał się bardziej przyjazny użytkownikom, w projektowaniu prezentacji nie dostarcza tak estetycznych rozwiązań. Keynote jest zdecydowanym liderem wśród programów tego typu: posiada niezwykle intuicyjny edytor, skupiający wiele praktycznych funkcji pozwalających na przygotowanie profesjonalnych pokazów slajdów, uzupełnionych grafiką i animacjami 3D. Zaletą programu są wysokiej jakości grafiki i wykresy, które tworzy się w bardzo prosty sposób. Plusem są także różnorodne animacje i przejścia slajdów, które potrafią zaskoczyć odbiorców.
Z kolei wśród popularnych programów do obróbki graficznej na uwagę zasługuje Canva, która stanowi prostą w obsłudze alternatywę dla profesjonalnych programów graficznych. Do założenia profilu wystarczy jedynie adres e-mailowy bądź konto na Facebooku. Canva posiada gotowe formaty, własny bank darmowych grafik i przewodnik umożliwiający rozwijanie umiejętności projektowania, przybliżający ogólne zasady kompozycji czy doboru fontów. Rozpoczynając pracę z Canvą mamy do dyspozycji szereg różnych szablonów, od formatów najpopularniejszych platform społecznościowych przez zaproszenia, wizytówki, plakaty, ulotki, kartki pocztowe, po prezentacje, kolaże zdjęć, grafiki na blog itp. Wszystkie gotowe elementy są w pełni edytowalne. Baza grafik programu zawiera sporo darmowych motywów. Po zapłaceniu dolara można także w sposób nieograniczony korzystać z grafiki, którą zakupiliśmy – zarówno online, jak i offline, np. w prezentacjach.
Warto również zwrócić uwagę na Haiku Deck, prostą aplikację przeznaczoną do tworzenia prezentacji multimedialnych w sieci. Pod względem zaawansowania nie dorównuje swoim konkurentom, jednak przewagę urządzenia możemy upatrywać w uproszczonej do minimum obsłudze. Haiku Deck nie umożliwia realizacji długich prezentacji przepełnionych treścią. Natomiast jeśli chcemy zaprezentować jakąś ideę, korzystając z krótkich, nagłówkowych tekstów i odpowiednio dobranych zdjęć, program sprawdzi się znakomicie, szczególnie iż w tej chwili dostępnych jest aż 20 darmowych motywów.
Przy wsparciu w odpowiednim dostosowaniu grafik do projektu z pewnością pomoże Pixlr, internetowa wersja Photoshopa. Dzięki temu narzędziu możemy nie tylko stworzyć grafikę od podstaw, ale także ją obrobić. Edytor zawiera sporo różnego typu ustawień, które pozwalają tworzyć ciekawe kombinacje.
Infografiki nadal w modzie
Wizualne przedstawienie informacji lub posiadanych danych, przy doborze odpowiedniej formy, uatrakcyjni przekaz i w prosty sposób wyjaśni określone zagadnienie. Ważne, aby mieć ciekawy temat do przekazania i interesujące dane źródłowe. Po tym pozostaje jedynie wykonanie projektu infografiki, którą możemy stworzyć samodzielnie, używając do pracy narzędzi webowych dostępnych w internecie. W sieci bez problemu odnajdziemy miejsca, w których możemy zaprojektować infografiki. Spośród nich wyróżnia się kilka, które nawet w ograniczonych wersjach darmowych, dostarczają nam całkiem niezłych możliwości do wykonania dobrych projektów.
Na liście znajduje się Venngage, który oferuje bardzo dobrze zaprojektowane i w pełni konfigurowalne szablony, ikony i wykresy. Darmowy Venngage zawiera co prawda limit wysokiej jakości infografik, które można utworzyć w ciągu jednego miesiąca. Są one także oznaczone niewielkim znakiem wodnym. Niemniej serwis pozwala użyć własnych backgroundów i obrazów. Płatna wersja Venngage kosztuje 19 dolarów miesięcznie i umożliwia dostęp do szablonów premium, czyli licznych motywów, ikon i wykresów na bardzo dobrym poziomie. Z kolei Eeasel.ly umożliwia pracę na setkach różnych typów infografik, pogrupowanych tematycznie, zawierających sporą liczbę obiektów, które możemy na nich umieścić. Gotowe projekty trafiają na nasze konto. Można je również pobrać w formacie JPG lub uzyskać bezpośredni link do infografiki. Easel.ly posiada jednak dużą wadę: fonty używane w programie nie obsługują niestety polskich znaków. Dodatkowo, przy pomocy tego narzędzia, nie stworzymy wykresów. Natomiast za pomocą Piktochart wykonamy nie tylko infografikę, ale także raport, banner czy prezentację. Dla każdego z formatów są dostępne darmowe szablony, które możemy łatwo przeglądać według kategorii lub słów kluczowych. Narzędzie jest proste w obsłudze. Zawiera bardzo intuicyjny edytor do tworzenia infografik na bazie gotowych szablonów. Gotowy projekt, opatrzony znakiem wodnym, możemy osadzić na stronie za pomocą specjalnie wygenerowanego kodu. Istnieje możliwość pobrania zapisanego pliku w formacie JPEG lub PNG. Stworzonym przez nas projektem możemy się podzielić z poziomu narzędzia na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter czy Google+. Z kolei Infogr.am w wersji darmowej pozwala na utworzenie infografiki na jednym z sześciu proponowanych szablonów. Do projektu możemy dodawać gotowe komponenty, takie jak wykresy, tekst, obraz, mapy, a nawet wideo. Wersja darmowa jest jednak poważnie ograniczona. Nawet opcja zapisu gotowych projektów do pliku pojawia się dopiero w wersji Pro.
„Build quality content”
Idąc za słowami Matta Cuttsa, w przestrzeni zmieniających się narzędzi do tworzenia contentu warto sprawdzać i testować różne rozwiązania, aby dzięki nim uzyskać oczekiwaną przez nas jakość. W odpowiedzi do danego narzędzia, pojawiają się inne, które w różnym stopniu mogą odpowiadać na nasze potrzeby. Wiedząc jednak gdzie szukać, korzystając ze sprawdzonych rozwiązań, mamy możliwość odpowiedniego dobrania komponentów, dzięki którym możemy stworzyć estetyczne, a przy tym wartościowe projekty. Ładne rzeczy przyciągają uwagę. W niektórych przypadkach taki efekt możemy uzyskać już samym zdjęciem opatrzonym odpowiednim tekstem, nierzadko krótkim, a dodatkowo łatwym do przeczytania i zapamiętania. Warto o tym pamiętać, ponieważ w morzu różnego rodzaju contentu, warto się wyróżniać.