W 2016 roku całkowita wartość sprzedaży detalicznej w Polsce wzrosła o 4% względem poprzedniego roku. Według danych Euromonitora najszybciej rozwijającym się segmentem jest e-handel, który odnotował wyniki lepsze aż o 22%. Jeśli chcesz stać się mistrzem sprzedaży online, dowiedzieć się jak zyskać przewagę nad konkurencją, oraz skutecznie reklamować się w internecie przeczytaj koniecznie to zestawienie.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak przewidzieć intencje konsumentów odwiedzających strony internetowe dzięki Deep Learningowi,
- jak automatyzacja komunikacji z klientem, może zwiększyć przywiązanie do marki,
- jak wykorzystać rosnący potencjał zakupowy tkwiący w kanale mobilnym.
Obecnie nie tylko duże korporacje, ale i małe biznesy, a także nowo powstające firmy poświęcają wiele uwagi optymalizacji procesów sprzedaży online. By zyskać przewagę, e-sklepy koncentrują się zatem na innowacyjnych rozwiązaniach. Podążanie za trendami w szybko zmieniającym się świecie technologii e-commerce i marketingu to jednak trudne wyzwanie. W natłoku pojawiających się nieustannie propozycji, niełatwo jest wskazać te, które mają szansę na trwałe zmienić rynek. Oto podpowiedź na jakie trendy szczególnie warto zwrócić uwagę.
#1 User Experience napędzany przez Deep Learning
Deep learning jest aktualnie kluczową metodą rozwiązywania problemów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, którą spotyka się nie tylko w IT, ale również w wielu innych branżach, w tym m.in. e-commerce.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Algorytmy te są podstawą m.in. narzędzia Facebook DeepText, którego celem jest poprawa doświadczeń użytkowników e-commerce za pomocą chatbotów. Są one również wykorzystywane w różnych silnikach służących do przetwarzania obrazu – od wyboru podobnej oferty e-sklepu w celu rekomendacji produktu, aż do, jak ma to miejsce w przypadku rozwiązania Yahoo, pomocy w automatycznej identyfikacji obrazów nieodpowiednich do przeglądania w pracy (NSFW). Z najnowszych rozwiązań w dziedzinie sztucznej inteligencji korzysta także Google, który dzięki temu aż o 60 proc. redukuje błędy automatycznych systemów tłumaczeń, co z kolei może pomóc branży e-commerce przy międzynarodowej obsłudze klientów.
Algorytmy deep learningowe mają również zastosowanie w reklamie programmatic, a konkretnie w retargetingu personalizowanym. Takie metody są w stanie poprawić wrażenia użytkownika na wiele sposobów, ponieważ przewidują zachowania osób odwiedzających strony z dokładnym wskazaniem prawdopodobieństwa określonych zdarzeń. Wewnętrzne dane RTB House wykazały, że przy użyciu algorytmów deep learningowych można szybko doprowadzić do zwiększenia wydajności kampanii display’owych średnio o 13 proc. (klikalność) i 25 proc. (konwersje).
Dzięki deep learningowi kompleksowa analiza danych może znacznie rozszerzyć rozumienie intencji odwiedzających strony internetowe, pomagając graczom rynku e-commerce nie tylko skutecznie się reklamować, ale także sprawić, że zakupy online staną się jeszcze łatwiejsze.
#2 Facebook Messenger Chatbots
Duże znaczenie mediów społecznościowych w procesie podejmowania decyzji o zakupie jest niezaprzeczalne. Z analiz firmy Gartner wynika, że marki tracą 15 proc. swoich klientów, jeśli nie odpowiadają na pytania zadawane w social mediach. Badanie przeprowadzone przez Bain & Company wykazały natomiast, że wysoka responsywność w tych kanałach komunikacji może przynieść nawet 20-40 proc. wzrostu wartości koszyka.
Facebook Messenger Chatbots to jeden z najpopularniejszych czatów przeznaczonych do rozmów z klientami. Właściwie wdrożony, poprawia jakość interakcji z użytkownikiem, a dzięki automatyzacji gwarantuje niezwykle wysoką responsywność. Świadomość osobistego kontaktu zwiększa przywiązanie do marki i zadowolenie użytkownika z obsługi, a możliwość uzyskania błyskawicznej odpowiedzi na pytania, których nie ma w standardowym FAQ, czy spersonalizowanej wiadomości z estymacją terminu dostawy lub dostępnością konkretnego produktu może przeważyć przy podejmowaniu decyzji zakupowej.
Automatyzacja komunikacji z klientem wpływa nie tylko na poziom satysfakcji, ale również błyskawicznie redukuje koszty związane z obsługą, prowadzona z wykorzystaniem najnowszych technologii może być zdecydowaną przewagą w tak konkurencyjnej branży, jak e-commerce.
#3 Progressive Web Apps
Jak pokazują dane ComScore, aplikacje mobilne pochłaniają aktualnie mniej więcej połowę czasu, który konsument spędza patrząc na ekran. To oczywiście oznacza rosnący potencjał zakupowy tkwiący w kanale mobilnym, ale i wyzwanie stojące przed twórcami stron.
Responsywny design jest dziś po prostu koniecznością, a dylemat między tym czy postawić na aplikację, czy stronę mobilną rozwiązuje Progressive Web Apps. Jest to kolejny koncept, który może przynieść niebawem prawdziwą rewolucję w branży e-commerce. Webowy ekosystem łączy w sobie zalety witryn mobilnych (krótki czas ładowania, dostęp do bazy danych) i aplikacji (jak choćby możliwość ustawienia notyfikacji). User experience wyznacza dziś trendy w projektowaniu stron oraz aplikacji, ale te drugie wiążą się z koniecznością dodatkowych inwestycji. Dla użytkowników liczy się przede wszystkim wygoda, więc jeśli mają do wyboru pobranie apki i skorzystanie z tych samych funkcjonalności szybciej, za pośrednictwem strony WWW, nie trudno się domyślić co wybiorą.
Co ważne zwłaszcza dla sektora e-commerce, jedynie 37 proc. użytkowników używa aplikacji e-commerce dłużej niż miesiąc po pobraniu. Pozostałe 63% z różnych powodów rezygnuje, a to często oznacza po prostu stratę potencjalnych klientów i możliwości prezentowania im ofert. Jedną z odpowiedzi na ten problem są właśnie Progressive Web Apps i możliwość zastosowania rozwiązań sprawdzających się w kampaniach desktopowych jak choćby retargeting.
Źródła:
http://www.euromonitor.com/internet-retailing-in-poland/report
http://www.gartner.com/newsroom/id/2101515
http://www.bain.com/publications/articles/putting-social-media-to-work.aspx
https://www.comscore.com/Insights/Presentations-and-Whitepapers/2016/The-2016-US-Mobile-App-Report
https://www.localytics.com/lp/cheat-sheet-ecommerce-retail-app-benchmarks/