Tim Cook, CEO Apple jest przekonany, że rozszerzona rzeczywistość stanie się wkrótce powszechną technologią, bez której, jak dziś bez smartfona, nie będziemy mogli się obejść. Owo „wkrótce” jeszcze chwilę potrwa, ale pierwsze kroki, m.in. w rozszerzonym marketingu, zostały już postawione. Poznajmy najciekawsze kampanie ostatnich miesięcy z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości.
Prezes Apple nie wyklucza, że powszechne użycie rozszerzonej rzeczywistości zajmie nam trochę czasu. Ale niewątpliwie wierzy, że to nastąpi i wszyscy do wspólnego przeżywania będziemy korzystać z augmented reality. Pierwsze kroki stawiamy już oczywiście od kilku lat. Rok 2016 okazał się przełomowy, dzięki Pokemon Go. Gra udowodniła, że smartfony są w stanie udźwignąć ciężar AR, a ludzie chcą wyjść i korzystać z nowego doświadczenia. Wkrótce światło dzienne w nowej rozszerzonej odsłonie ujrzą kolejne kultowe gry: Angry Birds oraz Harry Potter.
Tymczasem działy marketingu również próbują swoich sił w stworzeniu za pomocą technologii nowej rzeczywistości dla konsumentów. Poznajmy najciekawsze pięć kampanii, które powstały z wykorzystaniem augmented reality.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zastosowaniu AR w e-commerce, koniecznie weź udział w Augmented Advertising & Sales Conference.
Marketer+ jest patronem medialnym konferencji.
Burger King – jedyny sposób, by legalnie spalić konkurenta
Odwieczna walka pomiędzy Burger Kingiem i (głównie) McDonald’s zawsze wprawia w zaskoczenie. Brandy wykorzystują wszystkie dozwolone chwyty, w tym również dostępne technologie. W marcu 2019 Burger King rozpoczął kampanię „Burn That Ad”. Poligonem została Brazylia. Klienci, za pomocą aplikacji Burger King’a, mogą spalić reklamę konkurencji – billboard, ulotkę lub inną reklamę – i otrzymać za to darmowego burgera. Aby spalić konkurencję, wystarczy skierować smartfon z aplikacją na reklamę, a następnie cieszyć się w rozszerzonej rzeczywistości widokiem prawdziwych płomieni. „Rytuał” jest automatycznie nagrywany. Gdy płomienie wypalą się, konsumentowi wyświetla się ekran, który mówi mu, że otrzymał darmowego Whopper.
Kampania „Burn That Ad” promuje nową usługę Burger King’a – narzędzia technologicznego, które pozwala każdemu klientowi na wstępne zamówienie i unikanie kolejki w restauracji. Dodatkowo sam pomysł oraz zastosowanie AR pozwalają marce zmienić każdą reklamę konkurencji… w swoją własną! – Rozszerzona rzeczywistość to fascynujące narzędzie. A w połączeniu z odrobiną pirotechniki jest jeszcze lepsza. W „Burn That Ad” zhakowaliśmy konkurencję, wykorzystując naszą największą przewagę, jaką jest ogień – powiedział Rafael Donato, wiceprezes David SP, autorów kampanii.
Nicorette – storytelling w rozszerzonej rzeczywistości
Nicorette to globalna marka, pomagająca uzależnionym od palenia pozbyć się ich nałogu. W niedawnej kampanii, realizowanej w Londynie i opartej na rzeczywistości rozszerzonej, Nicorette współpracowało z instruktorem slackliningu (chodzenie po linie na wysokości) – Davidem. Sam David był niegdyś dręczony przez palenie i zrezygnował z nałogu w 2016 r. Potem zaczął uprawiać slackline.
Kampania „Augmented Reality – Nicorette” odbyła na stacji Kings Cross w Londynie. Nicorette dało dojeżdżającym do pracy na stacji King Cross szansę przeżycia dreszczyku emocji i bycia przez chwilę jak David. Z pomocą rozszerzonej rzeczywistości, osoby dojeżdżające do pracy mogły przeżyć emocje związane z chodzeniem po linie na wysokości oraz wyzwania, jakie pokonał podczas walki z nałogiem palenia.
Dzięki tej kampanii Nicorette próbowała wpłynąć na ludzi, aby zastąpili swój nawyk palenia tymi bardziej interesującymi zajęciami. Przekazała następujące, inspirujące przesłanie: Co byś zaczął, gdybyś rzucił palenie na dobre? Spójrzmy prawdzie w oczy – czy jest lepszy sposób, by to zrobić niż wciągające doświadczenie, jakie daje rozszerzona rzeczywistość? Warto dodać, że za kampanię odpowiadało polskie studio 3Rstudio.
Coca-Cola – AR kształtuje ekologiczne postawy
To jest pomysł, który warto powielić! Coca-Cola nie pierwszy raz wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość w swoich kampaniach – pierwszą wraz z WWF zorganizowała już w 2013 roku. Tym razem w kampanii „Mall of Scandinavia” marka skorzystała z technologii, aby zaszczepić nawyk recyklingu zużytych puszek.
Przed dużym ekranem, ustawionym w centrum handlowym, wirtualne puszki i butelki coca-coli ożyły, tym samym próbując przekonać ludzi do interakcji z nimi – zbierania i wyrzucania do wirtualnych koszy. Efekt? Odbiorcy bawili się świetnie, rzucając puszkami za pomocą gestów rąk lub nóg do koszy na śmieci. Przez zabawę do ekologicznej świadomości? Czemu nie! Wiadomość wyświetlana na końcu sprawia, że cała inicjatywa jest jeszcze bardziej warta zachodu.
Time i National Geographic – rozszerzony druk
http://time.com/5084021/optimism-ar/
Sprzedaż prasy spada, ale pomysłów na jej ożywienie jest jeszcze kilka. Jednym z nich może być rozszerzona rzeczywistość. Technologię „testują” takie tytuły jak ELLE, Time czy National Geographic. Na początku stycznia 2018 roku, w Time można było, dzięki specjalnej aplikacji do AR, m.in. odtwarzać infografiki.
Zabieg rozszerzenia okładki magazynu zastosowano także w New Yorker, tworząc sztukę animacji i zabierając czytelników na Manhattan. Na okładce National Geographic możemy zobaczyć natomiast pływaczkę, która przemierza basen – wygląda to niesamowicie! W środku są oczywiście materiały, które możemy zobaczyć w 3D po uruchomieniu aplikacji.
Capgemini – rekrutacja w rozszerzonym outdoorze
Rodzimy rynek kampanii opartych o rozszerzoną rzeczywistość nie jest może tak bogaty, jak chociażby w USA czy Wielkiej Brytanii, ale również u nas zdarzają się ciekawe przykłady. Najnowszy to akcja firmy Capgemini, która za pomocą citylightów oraz aplikacji do AR rekrutuje specjalistów w całej Polsce. Capgemini Love & Ace, czyli specjalnie stworzona na potrzeby akcji aplikacja na smartfony, pozwala wejść do świata Capgemini. Użytkownikowi, po skierowaniu obiektywu aparatu przy otwartej aplikacji wyświetlają się grafiki oraz quiz, dzięki któremu może sprawdzić, czy pasuje do zespołu korporacji. Nowinką jest fakt, że kampania Capgemini działa w przestrzeni miejskiej w naprawdę dużej skali. Możemy śmiało orzec, że to dotychczas największe wydarzenie rekrutacyjne, wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość w Polsce. I do tego w obszarze rekrutacji!
Więcej przykładów wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w marketingu?
Zastosowanie technologii w budowaniu doświadczeń konsumenckich to obszar, który przyciąga coraz więcej marek, również w Polsce. Nie będziemy musieli długo czekać aż kolejni gracze ruszą do walki o uwagę konsumentów. Jeżeli chcesz zdobyć wiedzę na temat aktualnych możliwości technologii AR, a także poznać pomysły na jej wykorzystanie w sprzedaży, reklamie – zarówno internetowej, jak i outdoor – oraz poznać inne wdrożenia AR m.in. dla Tymbarka czy Husqvarny, weź udział w pierwszej w Polsce konferencji o rozszerzonej rzeczywistości w marketingu, sprzedaży i reklamie.
Augmented Advertising & Sales Conference odbędzie się 16 maja 2019 roku w Warszawie. Zgromadzi specjalistów oraz praktyków, którzy mają do czynienia z rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością w obszarze marketingu i sprzedaży w branży retail, e-commerce, automotive, fashion i beauty.
Więcej informacji o zakresie konferencji oraz prelegentach można znaleźć na: www.arconference.eu.