Marketing internetowy w ciągu ostatnich lat zmienia się bardzo dynamicznie. Sprawdzone do tej pory metody oraz narzędzia, nie są już dziś gwarancją skuteczności i doprowadzenia firmy do kolejnych sukcesów. Warto więc zwrócić uwagę na to, co będzie napędzać marketing internetowy w 2019 roku.
Personalizacja
Personalizacja działań i spersonalizowane treści stały się już głównym aspektem marketingu i w dalszym ciągu będą się liczyć w 2019 roku. Personalizacja zapewnia klientom wyjątkowe wrażenia w oparciu o ich wybory i preferencje, co sprawia, że sprawdza się zdecydowanie lepiej, niż marketing typu „jeden rozmiar dla wszystkich”.
Dzięki dostępności danych, takich jak historia zakupów, zachowanie konsumentów czy kliknięte linki, firmy mogą dostosowywać swoje treści i zwiększać ROI, chociażby w e-mail marketingu. Na przykład, według Statisty wskaźnik otwartych wiadomości e-mail ze spersonalizowaną wiadomością wyniósł 18,8%, w porównaniu do 13,1% bez personalizacji, a badanie przeprowadzone przez firmę Marketo pokazuje, że spersonalizowane wiadomości e-mail oparte na zachowaniach dają 3-krotnie lepsze wyniki niż standardowe wiadomości e-mail.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jednym z przykładów personalizacji jest algorytm rekomendacji serwisu Amazon, który konsekwentnie opracowuje nagłówki pod kątem personalizacji. Nieustannie aktualizowany algorytm, sugeruje produkty nie tylko dopasowane do indywidualnych preferencji, ale także różnych aspektów zachowań i osobowości. Potwierdzeniem skuteczności tej techniki jest odnotowanie 29% wzrostu sprzedaży firmy, w porównaniu do poprzedniego roku (kwartał do kwartału). Dzięki personalizacji użytkownicy szybciej otrzymują to czego szukają, a tym samym, zyskując czas, poprawiają doświadczenie zakupowe i z pewnością są również bardziej skłonni do rekomendowania serwisu, z którego skorzystali.
Rekomendacje (Word Of Mouth)
Przez stulecia ludzie podejmowali decyzje posługując się prostą, lecz jedną z najskuteczniejszych metod marketingowego przekazu, a mianowicie rekomendacjami. Od zawsze szukaliśmy potwierdzenia swoich wyborów oraz dzieliliśmy się opiniami. Co ważne takie opinie są kluczowe dla innych konsumentów, co można wykorzystać w marketingu.
Według badania firmy Nielsen, 84% konsumentów twierdzi, że ufa całkowicie lub w pewnym stopniu rekomendacjom rodziny, współpracowników i przyjaciół, dotyczącym produktów i usług, co sprawia, że są one najbardziej zaufanym źródłem informacji.
Coraz więcej marek pracuje nad przyspieszeniem procesu pozyskiwania potencjalnych klientów za pomocą tzw. metod naturalnych, a wiele można zyskać właśnie dzięki opracowaniu strategii marketingowej polegającej na tzw. marketingu szeptanym.
Prawdziwe historie użytkowników (tzw. testimonial), którzy zakupili już przez nas wybrany produkt i mogą opowiedzieć o jego użytkowaniu, są najważniejszym elementem takiej strategii.
Jeśli zdecydujemy się na wykorzystanie testimoniali, warto przekształcić tak wypowiadających się użytkowników w adwokatów i ambasadorów marki. W tym procesie, należy również wziąć pod uwagę tzw. influencer marketing, angażujący liderów opinii, prowadzących często swoje blogi czy działających w określonych społecznościach. Wchodząc w interakcję i angażując w mediach społecznościowych sieć swoich obserwatorów czy konsumentów, a także mówiąc o konkretnej marce, wzbudzają prawdziwe zaufanie do niej. Trzeba też oczywiście zadbać o to, aby te opinie były pozytywne i rozprzestrzeniły się wśród naszej grupy docelowej. Tu warto postawić zarówno na dobrą obsługę klienta, jak i promocję, które mogą nam w tym pomóc.
Obsługa klienta
To jeszcze jeden element, którego nie można nie doceniać w działaniach marketingowych. Bez dobrej obsługi i odpowiedniego podejścia do klienta, nie ma co nawet liczyć na przetrwanie w przestrzeni silnej i coraz bardziej agresywnej konkurencji.
Podając za Mediabistro, 77% zapytań w mediach społecznościowych to zapytania o poradę, informację lub prośby o pomoc, dlatego bardzo ważne jest zatrudnianie w obsłudze klienta właściwych osób odpowiadających szybko i efektywnie, a tym samym, trzymających odpowiedni poziom zaangażowania.
Klienci lubią też być doceniani i traktowani indywidualnie – według MarketForce 79% osób twierdzi, że głównym powodem „polubienia” firmowej strony na Facebooku było uzyskanie rabatu. Otrzymywanie nawet niewielkich prezentów czy indywidualne traktowanie, mogą znacząco poprawić percepcję klienta i zadowolenie z dokonanego zakupu, co następnie przełoży się nie tylko na ponowne zakupy, ale również WOM.
Promocja
To co pozwoli na rozprzestrzenienie się informacji o marce i dobrych opinii o niej, to niewątpliwie odpowiednia promocja. Najważniejsze oczywiście jest dotarcie do naszej grupy docelowej z motywującym i wiarygodnym komunikatem. W dzisiejszym, mocno konkurencyjnym świecie, przebicie się pojedynczego przekazu jest nie tylko trudne, ale czasami wręcz niemożliwe, dlatego strategia typu omnichannel, wykorzystująca kilka kanałów promocyjno-sprzedażowych (multichannel), w celu wywołania głębszego chociaż wciąż jednorodnego doświadczenia związanego z marką, będzie kluczowa.
Ważne jest również to w jaki sposób treści promocyjne będą przekazywane i tutaj nie można pominąć najbardziej chwytliwej w tej chwili opcji, jaką jest wideo. Według ostatnich badań marketingowych 90% konsumentów zgłasza, że filmy o produktach pomagają im podejmować decyzje zakupowe, a 64% chętniej kupi produkt online po obejrzeniu filmu na jego temat. Liczby te pokazują, jak ważne jest uwzględnienie wideo w strategii marketingu internetowego w 2019 roku. Mówimy tu nie tylko o YouTube, ale również o serwisach społecznościowych typu Facebook czy Instagram, które udostępniają własne funkcje przesyłania filmów na żywo. Dzięki temu marki mogą łatwiej włączyć do swoich strategii marketingowych tę najbardziej obecnie pożądaną przez konsumentów formę przekazu.
Optymalizacja
Każda, nawet efektywna promocja, może być jeszcze bardziej skuteczna dzięki optymalizacji, a w 2019 roku, po prostu nie będzie się można obejść bez tej metody.
Po określeniu celu, a przed startem kampanii, należy w pierwszej kolejności ustalić, co chcemy zoptymalizować, na czym chcemy się najbardziej skoncentrować i jakich wyników się po tym spodziewamy.
Na każdym etapie kampanii, w każdym jej pojedynczym elemencie warto wdrożyć optymalizację. Zaczynając od strony docelowej kampanii, poprzez odwiedzających stronę użytkowników do zamknięcia sprzedaży, każda faza działań powinna zostać zoptymalizowana, aby obniżyć koszty i zwiększyć sprzedaż. W roku 2019 nie wystarczą już tylko optymalizacje przeprowadzane ręcznie, ale należy rozważyć skorzystanie z odpowiednich technologii i zbioru szczegółowych danych (big data).
Podsumowanie
Marketing internetowy w dzisiejszych czasach to bardzo zaawansowane działania, nowoczesne technologie i strategia typu omnichannel. Bez zrozumienia tego, ale również wdrożenia najskuteczniejszych i nieodzownych działań, kierując się bieżącymi trendami, rok 2019 może okazać się mniej efektywny niż się tego spodziewaliśmy.
__
Autorem tekstu jest Maciej Hoffmann, kierownik studiów podyplomowych E-marketing w praktyce, realizowanych w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego, były szef grupy E-commerce IAB, manager z 15-letnim doświadczeniem w e-marketingu i sprzedaży na rynkach polskim i zagranicznych.
Artykuł promocyjny.