Korzystanie z plików produktowych stanowi obecnie już nie tylko udogodnienie, lecz w zasadzie obowiązek każdego skutecznego biznesu w branży e-commerce. To nie tylko ogromna oszczędność czasu, lecz przede wszystkim narzędzie do doskonałej prezentacji własnej oferty i dostęp do wielu niezbędnych kanałów marketingu afiliacyjnego, pozwalających na zdystansowanie konkurencji na nasyconym rynku. Jakość przygotowania pliku produktowego ma kluczowe znaczenie dla jego funkcjonalności, innymi słowy potraktowanie tego procesu po macoszemu sprawi, że narzędzie nie przyniesie pożądanych skutków. Dlatego warto poznać najważniejsze zasady, na które należy zwrócić szczególną uwagę, aby poprawnie przygotować plik produktowy.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak korzystać ze słów kluczowych, by zwiększyć sprzedaż,
- czemu kreatywność przy tworzeniu plików produktowych nie jest wskazana,
- co zyskuje e-commerce dzięki dobrze przygotowanym plikom produktowym.
1. Słowa kluczowe w tytułach
Większość badań dowodzi, że współczesny konsument dokonujący zakupów w sieci zazwyczaj ma dość ściśle sprecyzowane oczekiwania. Aby zwiększyć szansę na to, że przeczesując internet w poszukiwaniu interesującego go produktu, natrafi na Twoją ofertę i ostatecznie z niej skorzysta, musisz zwrócić uwagę na odpowiednie nazewnictwo i umieszczenie fraz kluczowych już w tytułach.
Warto zastosować w tym przypadku tzw. głębokie kategoryzowanie, polegające na umieszczeniu najważniejszej informacji już w tytule, pamiętając jednak o tym, że tytuł nie może być nienaturalnie długi bądź sformułowany w sposób budzący kontrowersje pod względem językowym. Najlepiej wyeksponować w tytule jedną najistotniejszą cechę produktu, co do której masz pewność, że jest pożądana przez konsumentów. Musisz być również pewien, że określony produkt rzeczywiście spełnia wskazane kryterium.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Przykład:
Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep w branży odzieżowej. Jeśli zatytułujesz Twój produkt jako „spódnica”, ilość informacji nie jest wystarczająca. Z kolei tytuł „czerwona spódnica” pozwoli przyciągnąć uwagę użytkowniczek, które poszukują garderoby w określonym kolorze.
2. Odpowiednie nasycenie słów kluczowych
Skoro już mowa o słowach kluczowych, które stanowią nieodzowny element pliku produktowego, należy pamiętać, że ich nadmierne nasycenie może niestety zadziałać na Twoją niekorzyść. Nie chodzi jedynie o to, że opisy zbudowane w ten sposób obniżają Twoją wiarygodność w oczach klientów i nieprzyjemnie się je czyta. Zbyt duże nasycenie fraz kluczowych może również sprawić, że Google zakwalifikuje daną treść jako spam.
3. Kreatywność na boczny tor
Chociaż we współczesnej reklamie nieszablonowe podejście i kreatywność są niezwykle cenione, praca z plikami produktowymi stanowi tu wyjątek. Przygotowując product feed, dla jego większej skuteczności kreatywność należy odstawić tymczasowo na boczny tor. Informacje zawarte w plikach produktowych powinny być maksymalnie ustandaryzowane, aby zwiększyć szanse dotarcia z ofertą do jak największej liczby użytkowników.
Przykład:
jak zawrzeć w plikach produktowych informacje o kolorze produktu? Często egzemplarze np. odzieży lub telefonów komórkowych różnią się między sobą jedynie kolorem. Wówczas zadaniem osoby przygotowującej product feed jest zadbanie o to, by nazwy barw określić w sposób najbardziej ogólny: turkus powinien stać się kolorem niebieskim, a barwa seledynowa zielenią. Należy bowiem liczyć się z tym, że większa część użytkowników szukać będzie po prostu niebieskiej, a nie turkusowej koszulki. W ten niezbyt kreatywny sposób znacznie zwiększasz szansę, by trafić do nich ze swoją ofertą.
4. Wykorzystanie wszystkich pól atrybutów
Dobrze przygotowany product feed to taki, w którym wypełnisz rzetelnie pola wszystkich możliwych atrybutów. Podając jak największą liczbę szczegółowych cech produktu, zwiększasz szansę na dotarcie i zainteresowanie ofertą potencjalnego klienta.
- Po pierwsze, użytkownicy o wysoce sprecyzowanych preferencjach korzystają z opcji filtrowania w poszukiwaniu dokładnie tego, co spełni ich oczekiwania. W tym przypadku dosłownie jeden wskazany atrybut może zadecydować o tym, że to właśnie Twój produkt ukaże się jako spełniający wszystkie wymagane kryteria.
- Po drugie, im więcej informacji na temat cech i właściwości produktu przekażesz w pliku produktowym, tym większe jest oczywiście prawdopodobieństwo, że wyda się on potencjalnemu klientowi bardziej atrakcyjny na tle konkurencji.
5. Ciągłe doskonalenie
Praca z plikami produktowymi wbrew pozorom nie kończy się na ich przygotowaniu i udostępnieniu. Tak naprawdę to dopiero początek drogi do osiągnięcia maksymalnych wyników sprzedaży. Product feed powinien być na bieżąco aktualizowany, nawet codziennie. Dysponując odpowiednimi statystykami, masz możliwość przekonania się, czego dokładnie oczekują konsumenci, i na tej podstawie ulepszania sposobu przedstawienia oferty.
Wskazówka:
warto aktualizować plik produktowy również w przypadku, gdy wprowadzasz nowe promocje, rabaty lub zmieniasz cenę. Potencjalni klienci koniecznie muszą się o tym dowiedzieć, najlepiej, by poznali cenę produktu zarówno po rabacie, jak i przed nim.
Czy trzymanie się powyższych wskazówek sprawi, że przygotowanie product feedu stanie się procesem czasochłonnym? Owszem. Jednak czas na to przeznaczony jest inwestycją, która powinna szybko się zwrócić. W dodatku do pracy z plikami produktowymi stworzone zostały specjalne systemy online zintegrowane z najważniejszymi kanałami afiliacji, dzięki którym proces ten przebiega znacznie sprawniej i jest jeszcze bardziej skuteczny.