Według danych operatora płatności online Tpay, sprzedaż w Black Friday (26 listopada) wzrosła średnio o 160 proc. w porównaniu do pozostałych dni miesiąca. Co więc najczęściej kupowali Polacy w Czarny Piątek i jakie metody płatności za zakupy wybierali najchętniej?
Jeszcze przed Black Friday, przedsiębiorcy zapytani o to, w jakich dniach planują wprowadzić promocje w swoich sklepach, najwięcej (60 proc.) wskazało na termin 26-29 listopada, tj. od piątku do poniedziałku włącznie, a 20 proc. – podczas Black Week, czyli w dniach 22-28 listopada. Tylko 10 proc. zaplanowało promocje jedynie na dzień samego Black Friday, czyli piątek.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Źródło: Tpay
Wydłużony okres wyprzedaży to czas żniw dla e-sprzedawców. Który z tych dni – Black Friday czy Cyber Monday – przyciągnął większą liczbę konsumentów? Według danych operatora płatności online Tpay, w Czarny Piątek (26 listopada) sprzedaż wzrosła średnio o 160 proc., zaś w Cyber Monday (29 listopada) o 57 proc. Dodatkowo, w poniedziałek liczba transakcji była niższa o 40 proc. niż w piątek, a średnia wartość koszyka tego dnia – o 16 proc.
Najczęściej wybierane metody płatności przez internautów w Black Friday
Podczas tegorocznego Black Friday najczęściej wybieraną przez internautów metodą płatności – podobnie jak w 2020 r. – był BILK. Przy wykorzystaniu szybkich płatności sfinalizowano aż 77 proc. transakcji. Na drugim miejscu – skorzystało z tej metody 17 proc. użytkowników – znalazł się przelew online (pay-by-link). Trzecią najpopularniejszą metodą finalizacji transakcji podczas zakupów dokonywanych w Czarny Piątek była płatność kartą, która stanowiła 5 proc.
Źródło: Tpay
Tak duże zainteresowanie płatnością BLIKIEM przewidzieli również sami przedstawiciele e-sklepów. Według badania przeprowadzonego przez Tpay, aż 40 proc. sprzedawców w kontekście zwiększonych zakupów w Black Friday zwracało uwagę na łatwe i szybkie płatności online, w tym właśnie na możliwość płatności w sklepie BLIKIEM.
Co najczęściej kupowali Polacy w Black Friday
26 listopada, czyli w Black Friday, odnotowano najwięcej transakcji w całym miesiącu. Ich średnia liczba w stosunku do średniej w całym listopadzie wzrosła w poszczególnych kategoriach:
- moda i akcesoria – o 271 proc. (-9 proc. rdr.),
- AGD/RTV i elektronika – o 166 proc. (-39 proc. rdr.),
- zdrowie i uroda – o 91 proc. (-187 proc. rdr.).
Podczas tegorocznych zakupów z okazji Czarnego Piątku, w branży Zdrowie i uroda średnia wartość koszyka wzrosła o 29 proc. w stosunku do średniej z całego listopada. W branży AGD/RTV i elektronika średnia wartość koszyka podczas zakupów w Black Friday wzrosła o 16 proc. na tle całego miesiąca, a w sektorze Moda i akcesoria średni koszyk zakupowy zmniejszył się o 7,5 proc. Na tle ubiegłego roku, dane z tej ostatniej kategorii zakupowej są dość zaskakujące – w tym przypadku, w 2020 r. zanotowano wzrost aż o 278 proc.
Źródło: Tpay
26 listopada w czasie zakupów największą popularnością w branży AGD/RTV i elektronika cieszyła się płatność BLIKIEM, która stanowiła 55 proc. spośród wszystkich transakcji dokonanych w tej kategorii. Na drugim miejscu uplasował się przelew online – 32 proc.
Materiał powstał przy współpracy z Tpay