Google zapowiedział wyłączenie w 2023 r. third-party cookies. Jeśli działasz w e-commerce, rozumiesz, że reguły gry zmieniają się właśnie diametralnie. Zapewne również chcesz znać niezawodny sposób docierania do nowych klientów w świecie bez ciasteczek. Sprawdź, jak działa partnership marketing.
Od dłuższego czasu w przestrzeni publicznej toczy się dyskusja na temat wprowadzenia zmian regulacji prawnych, dotyczących przetwarzania danych osobowych. Ma to związek ze zmianą podejścia do prywatności użytkowników w sieci. Dotychczasowy swobodny przepływ informacji o użytkownikach, które były zbierane na podstawie naszej aktywności w sieci, wpłynął na podjęcie stanowczych decyzji o wyłączeniu możliwości korzystania z „third party cookies”. W oficjalnym komunikacie Google zapowiedział wyłączenie third-party cookies w 2023 r. w Chrome, a więc w najpopularniejszej przeglądarce na rynku.
Czym są cookies i co dokładnie ulega zmianie?
Ciasteczka, o których mowa, to specjalne pliki, dzięki którym nasze zachowanie w internecie jest monitorowane i analizowane. Umożliwiają one dostosowanie treści, w tym również reklam, do naszych preferencji. Powszechnie występujące cookies można podzielić na „nieszkodliwe” – first-party cookies, które pozostają nadal w użytku oraz third-party cookies, wykorzystywane np. w działaniach reklamowych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
First-party cookies służą w głównej mierze do poprawy działania stron WWW, w tym personalizacji ich treści oraz podstawowej analizy zachowania ich użytkowników. Co do zasady, nie dostarczają one szczegółowego obrazu na nasz temat. Third-party cookies, które umożliwiają reklamodawcom szczegółową analizę zachowania użytkowników, i w efekcie dotarcie do nich z profilowanymi treściami, nie będą już istnieć.
Co tak naprawdę czeka marketerów po wyłączeniu third-party cookies?
Według informacji publikowanych przez Google nie powinieneś oczekiwać wprowadzenia narzędzia, które miałoby zastąpić ciasteczka w dotychczas znanej Ci formie. Zauważysz więc gruntowną zmianę w sposobie dotarcia do sprofilowanych odbiorców i musisz przygotować się na przearanżowanie Twoich dotychczasowych działań reklamowych.
Zapamiętaj
Dotarcie do użytkowników za pomocą ciasteczek zostanie ograniczone do korzystania z first-party cookies. Dane te pozwolą jedynie analizować zachowania i czynności podejmowane przez nich na stronie, a co za tym idzie w głównej mierze posłużą Ci do dokonywania poprawy m.in. funkcjonalności strony. Obserwacje te sprowadzą się również jedynie do użytkowników, którzy na Twojej stronie już się pojawili.
Co to jest Universal ID i dlaczego warto go znać?
W największym skrócie Universal ID to identyfikator, który rozpoznaje użytkowników i każdą tożsamość użytkownika na różnych platformach. W jaki sposób? Ciasteczkom brakowało standaryzacji. Agencje reklamowe polegały zwykle na oprogramowaniu firm trzecich, aby synchronizować informacje o plikach cookie pomiędzy platformami. Często przedłużało to ładowanie stron.
Zapamiętaj
Universal ID pozwalają na lepsze kierowanie reklam do odpowiednich użytkowników i można je tworzyć przy użyciu własnych plików cookie ze źródeł offline, takich jak baza danych oprogramowania do zarządzania klientami (CMS).
Problem w tym, że jeśli przeglądarki kiedykolwiek całkowicie zablokują korzystanie z plików cookie, ujednolicone identyfikatory nie będą działać. Mogą być dobrym pierwszym krokiem dla firm, które chcą wypróbować inne rozwiązania. Ich użyteczność będzie jednak ograniczona przez użycie plików cookie, zatem za chwilę możemy wrócić do punktu wyjścia.
Jak poradzić sobie za pomocą dozwolonych metod?
Dane first-party cookies, zgromadzone bezpośrednio przez brandy, staną się obecnie dla nich największą bazą informacji. To dzięki nim będą mogły lepiej poznać oczekiwania klientów. Warto postawić więc na rozwój narzędzi sprzyjających pozyskiwaniu tych danych – z poszanowaniem prywatności użytkowników i zgodnie z prawem.
Wskazówka
Jednym ze sposobów na rozwiązanie problemu dotarcia do właściwych dla Ciebie użytkowników będzie zachęcenie ich, by pozostawili dane na temat swoich preferencji zakupowych zupełnie dobrowolnie. Zrób to już teraz poprzez zachęcanie do zapisania się do newslettera bądź zarejestrowania konta na stronie. Dzięki tym działaniom umożliwiasz dotarcie do Twoich odbiorców ze spersonalizowanymi komunikatami.
W jaki sposób przekonać odbiorców do podzielenia się z swoimi preferencjami zakupowymi?
Odpowiedzią na ten problem jest zaproponowanie Twoim klientom dodatkowego prezentu w zamian za przekazanie informacji, które pomogą Ci w dostarczaniu jak najlepiej spersonalizowanych doświadczeń. Kupujący mogą w ten sposób otrzymać atrakcyjną ofertę, która dodatkowo zachęci ich do kontynuacji zakupów na Twojej stronie.
Rozwiązanie to jest na tyle niegroźne, że dane zostają dostarczone marce przez użytkownika w ramach first-party data. Informacje nie są wysyłane natomiast na zewnątrz, co z większą pewnością przekona kupujących do wyrażania zgody na ich udzielenie.
Dotarcie z ofertą uwzględniająca preferencje odbiorców będzie trudne, a właściwie niemożliwe
Kolejnym problemem, z jakim zmierzysz się w nowej rzeczywistości pozbawionej ciasteczek będzie dotarcie z Twoimi produktami do osób, które do tej pory nie słyszały o Twojej marce.
Wskazówka
Pomocnym rozwiązaniem może okazać się partnership marketing, czyli nawiązanie współpracy z inną marką, która nie jest dla Ciebie bezpośrednią konkurencją. Oferując klientom atrakcyjne produkty partnera, umacniasz wizerunek swojej marki. Kiedy z Twojej oferty korzysta inna firma, trafiasz z nią do interesującej Cię grupy docelowej i pozyskujesz nowych klientów, nawet jeśli nie byli pierwotnie uwzględniani w Twojej grupie docelowej jako potencjalni nabywcy.
Przy pomocy Easy Partnering możesz nawiązać współpracę z wieloma firmami z różnych branż. Dzięki temu Twoi klienci zyskają dostęp do atrakcyjnych ofert, a Ty – dzięki ich rekomendacjom –pozyskasz nowych odbiorców. Po założeniu konta otrzymasz możliwość skorzystania z bogatego katalogu marek, które chcą uczestniczyć we wzajemnym promowaniu się. Możesz wybrać najlepiej dopasowany i komplementarny do Twojej oferty bonus, który przypadnie do gustu klientom. Równocześnie możesz zaproponować innym markom skorzystanie z oferty przygotowanej przez Ciebie – zarówno jeśli będzie to rabat, miesiąc darmowej subskrypcji czy inny profit, który przyciągnie zainteresowanie odbiorców.
Dzięki tym działaniom nie tylko poszerzysz grono aktualnych klientów o nowe osoby, ale i umocnisz wizerunek swojej marki. Ten nieskomplikowany proces odbędzie się nawet w ciągu zaledwie kilku godzin.
Przygotuj się już dziś i buduj strategię wzbogacając ją o partnership marketing
Korzystając z partnership marketingu nie ponosisz dodatkowych kosztów promocyjnych. Twoje działania polegają na poszerzeniu zasięgu marketingowego produktu lub usługi poprzez kanały innych firm. Płatność pobierana jest dopiero w momencie dokonania zakupu przez klienta z wykorzystaniem specjalnej oferty partnerskiej.
Podsumowanie
W dynamicznie zmieniającym się świecie warto otwierać się na nowe możliwości, które zapewnią Ci możliwość dotarcia do nowych odbiorców oraz przypływ zysków na Twojej stronie.
Rozpoczęcie działań w partnership marketingu nie tylko umożliwi Ci uzyskanie danych o Twoich klientach, ale i na pozyskanie zupełnie nowych i unikatowych osób, nawet jeśli ich odnalezienie nie będzie już możliwe przy pomocy ciasteczek. Warto przygotować się do tego wcześniej.
Chcesz wiedzieć, jak przygotować się do świata bez third-party cookies, aby nie stracić ruchu ani konwersji? Weź udział w bezpłatnym webinarze „Partnership marketing. Jak skutecznie docierać do klientów w świecie bez ciasteczek”.