Co myślą o corporate giftingu osoby odpowiedzialne za zamówienia odzieży i gadżetów firmowych? Czy merch jest postrzegany jako benefit pracowniczy i na jakie produkty warto stawiać? Poznaj wyniki badania MerchUp 2024, zrealizowanego z HRM Institute, i dowiedz się, jaki jest stan corporate giftingu w polskich firmach oraz jak wykorzystać odzież i gadżety do budowania relacji z pracownikami, klientami i wizerunku marki.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak pracownicy polskich firm postrzegają corporate gifting,
- jakie produkty są najczęściej zamawiane jako firmowy merch,
- jaki jest średni budżet na pracownika lub klienta w przypadku firmowego merchu,
- co w firmowym merchu najchętniej umieściliby pracownicy, gdyby mieli na to wpływ,
- jakie są opinie o firmowym merchu jako beneficie pracowniczym,
- jakie jest podejście firm do upominków ekologicznych.
– To nasz pierwszy raport dotyczący firmowego merchu i przygotowaliśmy go na podstawie badań przeprowadzonych wśród pracowników polskich firm. Wierzymy, że firmowy merch to nie tylko gadżety, lecz także istotny element w budowaniu tożsamości marki, wzmacnianiu relacji z pracownikami i klientami oraz sposób na wyróżnienie się na rynku. Staraliśmy się zrozumieć, jakie upominki cenią sobie pracownicy najbardziej, jakie wartości niosą za sobą poszczególne produkty oraz jaką rolę odgrywają w tworzeniu kultury organizacyjnej – mówi Aleksander Paczek, co-founder MerchUp.
Merch w polskich firmach
Przeważająca część naszych respondentów i respondentek należy do branży IT (informatyka i technologia – 29%, usługi informatyczne – 17%), co wskazuje, że to w tym sektorze szczególną wagę przywiązuje się do firmowego merchu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Warto wiedzieć
Firmowy merch najczęściej trafia w ręce pracowników i pracowniczek firm podczas onboardingu (81%). Potwierdza to, jak kluczowe jest pierwsze wrażenie w budowaniu poczucia przynależności i związku z marką, m.in. za sprawą welcome packów, czyli upominków powitalnych. W skład takich zestawów wchodzą zazwyczaj artykuły biurowe z logo firmy, akcesoria technologiczne oraz firmowa odzież.
Badanie faktycznie wykazało, że najczęściej w firmowym merchu znajdują się: torby bawełniane (72%), artykuły papiernicze (72%), koszulki (70%), bluzy (65%) oraz gadżety technologiczne (36%). Wysoko uplasowały się również butelki, które wskazano w 71% odpowiedzi – to kolejny gadżet firmowy często wykorzystywany w paczkach powitalnych, ze względu na swoją funkcjonalność zarówno w biurze, jak i poza nim.
– Welcome pack to nie tylko zestaw gadżetów, ale strategiczne narzędzie w procesie onboardingu. Dobrze przemyślany i zaprojektowany, może przyczynić się do szybszego wdrożenia pracownika, zbudowania jego zaangażowania i lojalności, a także pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy – podkreśla Ireneusz Olczak, head of growth w Gamfi.
Warto wiedzieć
Firmy najczęściej wykorzystują merch jako upominek na różne okazje dla swojego zespołu. Poza onboardingiem (81%) merch trafia do członków i członkiń załogi podczas wyjazdów integracyjnych (48%), świąt (38%) czy innych specjalnych okazji (37%), a kolejno konkursów wśród pracowników (27%) oraz rocznic rozpoczęcia pracy (23%).
Większość firm (50%) posiada stałą kolekcję merchu, a dodatkowo tworzy spersonalizowane gadżety i odzież firmową w zależności od bieżących potrzeb i projektów. Z kolei 42% pytanych wskazało, że przygotowują merch wyłącznie na potrzeby welcome packów, a 38% z nich robi to na bieżąco pod konkretne projekty czy okazje. Za zamówienia odpowiadają głównie działy HR (46%), marketingu (41%) czy employer brandingu (24%). Natomiast budżet na stworzenie merchu jest planowany całościowo na firmę wśród 62% respondentów i respondentek odpowiedzialnych za jego realizację, a zaledwie wśród 12% – na dział.
Warto wiedzieć
Na każdą osobę, która zostanie obdarowana, najczęściej (27%) przeznacza się w granicach 100–200 zł netto, jednak większość (29%) wskazała odpowiedź „Nie mogę ujawnić”, co sugeruje, że nie jest to usystematyzowane.
W przypadku zdobień oraz personalizacji odzieży i gadżetów firmowych stawia się głównie na logo firmy (99%), slogan czy hasło kampanii (54%), dodatkowe elementy graficzne (38%) oraz nadruki nawiązujące do okazji (36%). Jeśli chodzi o sam wybór produktów, dla osób odpowiedzialnych za ich realizację kluczowe są:
- trwałość materiału (78%),
- funkcjonalność (76%),
- cena (71%),
- jakość zdobień (64%).
Jak odbierają merch pracownicy
Według 71% pytanych pracownicy i pracowniczki firm korzystają z otrzymanych gadżetów w biurze, a 65% nosi tam odzież z logo marki. Merch ma też swoje zastosowanie poza godzinami pracy (gadżety – 65%, odzież – 40%). Na to z pewnością wpływają jakość i design firmowych produktów. Minimalistyczne i estetyczne ubrania są chętnie noszone, a praktyczne i trwałe gadżety, zamiast trafiać do szuflady, znajdują się w użytku na co dzień.
Jakie są ulubione elementy merchu wśród pracowników i pracowniczek? Jak widać w tabeli 2, na pierwszym miejscu uplasował się niezmienny bestseller, czyli bluzy (42%). Ich różnorodne kroje (z kapturem, klasyczna bez kieszeni i kaptura, rozsuwana, oversize i wiele innych) oraz możliwości wykorzystania na co dzień bez wątpienia decydują o licznym gronie zwolenników. W badaniu na kolejnych pozycjach wymieniano butelki (20%), kubki (18%), koszulki (18%) oraz plecaki (14%).
Warto wiedzieć
Pracownicy i pracowniczki zapytani o to, co sami umieściliby w firmowym merchu, gdyby mieli na to wpływ, ponownie wskazywali najczęściej bluzy, plecaki na laptopa oraz kubki termiczne i butelki. Kolejno w odpowiedziach powtarzały się również koszulki, artykuły papiernicze i powerbanki. Zwracano przy tym uwagę, że produkt powinien być nie tylko wysokiej jakości, lecz także praktyczny.
Co ciekawe, mimo chętnego wykorzystywania merchu w firmach (na pytanie „Czy Twoja firma oferuje pracownikom, klientom, ambasadorom merch?” 76% respondentów i respondentek odpowiedziało twierdząco) aż 59% wskazało, że nie jest on postrzegany w organizacjach jako benefit pracowniczy. Mogą na to wpływać nieprzemyślana komunikacja wokół projektów z wykorzystaniem firmowych gadżetów i odzieży czy nieatrakcyjne dobieranie prezentów do okazji.
– Podobnie jak w każdym projekcie komunikacyjnym, tutaj również musisz przede wszystkim zadać sobie jedno bardzo ważne pytanie: „Po co to robię?”. Wiele firm rozdaje gadżety dla samego rozdawania. Nie ma w tym celu, nie niesie to żadnego komunikatu. Bardzo możliwe, że takie rozdawanie jest efektem wolnych środków, które pozostały w budżecie projektowym – a skoro nie wiadomo, na co wydać wolny budżet, to właśnie gadżety często są tą szybką i prostą odpowiedzią. Nie tak powinno to wyglądać – podkreślają Edyta Sander, head of employer branding operations, oraz Malina Niesłuchowska, EB delivery lead z Grupy MBE.
Zwracają one także uwagę, jak istotne jest przemyślenie celu stworzenia gadżetów czy odzieży firmowej, a kolejno odpowiednie rozplanowanie samego wręczania upominków – właśnie takie podejście pomaga w budowaniu świadomości, że merch to benefit pracowniczy, który dodatkowo może być lubianym i cenionym elementem kultury organizacyjnej.
Wskazówka
Co więcej, aby jeszcze bardziej wzbudzać zainteresowanie i zadowolenie pracowników, warto wychodzić poza utarte schematy, które mimo wszystko przeważają wśród odpowiedzi i w naszym badaniu. Więcej inspiracji znajdziesz w samym raporcie.
A co z ekologią – czy ESG to zapomniany temat
Niestety, badanie wykazało, że w tym momencie dla większości firm zrównoważony rozwój i ekologia nie są szczególnie istotne w realizacji firmowych gadżetów oraz odzieży. Aż 50% respondentów i respondentek wskazało, że nie uważają wytycznych ESG za kluczowe przy składaniu zamówienia. Część odpowiedzi (25%) wykazała, że niektóre firmy zamawiają merch wyłącznie u kontrahentów, którzy mają wiarygodne certyfikaty lub potrafią rzetelnie wykazać swój wpływ na środowisko oraz śledzą ślad węglowy (21%).
Warto wiedzieć
Zaledwie 8% osób biorących udział w ankiecie wskazało, że starają się być bardziej eko przy wyborze produktów, a 4% z nich przygotowuje się do zmian.
– Współczesne firmy są coraz częściej oceniane przez pryzmat zaangażowania w kwestie społeczne i ekologiczne. Korporacja, która inwestuje w zrównoważoną odzież promocyjną, może wzmacniać swój wizerunek jako odpowiedzialnego i świadomego przedsiębiorstwa, co jest atrakcyjne zarówno dla klientów, jak i pracowników. Możliwość śledzenia pochodzenia materiałów oraz warunków pracy w fabrykach staje się standardem, który buduje zaufanie i lojalność wobec marki – zwraca uwagę Patryk Chmielewski, business development manager w MerchUp.
Pole do rozwoju w polskim podejściu do corporate giftingu
– Istnieje potencjał usprawnienia zarządzania zamówieniami oraz budżetowaniem, a także zwiększenia świadomości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Firmy powinny również rozważyć lepsze dostosowanie oferty merchu do oczekiwań odbiorców i odbiorczyń, aby był on postrzegany jako atrakcyjny benefit pracowniczy – podsumowuje wyniki badania Anna Macnar, CEO HRM Institute.
Wskazówka
Zdecydowanie zauważalna jest konieczność zmiany podejścia do kwestii ekologicznych. Dzieje się to już na poziomie wybierania przemyślanych i użytecznych produktów, które nie wylądują na dnie szafy. Jednak następnym krokiem dla polskich firm jest przywiązywanie większej wagi do wyboru producentów, a co za tym idzie: samego procesu produkcji merchu i pochodzenia surowców w nim wykorzystywanych.
Kolejny obszar, w którym widoczne jest pole do rozwoju, to usprawnienia procesów corporate giftingu w firmach. W 75% na pytanie: „Czy Twoja firma używa jakichś narzędzi do zarządzania firmowym merchem?”, odpowiedziano: „Nie używamy”, a 20% respondentów wskazało, że posługuje się Excelem.
Niezależnie od tego, czy za projekty merchu odpowiada dział marketingu czy employer brandingu, brakuje czasu na tworzenie, realizację, a następnie monitorowanie ilości potrzebnego merchu. Nie wspominając już o samym dopieszczaniu projektów czy szukaniu nowych, bardziej kreatywnych rozwiązań. Dlatego usprawnienie i automatyzacja procesów mogą okazać się niezbędne.
Wskazówka
Warto rozważyć przeniesienie odpowiedzialności za proces projektowania, produkcji, pakowania, wysyłki, magazynowania, a potem monitorowania merchu na firmę zewnętrzną. Pozwoli Ci to poświęcić więcej uwagi temu, co kluczowe na początku działań – zbadaniu potrzeb pracowników czy kampanii oraz przemyśleniu końcowych projektów, aby wyróżniły się na tle innych.
Pełny raport dostępny jest pod adresem: merchup.com/raport-2024.