Na jakie trendy i zmiany w obszarze CSR warto zwrócić uwagę w 2023 roku? Jakie są największe trudności dla marketerów i jak sobie z nimi poradzić? W jakie rozwiązania i narzędzia zainwestować? Jakie były najlepsze polskie działania CSR-owe w 2022 roku? Poznaj opinie ekspertów.
Odpowiedzi udzielają: Katarzyna Pypla – senior creative w agencji eventowej endorfina events, Victor Shmeruk – head of public affairs w Havas PR Warsaw, oraz Alina Sztoch – prezeska zarządu i dyrektorka marketingu w firmie Kubota SA.
Zmiany i trendy CSR-owe w 2023 roku
Katarzyna Pypla
Współczesny marketing to już nie tylko wsparcie sprzedaży. Odpowiedzialny i zaangażowany marketing powinien opierać się również na wartościach i wpływie marki na otoczenie oraz środowisko. I to są właśnie dzisiejsze trendy, które dotyczą:
- transparentności – takiej prawdziwej, odpowiedzialnej i szczerej,
- redukcji produkowanego CO2 – coraz więcej marek oblicza ślad węglowy, jakim zanieczyszcza środowisko, i wdraża strategie go redukujące,
- praktyk zero waste – marki odzieżowe, np. Balenciaga, otwierają second-handy z własnymi ubraniami, podobnie robi IKEA z meblami, a w galeriach handlowych powstają takie miejsca jak butiki Ubrania do Oddania.
Victor Shmeruk
Niedawno Rada Unii Europejskiej przyjęła dyrektywę CSRD. Właściwie już od 2024 r. firmy będą funkcjonowały w nowym reżimie sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Oznacza to, że 2023 będzie rokiem wielkich przygotowań. Co prawda formalnie tylko duże firmy będą objęte obowiązkiem raportowania, ale nowe wymogi uwzględniające model biznesowy i łańcuchy dostaw sprawią, że i mniejsze podmioty będą musiały się zastanowić nad swoją działalnością.
W nadchodzącym roku zobaczymy więcej małych i średnich firm, które będą chciały pochwalić się swoimi działaniami i udowodnić, że rozwijają się w sposób zrównoważony.
Alina Sztoch
- Pojawiający się w wielu branżach problem niedoboru wykwalifikowanych specjalistów. Powoduje on, że inicjatywy podejmowane w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu mogą sprzyjać przyciąganiu i zatrzymywaniu w firmie wartościowych pracowników.
- Niestety, coraz więcej firm traktuje CSR instrumentalnie, używa go nawet do wzmocnienia swojej politycznej roli czy legitymizacji innych, nieetycznych działań. Bądźmy czujni.
Największe wyzwania w 2023 roku
Katarzyna Pypla
- Coraz większa świadomość konsumencka
- Świadomość negatywnego wpływu marki na otoczenie i środowisko. Sam marketer sobie z tym nie poradzi. Żeby można było tworzyć otwarty komunikat do odbiorcy, realna zmiana musi się zacząć wewnątrz organizacji, która wesprze marketing. Redukcja negatywnego wpływu na środowisko i otoczenie to już dzisiaj wręcz obowiązek.
Alina Sztoch
- Zmiana paradygmatu, w którym marki nie mają poglądów. Mają, a na pewno powinny. Uwzględnijmy to w strategii.
- Zaangażowanie pracowników jest konieczne, aby włączyć zrównoważony rozwój w kulturę organizacyjną firmy. A przykład, jak zawsze, powinien iść z góry.
- Konieczne jest dostosowanie treści, języka i kanałów do potrzeb różnych grup odbiorców (klientów, inwestorów) w procesie komunikacji działań CSR-owych.
Victor Shmeruk
W odniesieniu do CSR niezmiennie na marketerów czyha pułapka greenwashingu. Z każdym rokiem rośnie świadomość społeczna, a wraz z nią – oczekiwania wobec firm. Nie można się łudzić, że zaangażowanie w jedno lub kilka działań CSR-owych zdeterminuje postrzeganie firmy przez interesariuszy. Potrzebne jest holistyczne podejście do kreowania wizerunku, które będzie obejmowało zarówno działania zewnętrzne, jak i pracę u podstaw nad samą organizacją.
Najczęstsze błędy, które warto wyeliminować
Katarzyna Pypla
- Tworzenie pustych, bezwartościowych komunikatów opartych na manipulacyjnych technikach sprzedaży, niedocenianie świadomości konsumentów. Wystarczy posłuchać własnych klientów lub grupy docelowej za pośrednictwem wywiadów, rozmów czy opinii.
- Unikanie odpowiedzialności za własne błędy, złe traktowanie odbiorców. Wiele marek nadal nie wierzy, że szczere przeprosiny i wzięcie odpowiedzialności za popełniony błąd pozwolą wzmocnić relacje z zawiedzionymi klientami i przyciągnąć nowych, bardziej świadomych. Bo kto nie popełnia błędów?
- Greenwashing, CSR jako element marketingu, wykorzystywanie dobrych działań do zwiększania sprzedaży. Zamiast tylko o tym pisać na swoich pięknych stronach WWW, należy realnie działać.
Victor Shmeruk
- Powielanie oklepanych pomysłów i schematów. Czasami warto popatrzeć na obszary, które nie zostały zagospodarowane przez innych.
- Ślepe podążanie za realizacją KPI. Dobrze jest, gdy można coś zmierzyć i pokazać wynik, ale czasami najlepszych działań nie da się zamknąć w liczbach.
- Krótkoterminowość. Jeśli zwraca się uwagę na ważne kwestie społeczne czy środowiskowe, muszą iść za tym pewne zobowiązania i ciągłość działania.
Alina Sztoch
- Konsumenci wyznaczyli wysokie standardy dla marek w zakresie odpowiedzialności społecznej. Pojedyncze, chaotyczne gesty wywołują dokładnie odwrotny efekt do zamierzonego. Działaniom CSR-owym powinna towarzyszyć długoterminowa, nawet kilkuletnia perspektywa.
- Jeżeli faktycznie chcemy, żeby nasze działania CSR-owe były doceniane przez klientów, to musi iść za nimi realna, cykliczna pomoc finansowa. W CSR nie należy się zatrzymywać w połowie drogi.
- Brak równowagi w komunikacji działań CSR-owych. Przejawia się to w dwojaki sposób. Albo faktycznie działamy, ale nie komunikujemy tego w odpowiedni sposób, albo tak naprawdę robimy mało, a sztucznie to rozdmuchujemy.
Ulubione polskie akcje w 2022 roku
Katarzyna Pypla
- Kampania „Jestem kobietą” marki YES, poradzenie sobie ze stratą jednego z medium dystrybucji reklamy (TVP) i jasny wybór grupy docelowej.
- Kampanie społeczne Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, tj. „Reaguj na przemoc wobec dzieci” czy „Nie hejtuję – reaguję”.
- Akcja marki Volvo, która wyprodukowane banery reklamowe przerobiła na legowiska dla psów w schronisku.
Victor Shmeruk
2022 r. był wyjątkowy. Zarówno Polacy, jak i firmy w naszym kraju stanęły ma wysokości zadania i niosły pomoc Ukrainie i jej obywatelom. Przedsiębiorstwa wykorzystały swoje specjalizacje, żeby dostarczyć najpotrzebniejsze usługi i produkty. W wielu przypadkach pomoc ta nie ograniczała się jedynie do przekazania darów, ale była przemyślana i kreatywna. Firmy zaangażowały własne zasoby, a przede wszystkim wspomagały i aktywizowały swoich pracowników. Warto docenić wszystkich, którzy włączyli się w bezinteresowną pomoc. Jej efektem ubocznym była wyjątkowa kampania wizerunkowa naszego kraju.
AI dla marketerów w praktyce
Nowy program! Dwa dni, dwa razy więcej wiedzy!
Jakie prompty przyniosą Ci oczekiwane rezultaty? Jak uniezależnić się od grafików i montażystów? Na co uważać przy korzystaniu ze sztucznej inteligencji? Wciąż pojawiają się nowe narzędzia, rozwiązania i sposoby na korzystanie z dostępnych programów. Ogrom tych wszystkich nowinek może przyprawić o zawrót głowy, pamiętaj jednak, że Twoja konkurencja nie śpi!
Zapisz się na kolejną odsłonę naszego szkolenia i zdobądź wiedzę na temat wykorzystania AI w marketingu. Poznaj insighty i triki, które pozwolą Ci np. bez problemu przeanalizować Twoją grupę docelową, wygenerować napisy do filmu czy stworzyć dowolną muzykę.
Narzędzia i rozwiązania, w które warto zainwestować
Katarzyna Pypla
- Aplikacje, systemy, firmy konsultingowe, które liczą ślad węglowy działalności firmy, konkretnej kampanii czy organizowanego wydarzenia.
- Ciekawe kampanie społeczne, poruszające odbiorców do głębi.
- Wolontariat pracowniczy.
Victor Shmeruk
Najlepiej zainwestować w wiedzę. Musimy być ekspertami! O ile CSR cieszył się dużą dowolnością w interpretacji, to przejście w ESG oznacza konkretne ramy. Jako eksperci musimy znać te ramy, rozumieć wszystkie procesy techniczne, o których łatwo zapomnieć w entuzjazmie pracy kreatywnej, i osadzić działania prospołeczne i środowiskowe w szerszej strategii firmy.
Więcej opinii ekspertów na temat trendów, zmian i wyzwań w różnych obszarach marketingu i sprzedaży znajdziesz w darmowym e-booku „”.
Które trendy są dobre dla Twojej marki i jak wpisać je w komunikację? Sprawdź szkolenie online „Nowe trendy w marketingu. Przepis na sukces w 2023 r.”.
Warto przeczytać
- Badania i analityka w 2023 roku – zmiany, trendy, wyzwania
- Influencer marketing w 2023 roku – zmiany, trendy, wyzwania
- CX i obsługa klienta w 2023 roku – zmiany, trendy, wyzwania
- Marketing i social selling w B2B w 2023 roku – zmiany, trendy, wyzwania
- Branding i personal branding w 2023 roku – zmiany, trendy, wyzwania
- Strategia w czasie recesji – zmiany, trendy, wyzwania