Wszyscy słyszeliśmy to już milion razy: „Musisz być bardziej cyfrowy!”. W końcu ukazała się na polskim rynku książka, która nadaje prawdziwe znaczenie temu modnemu słowu. Profesorowie Leonardi i Neeley pokazują, jak samodzielnie można rozwinąć kompetencje cyfrowe i nauczyć się nowych sposobów myślenia, aby lepiej zarządzać, wzajemnie się rozumieć i współpracować w świecie napędzanym przez big data i algorytmy.
Jak myśleć w cyfrowy sposób
Robotyzacja i cyfryzacja zmieniają nasz sposób pracy, strukturę organizacji oraz ludzkie zachowania i interakcje. Pracownicy są poddawani nieustannej presji, aby „być bardziej cyfrowym”, a firmy skarżą się na brak kandydatów z kompetencjami cyfrowymi, które pozwalają na stworzenie załogi zdolnej do szybkiego przystosowania się do zmian. Liderzy zaś głowią się na tym, jak zarządzać pracownikami i jak ich zorganizować, aby zyskać konkurencyjność dzięki danym i analityce.
Aby prosperować w świecie napędzanym przez big data i algorytmy, musimy więc nauczyć się widzieć, myśleć i działać w nowy, cyfrowy sposób. Ale co to znaczy? Niektórzy obawiają się, że powinniśmy jak najszybciej zostać technologami, którzy opanują zawiłości kodowania, algorytmów, sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, robotyki i kto wie czego jeszcze. To nie o to chodzi. Zdecydowana większość z nas myśli o problemach i rozwiązaniach analogowo, po czym przekłada tak wypracowane modele na język i metody cyfrowe. Nie jest to najlepszy pomysł. Musimy rozwinąć cyfrowy sposób myślenia, a książka „Cyfrowy umysł” dokładnie pokazuje, jak to zrobić.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dwóch badaczy i wykładowców – profesorowie Paul Leonardi i Tsedal Neeley – ma dla nas pocieszającą wiadomość: rozwinięcie cyfrowej mentalności nie jest wcale takie trudne, jak się zdaje. Większość ludzi może osiągnąć wystarczającą biegłość w cyfrowej tematyce, jeśli będzie przestrzegać zasady „30 procent” – minimalnego progu wiedzy. To on pomaga zrozumieć i wykorzystać cyfrowe wątki, z których utkany jest nasz świat. Pozwala lepiej zarządzać, wzajemnie się rozumieć i współdziałać w firmie.
Dotarcie do minimalnego progu biegłości technicznej, gwarantującego cyfrowy sposób myślenia, jest absolutnie w zasięgu ręki każdej osoby czytającej tę książkę – gwarantują autorzy we wstępie.
„Bycie cyfrowym” nie polega tylko na zrozumieniu, jakie operacje kryją się za cyfrową technologią, z której korzystamy, ale przede wszystkim wymaga wykształcenia nowych przekonań i sposobu myślenia. To one pozwalają na nabycie technologicznych kompetencji, a następnie ich wykorzystanie w codziennej pracy.
Leonardi i Neeley wyróżniają trzy główne obszary: współpracę, przetwarzanie danych i zmianę, oraz przedstawiają metody i narzędzia, które pozwolą nabyć niezbędne umiejętności cyfrowe w każdym z nich. Często powołują się też na konkretne przykłady stanowiące studia przypadku, na badania oraz wywiady, a wszystko po to, by nadać właściwy kontekst spostrzeżeniom i umiejętnościom, które przedstawiają w kolejnych rozdziałach książki.
Zamów książkę „Cyfrowy umysł”
Z „Cyfrowego umysłu” dowiesz się m.in.:
- jak współpracować z maszynami, które – dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu – już nie są wyłącznie narzędziami, z których korzystamy, gdyż w szybkim tempie awansują do roli kolegów z pracy,
- jak wzmocnić swoją intuicję, aby trafnie interpretować to, co mówią testy statystyczne, i zadawać właściwe pytania dotyczące rekomendacji powołujących się na dane,
- jak umieć właściwie reagować, gdy pojawią się problemy z bezpieczeństwem cyfrowym, bo niestety nie istnieje coś takiego, jak absolutnie bezpieczna baza danych czy organizacja,
- jak zbudować właściwą strukturę i kulturę sprzyjające eksperymentom oraz zorganizować firmę, w której ludzie mogliby podejmować decyzje na podstawie szybko zmieniających się informacji,
- jak poszerzać umiejętności poszczególnych pracowników i całej załogi oraz jak wdrożyć w organizacji ciągłe uczenie się.
Big data, algorytmy, sztuczna inteligencja, roboty jako współpracownicy, blockchain, cyberbezpieczeństwo i szybkie zmiany to niektóre z cyfrowych czynników mających ogromny wpływ na zmieniający się kształt naszego życia i pracy. Na szczęście dzięki cyfrowemu nastawieniu będziesz w stanie zadawać właściwe pytania, podejmować lepsze decyzje i rozwiązywać złożone problemy systemowe. A liderzy, którzy wykształcą cyfrowe kompetencje, będą mogli rozwijać talenty swoich podwładnych i przygotować firmę na udaną i ciągłą transformację. Książka „Cyfrowy umysł” to ogromne źródło wiedzy dla każdego, kto pragnie stać się lepszym przywódcą, przygotować się zawodowo na przyszłość czy też po prostu chce lepiej zrozumieć teraźniejszość i przyszłość biznesu.
Inni o książce
Jeśli obawiasz się, że algorytmy zastąpią ludzki osąd, big data spowoduje, że nasza wiedza będzie przestarzała, a roboty zabiorą nam pracę, ta książka jest dla Ciebie. Leonardi i Neeley dzielą się praktycznymi spostrzeżeniami i wiedzą, które są niezbędne do tego, abyś zrozumiał kolejną falę cyfrowej zmiany – i mógł ją bez szwanku przeżyć – Adam Grant, autor bestsellerów „The New York Timesa”: „Leniwy umysł” oraz „Buntownicy”, prowadzący podcast „WorkLife”.
„Cyfrowy umysł” pokazuje, jak to zrobić, by każdy – od kadry kierowniczej do pojedynczego pracownika – umiał pomóc swojej firmie odnosić sukcesy w erze cyfrowej. Dzisiejsi dyrektorzy muszą dopilnować, aby cały personel miał cyfrową mentalność. Warto zacząć od tej książki – Jeff Henley, wiceprezes wykonawczy Oracle.
Leonardi i Neeley napisali niezbędny podręcznik fundamentalnych prawd dla liderów, którzy chcą prosperować w erze cyfrowej – Hubert Joly, były prezes i dyrektor zarządzający Best Buy, starszy wykładowca w Harvard Business School; autor „The Heart of Business”.
Zamów książkę „Cyfrowy umysł”
O autorach
Paul Leonardi jest profesorem zarządzania technologią na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Barbara. Doradza starszej kadrze kierowniczej, jak zarządzać pracownikami i jak ich zorganizować, aby zyskać konkurencyjność dzięki danym i analityce. Współpracuje również jako konsultant z takimi firmami jak Google, Microsoft, General Motors i Discover. Jest głównym prelegentem na konferencjach i panelach dyskusyjnych na temat cyfrowej transformacji, innowacji i zmiany. Jego prace publikowane były w takich czasopismach jak „The New York Times”, „The Wall Street Journal”, „Forbes” czy „Wired”.
Tsedal Neeley jest profesorem administracji w biznesie w Harvard Business School i nagradzanym naukowcem, wykładowcą oraz ekspertem w zakresie pracy wirtualnej i globalnej. Została uznana przez „Business Insider” za jedną ze 100 osób zmieniających biznes. Regularnie doradza czołowym liderom w zakresie pracy wirtualnej, światowej ekspansji i transformacji cyfrowej. Neeley jest autorką „Remote Work Revolution” i nagradzanej pozycji „The Language of Global Success”. Zasiada w radach Brightcove, Brown Capital Management, Harvard Business Publishing oraz the Partnership Inc. Jej prace były prezentowane w BBC, CNN, NPR oraz w „MarketWatch”, „Financial Times”, „The New York Times”, „The Wall Street Journal”, „The Economist” i wielu innych.
Informacje o książce
- Autorzy: Paul Leonardi, Tsedal Neeley
- Tytuł: Cyfrowy umysł. Jak zarządzać i rozwijać biznes w erze algorytmów i sztucznej inteligencji
- Przekład: Dorota Gasper
- Wydawnictwo: MT Biznes
- Liczba stron: 336
- Oprawa: miękka ze skrzydełkami
- Cena: 59,90 zł
- Premiera: 03.02.2023 r.
Zamów książkę „Cyfrowy umysł”
„Marketer+” jest patronem medialnym publikacji.