Z raportu Deloitte „Climate Sentiment Index” opublikowanego w 2021 r. wynika, że ponad połowa respondentów deklaruje wybieranie produktów marek, które podejmują działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Czym jest więc dzisiaj CSR i jakimi zasadami należy się kierować w planowaniu działań oraz tworzeniu strategii w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu? Dowiesz się tego z najnowszego 50. wydania „Marketera+”!
Na rynku wygrywają dzisiaj marki, które spełniły oczekiwania konsumentów związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Kwestie środowiskowe, społeczne czy zmiany podejścia do zarządzania jeszcze nigdy nie były tak istotne w prowadzeniu firmy. „Obserwowany dziś ruch w kierunku tworzenia marek komercyjnych z misją społeczno-kulturową jest wynikiem zmian w otaczającej nas rzeczywistości – nie tylko tej biznesowej. Marki tzw. zaangażowane są lepiej postrzegane przez konsumentów, a nawet coraz bardziej przez nich pożądane” – zauważa Paulina Goch-Kenawy, której artykuł otwiera sekcję poświęconą tematowi przewodniemu, jakim jest „Marketing odpowiedzialny społecznie”.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W najnowszym wydaniu „Marketera+” Marta Ulman i Katarzyna Wąsowska odpowiadają na pytania, kim jest konsument świadomy społecznie, jakie wartości są dla niego ważne oraz jakie obszary CSR uznaje on za istotne. Autorki wyjaśniają także, jakimi zasadami należy się kierować w planowaniu działań oraz tworzeniu strategii w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu.
Przez proces zielonej transformacji w biznesie krok po kroku przeprowadzają nas Mateusz Galica oraz Marta Marczuk. W materiale wyjaśniają również, dlaczego przyszedł przełomowy dla marketingu moment, w którym należy przestać słuchać tylko potrzeb konsumentów.
Czy marki powinny intensywnie angażować się w CSR, włączać się w zmiany społeczne czy wrócić do czystego, neutralnego światopoglądowo marketingu jako wsparcia sprzedaży? Na to m.in. pytanie w sekcji „Zdaniem marketera” odpowiadają Magdalena Marzec z Too Good To Go, Karolina Kukielska z Fundacji WWF Polska oraz Tomek Bujok z agencji 180breathhearts +Jung vs Matt.
Z tematu wiodącego dowiesz się także, jaką nową rolę powinny odgrywać firmy i marki w życiu klientów, jak skutecznie komunikować działania CSR-owe oraz jak wykorzystać narzędzia CSR-owe w działaniach prosprzedażowych.
Artykuły warsztatowe poświęcone marketingowi odpowiedzialnemu społecznie zostały uzupełnione przykładami konkretnych przedsięwzięć takich marek jak: Brita, Grupa Żywiec, Kubota, Many Mornings, Żabka, Samsung czy Zeroban.
Z tematu numeru „Marketing odpowiedzialny społecznie” dowiesz się m.in.:
- czym jest CSR i czy we współczesnym świecie to trend czy już konieczność dla firm i marek,
- czym są marki społeczne, jaka jest ich rola w dzisiejszym świecie oraz czego mogą się od nich nauczyć marki komercyjne,
- kim jest konsument świadomy społecznie i jakie wartości są dla niego ważne,
- jak przeprowadzić zieloną transformację w biznesie,
- jakimi zasadami należy się kierować w planowaniu działań oraz tworzeniu strategii w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu,
- co ma dzisiaj wpływ na prawdziwą wartość produktów i usług oraz dlaczego w działaniach marketingowych warto poruszać tematy ważne społecznie,
- jaką rolę w działaniach CSR-owych odgrywa komunikacja i jak ją krok po kroku zaplanować,
- jak branża reklamowa może się zaangażować w CSR,
- jakie narzędzia CSR-owe można wykorzystać w strategii działań prosprzedażowych,
- jakie są główne błędy marek w komunikacji działań CSR-owych i jak ich unikać,
- jak powinny działać firmy, żeby nie zostać posądzonymi o woke-washing czy greenwashing,
- jakie narzędzia CSR-owe można wykorzystać w strategii działań prosprzedażowych,
- jak w komunikacji działań CRM-owych wykorzystać marketing automation.
Zamów 50. wydanie „Marketera+”
z dodatkiem specjalnym „Audyt marketingu w praktyce”
Końcówka roku to dobry czas na przyjrzenie się działaniom marketingowym z ostatnich miesięcy. A ponieważ – jak pisze Marcin Kalkhoff – „audyt nie ma złych intencji”, w dodatku specjalnym „Audyt marketingu w praktyce” podpowiadamy, jak krok po kroku oraz kiedy go zrobić i jakich narzędzi do tego użyć. Bierzemy pod lupę najważniejsze obszary: strategie oraz taktyki marketingowe, styl komunikacji i język marki, analitykę, obecność w social mediach czy kampanie Google Ads. Szczegółowo wyjaśniamy także, jak przeprowadzić audyt prawny działań marketingowych.
Z dodatku „Audyt marketingu w praktyce” dowiesz się m.in.:
- co powinno być celem audytu,
- z jakiego powodu powinien się odbyć audyt, kiedy i co ma być jego efektem,
- od czego zacząć i jak przeprowadzić audyt strategii i taktyk marketingowych,
- jak w audycie działań strategicznych marki ocenić jej możliwości bycia top of mind,
- czym jest audyt strategii komunikacji marki i jakie działania taktyczne należy w nim podjąć,
- kiedy warto przeprowadzić audyt stylu komunikacji i języka oraz jakie są jego etapy,
- czym jest audyt analityki, jakie obszary i przy użyciu jakich narzędzi należy sprawdzić w czasie audytu,
- kiedy warto przeprowadzić audyt profilu w social mediach oraz jakie elementy postów w social mediach warto poddać analizie w ramach audytu,
- na jakich 40 elementów trzeba zwrócić uwagę w audycie kampanii Google Ads,
- jak przeprowadzić audyt prawny działań marketingowych.
Do okrągłego jubileuszowego wydania „Marketera+” przygotowaliśmy przegląd 50 najciekawszych i najbardziej inspirujących polskich podcastów o marketingu i biznesie wartych słuchania.
W bieżącym numerze przeczytasz także inspirującą rozmową z Sally Hogshead – ekspertką brandingu, twórczynią Systemu Fascynacji i autorką bestsellerów „New York Timesa”, która w cyklu „#porozmawiajmyomarce” zdradza Łukaszowi Murawskiemu, jakich siedem wyzwalaczy fascynacji kształtuje to, jak widzi nas świat, oraz wyjaśnia, co sprawia, że można być lepszym od konkurentów i osiągać sukcesy. Jak mówi: „Gdy będziesz usiłował prześcignąć kogoś w obszarach, w których ten jest dobry, możesz wpaść w wir prób bycia lepszym. Natomiast kiedy skupisz się na różnicach, znajdziesz sposoby na wybicie się spośród konkurencji”.
Z wywiadu z Sally Hogshead dowiesz się m.in.:
- czym są i jak działają wyzwalacze fascynacji,
- jak wyzwalacze fascynacji kształtują to, w jaki sposób widzi nas świat,
- co sprawia, że możemy być lepsi od konkurentów,
- dlaczego pozostajemy pod wrażeniem niektórych osób i marek.
W dziale „Skuteczny marketing” odpowiadamy na pytanie, kiedy mamy do czynienia z hejtem, dlaczego warto się na niego przygotować i jak to zrobić oraz jak reagować na hejt na LinkedInie i mu przeciwdziałać.
W bieżącym numerze przeczytasz również felietony:
Paweł Taranowski – zastanawia się nad tym, czy podcasty to coś więcej niż tylko „nowy” format, od czego zależy ich atrakcyjność, popularność i rozwój, a także jaki format audycji lub jaką formę obecności marki w podcaście wybrać, aby skutecznie docierać do odbiorców.
Jacek Szlak – wyjaśnia m.in., dlaczego marketerom tylko się wydaje, że uprawiają CSR oraz jakie tematy wkrótce zawitają szerzej do strategii CSR-owych firm,
Adam Zemełka – opisuje, jak reaguje ludzki mózg, gdy inni traktują nas nie fair oraz wyjaśnia, co należy zrobić, gdy ktoś poczuje się potraktowany przez Twoją markę niesprawiedliwie.
Zamów 50. wydanie „Marketera+”
z dodatkiem specjalnym „Audyt marketingu w praktyce”
Wiedzą w wydaniu listopad-grudzień „Marketera+” dzielą się:
Tomek Bujok, Mateusz Galica, Paulina Goch-Kenawy, Anna Gorączka, Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk, Sally Hogshead, Magdalena Jabłońska, Leszek Jasiński, Marcin Kalkhoff, Konrad Kruczkowski, Barbara Krysztofczyk, Karolina Kukielska, Przemysław Madajczyk, Marta Marczuk, Magdalena Marzec, Kamil Mirowski, Katarzyna Misiaszek, Łukasz Murawski, Krystian Nowakowski, Magdalena Olborska, Igor Owczarek, Ania Piwowarczyk, Michał Plebański, Ewa Pniak, Marcin Sokołowski, Jacek Szlak, Andrzej Szylar, Paweł Taranowski, Oliwia Tran, Marta Ulman, Wojciech Walczak, Katarzyna Wąsowska, Marcin Wsół, Adam Zemełka.