Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego z niektórych programów, urządzeń, a nawet usług korzysta Ci się wygodnie i intuicyjnie, a nawet jeśli nie wiesz, jak czegoś użyć, łatwo się tego dowiadujesz? Pewnie zdarzyło Ci się też korzystać z produktów, które od początku stawiają opór i praca z nimi jest drogą przez mękę. Różnica wynika prawdopodobnie z faktu, że w projektowaniu tych pierwszych brał udział UX designer. Dowiedz się więcej na temat tego, czym jest UX design.
Czym jest doświadczenie użytkownika (user experience)
Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Dlatego tak bardzo istotne jest, aby każdy nowy produkt pojawiający się na rynku od razu zyskiwał przychylność przyszłych użytkowników. Takie właśnie doświadczenie użytkownika, które pojawia się w trakcie korzystania z produktu (najczęściej aplikacji komputerowej lub mobilnej), nazywa się po angielsku „user experience”, a w branży zyskało powszechnie stosowany skrót UX.
Nowoczesne firmy, świadome funkcjonowania rynków, na których główni odbiorcy nie cechują się zbyt dużą dozą cierpliwości, chętnie zatrudniają UX designerów. Ich praca polega na wczuwaniu się w rolę przyszłego klienta i przewidywaniu jego reakcji na działanie i obsługę oferowanego mu produktu. Celem jest znalezienie wszystkich możliwych zmian, których wprowadzenie sprawi, że odczucia klienta będą lepsze. Takie działania nazywane są projektowaniem pozytywnego doświadczenia użytkownika.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Czy łatwo zostać UX designerem i kto może nim zostać
Praca UX designera określana jest zawodem przyszłości, choć już teraz specjaliści w tej dziedzinie są bardzo poszukiwani i uzyskują za swoją pracę wysokie wynagrodzenie. Aby zostać projektantem doświadczenia użytkowników (UX designerem), warto ukończyć specjalistyczny kurs, na który można zapisać się na tej stronie: https://futurecollars.com/kursy/ux-designer/
UX designer powinien być osobą empatyczną i kreatywną, ale same umiejętności miękkie nie wystarczą, aby osiągnąć sukces w branży. Duży wpływ na skuteczność projektowania pozytywnego doświadczenia użytkowników aplikacji i innych produktów ma znajomość opublikowanych i ciągle trwających badań. Badania te obejmują reakcje ludzi na kolory, kształty i rozmiary urządzeń, z których korzystają.
Ważna jest również umiejętność rozróżniania rzeczywistych potrzeb klientów i ich oczekiwań (np. rodzice chętniej kupią dziecku aplikację, która je czegoś nauczy, choć pociecha będzie oczekiwała rozrywki i rywalizacji ze swoimi rówieśnikami).
Nie przegap okazji i zapewnij sobie uprzywilejowaną pozycję na rosnącym rynku pracy.
Materiał partnera