Dlaczego dokonywanie właściwych wyborów jest dla nas tak trudne? Opierając się na badaniach psychologicznych, a także analizując liczne case studies podejmowania decyzji przez sławnych liderów biznesu, bracia Heath proponują czteroetapowy proces WRAP, który pomoże nam dokonywać lepszych wyborów, wolnych od nieuświadomionych przekonań, emocji i uprzedzeń. A właściwa decyzja, podjęta w odpowiedniej chwili, naprawdę może zmienić wszystko.

Lubimy sądzić, że podejmujemy decyzje w sposób racjonalny i logiczny. Nic bardziej błędnego! Badania naukowe z zakresu psychologii z ostatnich 40 lat dowodzą, że proces podejmowania decyzji jest ofiarą naszych emocji, nieuświadomionych przekonań i uprzedzeń. Dotyczy to zarówno decyzji podejmowanych w życiu codziennym, jak i decyzji podejmowanych w pracy. Z analizy fuzji i przejęć wynika, że aż 83 procent z nich nie przyniosło żadnych korzyści dla udziałowców. Inny zespół badawczy poprosił 2207 pracowników szczebla kierowniczego o dokonanie oceny decyzji podejmowanych w ich organizacjach. Sześćdziesiąt procent respondentów stwierdziło, że złe decyzje są co najmniej równie częste, co dobre . Pytanie brzmi: jak to usprawnić?
Jak podejmować decyzje?
W swojej książce Decyduj! bracia Heath nie tylko wskazują najbardziej zgubnych wrogów procesu podejmowania decyzji (m.in. zbyt duża pewność siebie, szukanie informacji, które potwierdzają nasze z góry przyjęte założenia, i lekceważenie faktów, które im przeczą, uleganie chwilowym emocjom), ale przede wszystkim pokazują, jak zapobiec ich szkodliwemu wpływowi. Opierając się na badaniach psychologicznych, a także analizując liczne case studies podejmowania decyzji przez sławnych liderów biznesu, proponują czteroetapowy proces WRAP, który pomoże nam dokonywać lepszych wyborów i pokonać czterech głównych wrogów właściwych decyzji. Ten model stosowany przez dobrych decydentów w firmach – obejmujący m.in. badanie alternatywnych punktów widzenia, dostrzeganie niepewności, poszukiwanie dowodów stojących w sprzeczności z naszymi poglądami czy dawanie sobie prawa do błędu – może pomóc nam także w życiu osobistym: w rodzinie i wśród przyjaciół. Bo właściwy proces decyzyjny sprawdza się nie tylko w firmie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Storytelling
Jak na mistrzów storytellingu przystało, bracia Heath nie tylko oferują nam konkretne narzędzia i nieschematyczne strategie usprawniające proces decyzyjny, ale również zabierają nas w podróż przez inspirujące sytuacje – od przykładów katastrofalnych w skutkach decyzji menedżerskich podejmowanych „intuicyjnie i szybko”, aż po rozwiązania trudnych problemów, jakim musimy stawić czoła w życiu rodzinnym. I choć nasze decyzje nigdy nie będą idealne, to mogą być lepsze. Odważniejsze. Mądrzejsze. Właściwy proces pomoże nam dokonać właściwego wyboru. A właściwy wybór, dokonany we właściwym momencie, może zaważyć na wszystkim.
[1] Dan Lovallo, Olivier Sibony, The Case for Behavioral Strategy, „McKinsey Quarterly” nr 2, 2010, s. 30–45.
***
Chip Heath jest profesorem w Stanford Graduate School of Business, prowadzi zajęcia na temat strategii i teorii organizacji. Pomógł ponad 450 start-upom w tworzeniu lepszych strategii i lepszego przekazu.
Dan Heath jest starszym wykładowcą w Center for the Advancement of Social Entrepreneurship (CASE) przy Uniwersytecie Duke’a, gdzie wspiera przedsiębiorców działających na rzecz dobra publicznego.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Bracia Heath są autorami trzech bestsellerów z listy „New York Timesa”: Przyczepne historie, Pstryk! oraz Decyduj!. Ich książki sprzedały się na całym świecie w nakładzie ponad dwóch milionów egzemplarzy i zostały przetłumaczone na ponad 30 języków.
Chip Heath, Dan Heath Decyduj! Jak podejmować lepsze decyzje w życiu i pracy
Tytuł oryginalny: Decisive: How to Make Better Choices in Life and Work
Przekład: Marcin Kowalczyk
328 stron, oprawa miękka ze skrzydłami, cena 54,90 zł, wyd. MT Biznes,
premiera 30.10.2020 r.