Rozpoczynając aktywność reklamową na Instagramie, warto pamiętać przede wszystkim o rozpisaniu swoich celów biznesowych. Niemniej ważny jest wybór odpowiedniego formatu reklamy, który będzie efektywny dla reklamodawcy i jednocześnie atrakcyjny dla użytkowników.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie formaty reklam na Instagramie są atrakcyjne dla użytkowników,
- jakie formaty reklam na Instagramie są efektywne dla reklamodawców.
Odpowiedzi na powyższe pytania udzielają specjaliści z branży: Monika Arciszewska, social media manager w Insignia, Michał Bednarczyk, media manager w ContentHouse, Szymon Grzybczyk, social media manager w agencji Tears of Joy oraz Jarek Jachna, senior performance analyst w agencji FormUp.
Monika Arciszewska, social media manager w Insignia
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Na Instagramie – w przeciwieństwie do Facebooka – możliwości zarządzania formatami reklam są ograniczone. Dodatkowo musisz pamiętać, że użytkownicy tej aplikacji, czyli Twoi potencjalni klienci, mają tutaj określone oczekiwania, do których należy się dostosować.
Wysoka jakość, estetyka i autentyczność – o tych aspektach pamiętaj, kiedy tworzysz kreacje reklamowe. Zapomnij o specjalnie przygotowywanych grafikach, które bazują na kupionych w bankach zdjęciach czy zwykłych, mało atrakcyjnych packshotach. Społeczność Instagrama oczekuje od marek wysokiej jakości zdjęć, spójnej i jednocześnie oryginalnej koncepcji.
Pamiętaj też, że format reklam powinien być ściśle powiązany z celem prowadzonych działań i być do nich dopasowany. Z założenia przy kampanii sprzedażowej dobrze powinna sprawdzić się karuzela czy kolekcja, a przy kampanii wizerunkowej – materiał wideo. Jednak tutaj nie ma twardych zasad – musisz próbować i testować różne rozwiązania, aby wyczuć zachowania i potrzeby Twojej grupy docelowej.
Michał Bednarczyk, media manager w ContentHouse
Zdecydowanym numerem jeden na Instagramie – jeśli chodzi o uwagę odbiorców – jest Stories. Mamy aż 15 sekund oko w oko z użytkownikiem. Atrakcyjne wizualnie animacje mogą lepiej przyciągnąć uwagę użytkownika niż posty w feedzie. Stories możesz wzbogacić ankietą, po kliknięciu w którą użytkownik zostanie odesłany na zewnętrzną stronę docelową.
Ciekawą opcją są reklamy z przekierowaniem na Instagram Direct. Od niedawna można się tam komunikować z odbiorcami automatycznie. Przekierowanie ruchu do czatbota daje dużą elastyczność w zakresie realizacji różnych celów. W trakcie kilkuetapowej interakcji możesz dobrać i zaprezentować kolekcję produktów, rozdać kod rabatowy czy chociażby zaproponować śledzenie profilu w social mediach.
Szymon Grzybczyk, social media manager w agencji Tears of Joy.
Wciąż niedocenianym i nie tak często wykorzystywanym przez część specjalistów formatem reklamowym jest zdecydowanie Stories. Wielu reklamodawców – wybierając drogę na skróty – publikuje na Stories po prostu kopię reklamy z instagramowego walla, która zazwyczaj nie wyświetla się tam najlepiej.
Reklama w Stories daje wiele możliwości tworzenia kreatywnych kreacji, które przykuwają uwagę użytkowników. Warto je wypróbować na swojej grupie odbiorców – zwłaszcza, że coraz więcej użytkowników na Instagramie przegląda wyłącznie relacje znajomych i kont, które obserwują.
Karuzele – przede wszystkim od strony kreatywnej – to również „teren niezagospodarowany”. Działania firm zazwyczaj ograniczają się do zamieszczania tam katalogów produktów. A przecież za pomocą kilku dobrze zaprojektowanych kafelków można stworzyć historię, która nie tylko przyciągnie wzrok użytkownika i zatrzyma go na dłużej, lecz zachęci również do przejścia do kolejnych części karuzeli. Od zwrócenia uwagi do wzbudzenia zainteresowania produktem jest już tylko jeden krok. 😉
Jarek Jachna, senior performance analyst w agencji FormUp
Tworząc reklamy na Instagrama masz do wyboru wiele formatów. Najpopularniejsze z nich to pojedyncze obrazy, filmy, karuzele oraz Stories. Każda z wymienionych opcji ma swoje plusy i może się sprawdzić, jeśli promowany materiał będzie atrakcyjny oraz dostosowany do jego umiejscowienia.
Warto jednak pamiętać, że istotną cechą dobrej reklamy na Instagramie jest jej nieinwazyjność, którą osiąga się przez upodobnienie promowanych treści do tych organicznych. Aby to osiągnąć wcale nie musisz tworzyć specjalnych materiałów. W panelu Facebooka znajdziesz opcję promocji opublikowanych postów, a od niedawna można też promować istniejące relacje. Używasz tym samym przygotowanych wcześniej treści, korzystając ze wszystkich możliwości, jakie oferuje panel reklamowy Facebooka. Reklamy stworzone w ten sposób mają naturalne cechy organicznego posta, są ciekawe dla odbiorców i często osiągają świetne wyniki.
O czym warto pamiętać przy wyborze formatu reklamy na Instagramie?
- Istotną cechą dobrej reklamy na Instagramie jest jej nieinwazyjność. Możesz ją osiągnąć poprzez upodobnienie promowanych przez Ciebie materiałów do treści organicznych.
- Kiedy tworzysz kreacje reklamowe – bez względu na to, jaki wybierzesz format – pamiętaj o wysokiej jakości, estetyce i autentyczności, czyli naturalnym wpisaniu się w stylistykę Instagrama.
- Zdecydowanym numerem jeden na Instagramie – jeśli chodzi o uwagę odbiorców – jest Stories, które daje wiele możliwości tworzenia kreatywnych kreacji i co najważniejsze – masz aż 15 sekund oko w oko z użytkownikiem!
- Jeśli planujesz kampanię sprzedażową, dobrze powinien sprawdzić się format karuzelowy, który pozwala opowiedzieć dłuższą historię, a tym samym wzbudzić zainteresowanie użytkownika. Od zwrócenia uwagi do wzbudzenia zainteresowania produktem jest już tylko jeden krok.
- Jeśli planujesz kampanię wizerunkową, dobrze powinien sprawdzić się materiał wideo.
- Ciekawą opcją są reklamy z przekierowaniem na Instagram Direct. Od niedawna możesz się tam komunikować z Twoimi odbiorcami automatycznie, a przekierowanie ruchu do czatbota da Ci dużą elastyczność w zakresie realizacji różnych celów.
Przeczytaj również: Instagram w praktyce: O czym warto pamiętać przed rozpoczęciem aktywności reklamowej.
Już jest! Drugie wydanie książki – zaktualizowane i rozszerzone w 2021 r. – „Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie”. Twoje zasięgi spadają? Chcesz skutecznie promować markę i sprzedawać na Facebooku i Instagramie? Ten uporządkowany poradnik pokaże Ci, jak krok po kroku tworzyć reklamy, które działają. Poznaj najlepsze praktyki i sprawdzone rozwiązania. Wznieś swoje kampanie na wyższy poziom!