Płatności odroczone to metoda, która umożliwia zapłacenie za zakup wybranego produktu lub usługi dopiero po pewnym czasie. Z badań wynika, że oferuje ją już 73% sklepów internetowych. Jak jednak edukować i przekonywać klientów, aby skorzystali z płatności odroczonych? Istnieje na to kilka sposobów.
Dlaczego i jak wprowadzić płatności odroczone w e-sklepie
Płatności odroczone, określane też jako BNPL (ang. buy now, pay later), cieszą się już dużą popularnością na polskim rynku e-commerce. Coraz więcej e-sklepów zachęca klientów do „kupowania teraz i płacenia później”.
Dzięki tej metodzie można uregulować należność za złożone zamówienie po określonym czasie – do 30, a nawet 45 dni. Tym samym klienci mają czas, aby sprawdzić produkt, a dopiero później za niego zapłacić. Co ważne, metoda BNPL nie generuje dla nich dodatkowych kosztów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wprowadzenie tej usługi może przynieść Ci wymierne korzyści. Z analiz firmy Tpay wynika, że w przypadku aż 50% badanych sklepów dzięki BNPL zwiększyła się średnia wartość koszyków zakupowych.
Aby skutecznie wykorzystać płatności odroczone w swoim e-sklepie, warto wybrać sprawdzonego dostawcę tej usługi. Jednym z nich jest Twisto. To marka należąca od 2021 r. do firmy Zip, globalnego lidera BNPL. Z kolei od czerwca 2022 r. płatności odroczone Twisto są udostępniane e-sprzedawcom korzystającym z bramki płatniczej Tpay.
Uruchomienie Twisto może pozwolić Ci pozyskać nową grupę klientów zainteresowanych płatnościami odroczonymi. Co więcej, choć kupujący płacą później, to środki na konto e-sprzedawcy trafiają od razu po złożeniu zamówienia.
Jak prezentować płatności odroczone w e-commerce
Płatności odroczone to jednak metoda stosunkowo nowa, dlatego warto ją promować i zarazem edukować swoich klientów.
Im lepiej zaprezentujesz BNPL, tym większe szanse, że klienci dotychczas niezdecydowani, zrobią zakupy. Ważne jest miejsce, treść przekazu i warstwa wizualna – radzi Zuzanna Bykowska, marketing specialist w firmie Tpay.
1. Zamieść informacje o BNPL na stronie głównej e-sklepu
Potencjalni klienci sklepów internetowych odwiedzają najczęściej stronę główną. Dlatego warto zamieścić na niej informacje promujące tę formę płatności – np. w postaci bannera z krótkim opisem metody i odnośnikiem do podstrony ze szczegółami.
Im więcej informacji pojawi się na wczesnym etapie zakupowym, tym bardziej pojawienie się opcji BNPL nie będzie zaskoczeniem dla klienta podczas finalizacji zakupów, kiedy zwykle jest mniej skłonny do eksperymentowania – mówi Zuzanna Bykowska z firmy Tpay.
2. Stwórz listę najczęściej zadawanych pytań
Kolejnym sposobem na edukowanie klientów na temat płatności odroczonych jest zamieszczenie na stronie e-sklepu tzw. FAQ, czyli listy najczęściej zadawanych pytań. Możesz w ten sposób poszerzyć wiedzę kupujących na temat tej metody, a przede wszystkim – rozwiać ich wątpliwości dotyczące kosztu usługi, przebiegu procesu zapłaty itd. Dzięki temu zwiększysz świadomość i poczucie bezpieczeństwa klienta.
Przykładowe pytania, jakie mogą znaleźć się w FAQ na temat płatności odroczonych:
- Co to jest Twisto?
- Jak zapłacić z Twisto?
- Czy Twisto to bezpieczna metoda płatności?
- Jakie dane trzeba podać, aby skorzystać z Twisto?
- Ile mam czasu na uregulowanie płatności odroczonej?
- Co mam zrobić w przypadku zwrotu zamówienia, gdy była wybrana płatność odroczona?
- Czy skorzystanie z Twisto wiąże się z dodatkowym kosztem?
- Co się stanie, jeśli nie zapłacę Twisto w wyznaczonym terminie?
3. Przedstaw płatności odroczone na kartach produktów
Jeśli poinformujesz klienta, że za dany produkt może zapłacić w późniejszym terminie, masz większą szansę na przekonanie go do zakupu.
Dzięki płatnościom odroczonym większa liczba klientów nie rezygnuje z produktów, gdy stwierdza, że nie dysponuje aktualnie potrzebnymi środkami – mówi Zuzanna Bykowska z Tpay.
Sposobem na promowanie BNPL jest pokazanie dostępnych metody płatności pod przyciskiem pozwalającym dodać produkt do koszyka. Z badania „Koszyk Roku 2022” wynika, że tylko 38% sklepów internetowych pokazuje w ten sposób dostępne metody płatności, mimo że ponad połowa internautów podczas zakupów zwraca na nie uwagę.
Dlaczego warto promować płatności odroczone
Wprowadzenie BNPL do e-sklepu przynosi wiele korzyści – m.in. rozszerza wybór metod płatności, może pozytywnie wpłynąć na sprzedaż, ułatwia dotarcie do nowej grupy klientów. Na rynku polskim płatności odroczone są jednak nowością, dlatego warto w łatwy sposób poinstruować potencjalnego klienta, jak z nich korzystać.
Materiał powstał przy współpracy z Tpay