Digital marketing to dzisiaj jedno z kluczowych działań biznesowych dla każdego liczącego się przedsiębiorstwa w Polsce i na świecie, dlatego każdego roku powstają nowe firmy oferujące usługi w tym obszarze. Od czego zacząć zakładanie agencji digital marketingowej? W jaki sposób budować dobry i zgrany zespół? Jak wyceniać działania, żeby biznes się opłacał? Odpowiedzi znajdziesz w darmowym e-booku.
WhitePress w swoim najnowszym e-booku podzielił się kluczowymi wnioskami z raportu „Polskie agencje digital marketingowe. Kompetencje, finanse, wyzwania” oraz zebrał wiele praktycznych tipów i kejsów od 40 specjalistów i właścicieli czołowych agencji w Polsce, m.in. Tigers, Green Parrot czy FoxStrategy.
11 tys. agencji marketingowych
Według PARP w Polsce jest już prawie 11 tys. firm działających w sektorze komunikacji marketingowej. WhitePress przez wiele miesięcy prowadził wśród pracowników, managerów i właścicieli wielu z tych agencji ogólnopolskie badanie, które dostarczyło aktualnych danych na temat firm marketingowych, ich ogólnej kondycji, dochodów i finansowania oraz największych wyzwań, z jakimi muszą się mierzyć ich założyciele.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W dobie dynamicznych zmian społecznych i gospodarczych, takich jak pandemia Covid-19, wojna na Ukrainie czy rosnąca inflacja, branża staje w obliczu wielu wyzwań. A to przekłada się na kształt oferty, ceny, kwestie formalne oraz zarobki. Obecnie polskie agencje w zdecydowanej większości oferują wyspecjalizowane usługi związane z komunikacją online. Blisko 1/3 z nich koncentruje swoje działania w obrębie reklamy i performance marketingu, 19,2 proc. na SEO, 14 proc. buduje wizerunek marek w internecie z pomocą content marketingu, a 11 proc. prowadzi działania promocyjne w social mediach. Tylko 7 proc. prowadzi kompleksową obsługę klientów w różnych kanałach cyfrowych i mieści się w kategorii agencji 360° – mówi Anna Halama, head of PR & marketing w WhitePress.
Wyniki raportu stały się inspiracją i punktem wyjścia do stworzenia pierwszego tak kompleksowego e-booka na temat założenia agencji digital marketingowej.
W ramach projektu „WhitePress dla agencji” przygotowaliśmy obszerny e-book, w którym staraliśmy się zawrzeć praktyczne porady, analizy i wskazówki ludzi, którzy z powodzeniem działają na rynku digital marketingowym i od wielu lat prowadzą swoje agencje. Są wśród nich tacy specjaliści jak Piotr Mazurkiewicz, prezes Brand So On (do września pod nazwą Brave Brain), Artur Wojczal, CEO Widoczni, czy Jacek Blaut, head of growth i współzałożyciel Delante. W e-booku od A do Z pokazujemy proces zakładania firmy. Jeżeli planujecie wystartować z własną agencją, to warto po niego sięgnąć, żeby sprawdzić, czy o wszystkim pomyśleliście – mówi Anna Halama.
Co zawiera e-book
Na początku znajdziesz informacje o podstawach, czyli o tym, co warto wiedzieć na start. Czy można prowadzić agencję jako jednoosobową działalność? Jakie są istotne rozwiązania prawne? Na jaki rodzaj agencji postawić: 360° czy wybraną specjalizację?
W poradniku znajdziesz również szablony dokumentów, m.in. szablon briefu dla agencji, umowy z klientem, NDA czy też umowę o pracę na okres próbny lub umowę z copywriterem. W e-booku są również modele rozliczeń z agencjami i domami mediowymi.
Kolejne rozdziały podpowiadają, co robić, gdy agencja zacznie działania, czyli jak pozyskać klientów, z jakich narzędzi warto korzystać, ale też jak przeprowadzić przetarg.
Ostatni rozdział e-booka poświęcony został temu, jak budować zespół i kiedy stosować outsourcing. Co więcej, agencja Tigers podpowiada, jak przyciągnąć przyszłych pracowników, bazując na doświadczeniu z własnych projektów stażowych. Bonusem dla pobierających e-book jest pełna wersja raportu „Polskie agencje digital marketingowe”.
Dwa największe wyzwania agencji
Co łączy klientów i pracowników? Z pewnością to, że właśnie od nich zależy sukces agencji. Jak pokazuje badanie WhitePress, największym wyzwaniem dla właścicieli jest pozyskiwanie nowych klientów oraz dobrych pracowników.
Co trzecia agencja, która wzięła udział w ankiecie, ma problem ze zdobyciem nowych zleceń i zatrudnieniem odpowiednich specjalistów. O tym, w jaki sposób radzić sobie z tymi wyzwaniami na tak konkurencyjnym rynku, opowiadają praktycy, m.in. Franciszek Bazylii Georgiew z agencji Tigers czy Krzysztof Marzec, właściciel agencji DevaGroup.
W naszej agencji klienci rozmawiają bezpośrednio z ekspertami, żadnych PM-ów, accountów i „opiekunów klienta”. Nie jest to proste, wymaga świetnych specjalistów z umiejętnością tłumaczenia klientowi złożonych zagadnień, ale za to jest bardzo satysfakcjonujące – komentuje Krzysztof Marzec, CEO DevaGroup
Więcej informacji znajdziesz w e-booku.
„Marketer+” jest patronem medialnym publikacji.