W dniach 17-18 marca 2022 r. w Krakowie odbędzie się 11. edycja najważniejszej konferencji o rynku mobilnym w naszej części Europy – Mobile Trends Conference. Wśród prelegentów pojawią się m.in. Natalia Hatalska, Artur Kurasiński i Artur Jabłoński.
Technologia towarzyszy ludziom od zarania dziejów. Dla człowieka jaskiniowego szczytem techniki mógł być ociosany kamień. Podobnie postęp dotyczy technologii komputerowych i mobilnych. 30 lat temu zachwycaliśmy się komputerem IBM Simon 1, a jeszcze dekadę temu telefonami komórkowymi HTC Era G1 czy Samsung Avila. Dzisiaj mówimy już smartfon, a urządzenie dotykowe z sześcioma obiektywami i siecią 5G nie robią na nikim wrażenia. W jakim kierunku zmierza dynamiczny rozwój technologii mobilnych będzie można dowiedzieć się podczas najważniejszej konferencji o rynku mobilnym w naszej części Europy – Mobile Trends Conference 2022.
Mobile kiedyś
Urządzenia mobilne zaprzątają nasze zmysły już od czasu powstania pierwszego telefonu. Jego historia zaczęła się dość burzliwie: od batalii sądowej pomiędzy Grahamem Bellem a Elishą Grayem. Jak wiemy, zwycięsko wyszedł z niej Bell, który – próbując udoskonalić telegraf – wynalazł telefon. A skoro już o telegrafie mowa, to zastosujmy skrót telegraficzny, w którym to wymienić możemy centrale telefoniczne, budki telefoniczne komputery wielkości szafy, telefony stacjonarne i w końcu pierwszy telefon komórkowy. Jak podaje portal 4gsm.com, pierwszym „urządzeniem mobilnym” była 40-kilogramowa „walizka” od Ericssona z 1956 r. Mniejszym gabarytowo był model DynaTAC od Motoroli z 1973 r. Z pierwszym smartfonem mieliśmy do czynienia 19 lat później. Orange wskazuje, że był to Simon od IBM, który oprócz dzwonienia umożliwiał wysyłanie e-maili oraz faksów. Był także pagerem, kalkulatorem, notatnikiem i kalendarzem. W porównaniu do obecnych możliwości smartfonów te wydają się być oczywiste, choć wtedy były prawdziwie innowacyjne!
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Czego spodziewają się użytkownicy świata mobile?
Serwis Design World przeprowadził badania, według których użytkownicy spodziewają się w pełni odnawialnych wyświetlaczy holograficznych lub projekcyjnych, urządzeń składanych, kamer peryskopowych, bioczujników zdrowia, urządzeń rolowanych. Ankietowanych interesowała również możliwość oddzielenia urządzenia od wyświetlacza. Firma Dev wskazuje na wzrost znaczenia chmury i mocy obliczeniowych, co przyczyni się do dalszego rozwoju sztucznej inteligencji. Sztuczna inteligencja będzie też składnikiem Alexy, wyszukiwarki i Asystenta Google oraz Siri. Serwis Chetu z kolei zwraca uwagę na istotę rozwoju cyberbezpieczeństwa, w sytuacji, w której całą aktywność przenieśliśmy do urządzeń mobilnych.
Ze śmiercią jej do twarzy? Technologia nie umiera, zmienia tylko swoje oblicze!
„Wiadomości o mojej śmierci były mocno przesadzone”. To znane powiedzenie Marka Twaina można również odnieść do mobile. Rynek ten ma przed sobą kolejny dynamiczny rozwój, w którym zaawansowane technologie raz na zawsze przetną pępowinę łączącą go z małym urządzeniem w naszej ręce. Rynek mobile owszem może być w zaniku, lecz na naszych oczach przekształca się w coś zupełnie innego niż dotychczas.
W związku z aktywnością urządzeń mobilnych rozwinie się także IoT, a Diceus mówi o zmianach w UX, czyli trójwymiarowym projektowaniu (neomorfizm) oraz jeszcze ciekawszych interfejsach bezdotykowych, znanych m.in. z paneli kontrolnych w nowoczesnych samochodach. Serwis Design World podkreśla także możliwość wspięcia się na samą górę słupków zainteresowań super aplikacji, czyli takich produktów deweloperskich, które połączą w sobie multi kompleksowe rozwiązania.
Co po smartfonach? Czy mobile umiera?
Dziennikarze, zarówno z „The Verge”, jak i z „IT Chronicles” zgadzają się z problemem iteracji w technologii mobilnej, lekko sugerując, że osiąga ona z wolna już swoje szczyty. Ta, w kółko powtarza te same schematy, podkręcając tylko podzespoły. Funkcjonalności same w sobie nie są już tak innowacyjne. Oczywiście porównując tegoroczny model ze średniej półki Xiaomi Mi 11 Lite z flagowym Iphone 6S+ sprzed już prawie siedmiu lat widać różnicę, aczkolwiek nie jest ona piorunująca, jak w przypadku 40-kilogramowej skrzynki sprzed 65 lat. CB Insights, inteligentna platforma obliczeniowa rynku tech, wskazuje, że cyfrowy świat nie ogranicza się już do ekranu, a konsumenci będą szukać bardziej angażujących materii, w czym upatruje się wzrost znaczenia i rozwój technologii AR i VR. Klasyfikowana jest też rzeczywistość mieszana (MR), czyli możliwość interakcji cyfrowych elementów z fizycznymi. W tej chwili pojawiają się dwie główne platformy produktów gogli MR: Microsoft HoloLens i Magic Leap One. Serwis Mobile Trends opisuje także zapowiedzi Marka Zuckerberga odnośnie powstania Metaversum, jako zwieńczenie technologicznego marzenia i groźby w jednym.
Mobile oczami ekspertów
„Kiedy pojawia się nowa technologia, po prostu zaczynamy z niej korzystać, a dopiero potem (choć i tak nie zawsze) zastanawiamy się, czy rzeczywiście jest nam ona potrzebna […] Tak było na przykład z internetem – zaczęliśmy go powszechnie używać około roku 2000. Dwadzieścia lat później kwestie dotyczące prywatności czy zbierania danych nie są jeszcze uregulowane prawnie. Tak było też z telefonią komórkową i smartfonami” – pisze Natalia Hatalska, właścicielka infiture.institute, w swojej książce „Wiek Paradoksów”.
„Metaverse to już nie jest internet ani cyberprzestrzeń, z którą mamy do czynienia obecnie […]. Dzisiaj jesteśmy zanurzeni w jakichś aplikacjach i tam właśnie ze sobą rozmawiamy. Natomiast kolejnym krokiem jest to, co prawdopodobnie część z Was, słuchaczy, może znać jako Second Life” – powiedział „człowiek instytucja” Artur Kurasiński podczas rozmowy live Escola Mobile z Krzysztofem Wojewodzicem.
„Współczuję wszystkim pracownikom działów marketingu i osobom odpowiedzialnym za promocję rozwiązań technologicznych, w tym sobie. Ostatnimi laty średnio dwa razy do roku pojawia się coś, co wywraca sytuację do góry nogami – od zmian związanych z prywatnością danych po obecne zapowiedzi związane z metaverse. Z drugiej strony natomiast otwiera się mnóstwo możliwości dotarcia do odbiorców ze swoją aplikacją czy technologią. Więc część mnie nie może się doczekać!” – mówi Artur Jabłoński, właściciel agencji digitalk.
Więcej merytoryki na konferencji Mobile Trends
Dynamiczny rozwój technologii mobilnych, które z impetem weszły w nasze codzienne życie, stawia wiele pytań o przyszłość – nie tylko pod kątem ich użyteczności, lecz także zagrożeń, jakie ze sobą niosą.
O trendach w rozwoju technologii będzie można dowiedzieć się podczas zbliżającej się 11. edycji konferencji Mobile Trends, która odbędzie się w Krakowie w dniach 17-18 marca 2022 r. Na scenie wystąpią m.in. Natalia Hatalska, Artur Kurasiński i Artur Jabłoński.
Mobile Trends Conference to wydarzenie, podczas którego będzie można na żywo spotkać się i porozmawiać z ekspertami i specjalistami od nowych technologii i trendów na rynku mobile.
Ponad 20 prelegentów opowie o projektowaniu, tworzeniu, wdrażaniu oraz promocji aplikacji i rozwiązań, które powstały z myślą o najnowszych urządzeniach wykorzystujących rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość (AR i VR), która już niedługo zacznie śmielej wkraczać w nasze codzienne życie.
Mobile Trends, poza inspirującymi prelekcjami, to także impreza networkingowa, podczas której wszyscy jej uczestnicy mają niepowtarzalną okazję, aby wymienić się własnymi doświadczeniami oraz jakże cenioną w tych czasach praktyką. Podczas imprezy odbędzie się także gala rozdania prestiżowych nagród Mobile Trends Awards. Zgłoszenia można wysyłać do 12 stycznia 2022 r.
Na stronie www.2022.mobiletrends.pl można kupić bilety na konferencję, uzyskać dodatkowe informacje o konferencji oraz zgłosić swoją chęć udziału w roli prelegenta. Call for papers trwa do 29 stycznia.