W ostatnim czasie obserwujemy odejście od stereotypowego myślenia o kampaniach społecznych, które do tej pory głównie szokowały. Podmioty publiczne coraz częściej skłaniają się ku edukacji społeczeństwa, co okazuje się kluczowym elementem zmiany myślenia i postaw. Podobnie jest w sektorze prywatnym – firmy chętniej stawiają na edukację konsumentów, zmieniając tym samym dawne myślenie o CSR. Czy firmom się to opłaca? Jaką wartość mogą wnieść do biznesu działania edukacyjne?

Z tego artykułu dowiesz się:
- czy biznes powinien prowadzić działania edukacyjne,
- jak powinien to robić,
- jaka jest skuteczność działań edukacyjnych,
- jaką wartość dodaną do biznesu wnoszą działania edukacyjne.
W czasach powszechnego dostępu do internetu i mediów społecznościowych oraz przy możliwości dotarcia praktycznie do każdego typu informacji relacje między firmami a ich klientami zyskują nowy wymiar. Współczesny konsument jest wykształcony i coraz bardziej wymagający.
Swoje decyzje zakupowe podejmuje świadomiej, biorąc pod uwagę to, czy producent jego ulubionego produktu działa według uniwersalnych, wspólnych wartości, czy wykazuje troskę o coś więcej niż tylko zysk ze sprzedaży.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Firmy stają przed wyzwaniem sprostania trendowi świadomej konsumpcji i zwracania uwagi na takie elementy, jak wpływ działalności danej firmy na środowisko naturalne, etyczny charakter działalności czy aspekty poszanowania pracownika. Jednocześnie jest to szansa na inspirację dla nowych rozwiązań oraz dotarcie do nowych grup docelowych.
Jednak nie każdy klient, podejmując decyzję o zakupie produktu, zastanawia się, czy firmie bliskie są problemy społeczne lub troska o środowisko. Bardzo często nie wynika to z jego ignorancji, lecz z braku zaangażowania w rozwój lokalnej społeczności, w odpowiedzialność ekonomiczną, ekologiczną, zdrowotną itp.
Jego dotychczasowa wiedza w takich tematach była znikoma, a oczekiwania związane z informacjami, jakie firma powinna o sobie przekazywać, zdecydowanie mniejsze. Taki konsument wymaga edukacji. Dla marki jest to wyzwanie, by stać się dla niego impulsem, który zwróci uwagę na tematy społecznie istotne i zaangażuje do wspólnej pracy nad poprawą sytuacji.
Edukacyjny potencjał biznesu
Działalność edukacyjna to jedna z najważniejszych możliwości pozytywnego wpływu na otoczenie. Coraz więcej firm zauważa, że może ona przynieść obustronną korzyść, zarówno firmie, która się w te działania angażuje, jak i społecznościom, do których te akcje są kierowane.
Instytucje mają ogromny potencjał wpływu społecznego. Posiadają know-how, wiedzę i środki finansowe, żeby pomóc w rozwiązywaniu tych największych problemów społecznych, nie tylko w skali lokalnej, ale także globalnej. Zatrudniani przez firmy eksperci dysponują specjalistyczną wiedzą, która pozwala na doskonałe rozeznanie problemów istotnych w danej branży.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Firmy nie powinny więc być spychane jedynie do roli sponsorów czy partnerów projektów edukacyjnych. Powinny same wychodzić z inicjatywą i kreować wartościowe działania edukacyjne, wspierające zmiany społeczne w ich otoczeniu.
Jak efektywnie edukować konsumentów?
Jak efektywnie edukować konsumentów?
Kampanie edukacyjne mają sens, kiedy poruszają rzeczywiste problemy i kiedy firmy same z sobą i społeczeństwem mogą się rozliczać z tego, w jaki sposób pozytywnie wpływają na zmianę w danych obszarach. Warto, by firmy koncentrowały swoją uwagę na takiej działalności, która jest specyficzna dla ich branży.
Przykłady:
- producent wody sprzedawanej w plastikowych butelkach zachęca swoich klientów do recyklingu i uczy ich, że butelki PET są surowcem wtórnym. Tym samym zmniejsza zły wpływ tego tworzywa na środowisko, pozyskuje surowiec na ponowną produkcję oraz dba o swój wizerunek,
- producent kominków może popularyzować wiedzę na temat dobrych paliw, którymi warto ogrzewać domy. Tym bardziej kiedy dookoła tyle mówi się o smogu i zanieczyszczeniu powietrza. W takim wypadku działania edukacyjne mają jeszcze jeden wymiar – dbanie o wizerunek nie tylko swojej firmy, ale też całej branży,
- sektor bankowy kształci konsumentów w zakresie odpowiedzialnego korzystania z usług bankowych,
- branża telekomunikacyjna mówi o bezpieczeństwie w sieci i wykluczeniu cyfrowym,
- firmy farmaceutyczne informują o tym, jak bezpiecznie przyjmować leki.
Bardzo często to nie sam temat, ale opowiedzenie się po stronie konkretnych wartości może być przedmiotem edukacji prowadzonej przez biznes. Można więc zwracać szczególną uwagę na kwestie różnorodności (religijnej, rasowej itp.) i przeciwdziałania dyskryminacji, czy też podnosić kwestie etycznego biznesu, wolnego od korupcji.
Dlaczego warto?
Marka w dzisiejszych czasach jest doskonałym narzędziem do tego, by zmieniać świat na lepsze. Działania edukacyjne, w które się angażuje, mogą znacząco i pozytywnie wpływać zarówno na wiarygodność przedsiębiorstwa, jak i stan wiedzy otoczenia. Firmy powinny udowadniać, że nie tylko można wiele zrobić w obszarze promowania swojego biznesu i poszukiwania nowych klientów, ale że w wymiarze długofalowym na współpracy może zyskać i firma, i społeczeństwo.
Konsumenci bardzo często poza samym produktem dobrej jakości oczekują także wartości dodanej wynikającej z działań CSR. To właśnie programy edukacyjne mogą stać się takim bonusem społecznym uwiarygodniającym inne działania, czy też znakiem, że firma rzeczywiście troszczy się o swoich odbiorców i chce aktywnie o nich dbać.
Dlatego biznes powinien traktować edukację jako nieodłączny element misji i wizji firmy, a także jej strategii rozwoju. Dobrze przygotowane działania edukacyjne mogą stać się atrakcyjną platformą komunikacji i wymiany poglądów na linii firma–konsument. Bywają także pierwszym krokiem w kierunku bardziej zaawansowanych narzędzi dialogu oraz nowych pomysłów biznesowych.
Konsument chce wiedzieć o kupowanych przez siebie produktach i usługach coraz więcej, potrafi też upomnieć się o swoje prawa i zachęcić do tego innych. Dlatego też firmom powinno zależeć na aktywnym udziale w edukacji konsumenckiej.
Z jednej strony dostarcza im to nowych wyzwań, a z drugiej przygotowuje przyszłe rynki i nowe grupy odbiorców. Nie jest to zadanie proste, jednak wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom swoich odbiorców to ważny sygnał, że relacje firma–klient stają się coraz bardziej partnerskie. Dodatkowo poprzez edukację firma może realizować zadania marketingowe, choćby takie jak wzmocnienie wizerunku marki w oczach konsumentów.
Należy jednak pamiętać, że najistotniejszą kwestią w kampaniach edukacyjnych powinna być praca u podstaw i realne wpływanie na zmianę postaw konsumenckich czy społecznych, a nie krzykliwe komunikaty, których nikt w dłuższej perspektywie nie zapamięta.
Każda taka akcja to godziny badań i zgłębienie problemu, by ustalić, co jest rzeczywiście istotne dla klientów danej firmy. Prawdziwa edukacja może wpływać na realizację celów biznesowych, jednak marka zawsze powinna być mimowolnym beneficjentem, a nie inicjatorem brutalnie zaplanowanej kampanii pod egidą działań społeczno-edukacyjnych.