Na jakie trendy i zmiany w marketingu w wyszukiwarkach warto zwrócić uwagę w 2023 roku? Jakie są największe trudności dla marketerów i jak sobie z nimi poradzić? W jakie rozwiązania i narzędzia zainwestować? Poznaj opinie ekspertów.
Odpowiedzi udzielają: Piotr Michalak – head of R&D w Grupie TENSE, Robert Głowacki – SEO director w agencji WebTalk, Łukasz Suchy – senior SEO specialist w DevaGroup.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zmiany i trendy w marketingu w wyszukiwarkach w 2023 roku
Piotr Michalak
Zmiana podejścia do wyszukiwania, a być może bardziej (r)ewolucja. Podczas wydarzenia Google Search On ‘22 zostało zaprezentowane połączenie różnych sposobów wyszukiwania – multisearch. Google proponuje wykonanie zdjęcia przedmiotu i ewentualne dookreślenie go słowem. To duże ułatwienie, nawet jeśli przeszkodą jest bariera językowa czy problem w precyzyjnym opisie. Takie podejście jest bliższe ludzkiej natury i zdecydowanie upraszcza proces przeszukiwania internetu.
Robert Głowacki
Ważne będzie wykorzystanie uczenia maszynowego oraz modeli AI w analizie danych i budowaniu strategii SEO. Obecnie dostępne na rynku rozwiązania pozwalają skrócić czas, jaki poświęca się np. na tworzenie klastrów tematycznych. Czasami też narzędzia wykonują pracę lepiej niż ludzie.
Co ważne, nowoczesne rozwiązania są dostępne dla każdego, bez względu na rozmiar serwisu. Czasem warto jednak pomyśleć o własnym developmencie, aby stworzyć oprogramowanie najlepiej dopasowane do branży lub biznesu.
Łukasz Suchy
- Po ostatniej premierze OpenAI z ChatGPT według mnie w 2023 r. dużo uwagi poświęcimy na badanie możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w marketingu. Już teraz widać, że dotychczasowy content marketing mocno się zmieni. Będziemy też badać, jak Google, inne wyszukiwarki i algorytmy zareagują na treści w pełni lub częściowo generowane przez AI.
- Rok 2023 przyniesie również wiele nowości i zmian w Google’u. Warto zwracać uwagę na dane strukturalne, które mogą być przez wyszukiwarkę jeszcze bardziej wykorzystywane.
Największe wyzwania dla marketerów w 2023 roku
Piotr Michalak
- Wdrożenie Google Analytics 4 w codziennej pracy. W przypadku oceny kampanii lub współpracy w modelu success fee (opartym na danych z Google Analytics) to nie lada wyzwanie, zwłaszcza w projektach o większej skali. Już teraz warto się na to przygotować.
- Powolna indeksacja treści. To spory problem, zwłaszcza jeśli występuje na Twojej stronie lub u wydawcy, u którego publikujesz linki. Odpowiedzią mogą być IndexNow i Google Indexing API oraz inne narzędzia, które przyśpieszą indeksację nowych stron lub tych po optymalizacji pod kątem fraz.
- Spadek zainteresowań (trendów) w obrębie wyszukiwania w wielu branżach.
Łukasz Suchy
Jednym z największych wyzwań jest rosnąca liczba konkurentów.
Zadaniem dla SEO-owców będzie rywalizacja z dużymi markami, które do tej pory działały stacjonarnie, a teraz przenoszą się do internetu i jednocześnie w sieci znacznie rozszerzają swój asortyment. Rozwiązanie? Bardzo szczegółowa optymalizacja, rzetelne ustalenie i rozsądne zagospodarowanie budżetu.
Robert Głowacki
Google przyzwyczaił nas do tego, że nie reaguje od razu na nowe trendy czy techniki, ale prędzej czy później zawsze to robi.
Obecnym wyzwaniem są ciągłe aktualizacje algorytmu wyszukiwarki, takie jak choćby helpful content update wprowadzona ostatnio na wszystkie rynki.
Najczęstsze błędy, które warto wyeliminować
Łukasz Suchy
- Niska jakość obsługi klienta. Niestety, ale część osób zakłada, że po pozyskaniu ruchu z kanału wyszukiwarek internetowych towar lub usługa sprzedadzą się same. Według mnie nie można bagatelizować potrzeb klienta i obniżać jakości obsługi w kanale online. Brak odpowiedzi na pytanie o produkt albo reakcja po kilku dniach negatywnie wpływają na liczbę konwersji. Nawet jeśli dzięki pracom SEO sprowadzi się ruch na stronę, to przez słabą obsługę klienta sprzedaż może nie rosnąć. Rozwiązaniem jest dbałość o wysoką jakość obsługi na każdym etapie sprzedaży.
- Niska jakość treści lub ich brak. Właściciele biznesów niechętnie podchodzą do tego, że wartościowy opis produktu ma ogromny wpływ na sprzedaż. Odpowiednio rozbudowany opis, z informacjami przydatnymi dla kupującego, znacznie zwiększa liczbę sprzedanych produktów i usług. Dlatego warto dbać o treści, a nie opierać się tylko na specyfikacjach czy tekstach skopiowanych od producenta.
- Brak wspólnego planu. Marketing w każdej firmie jest systemem naczyń połączonych i składa się ze specjalistów z różnych działów. Powinni oni działać według jednej wspólnej strategii, która będzie łączyć i wspierać poszczególne działy, takie jak SEO, social media, Google Ads i inne. Sama strategia i plan nie wystarczą oraz nie przyczynią się do wzrostu. Konieczna jest synchronizacja i pełna realizacja planu działań oraz usprawnień – zaczynając od elementów technicznych, przez linki, treści, po działania w mediach społecznościowych, płatne kampanie oraz elementy wpływające na użyteczność serwisu.
Robert Głowacki
Wszystko zaczyna się od niezrozumienia tego, że SEO jest proste. Tymczasem zarówno klienci, jak i specjaliści traktują je niczym czarną magię. Z tego wynikają trzy podstawowe błędy, czyli:
- brak analizy słów kluczowych wpisywanych przez klientów,
- brak optymalizacji serwisu pod konkretne grupy słów kluczowych,
- brak strategii promocji serwisu i pozyskiwania linków.
Te trzy elementy gwarantowały sukces 10 lat temu, tak samo jak gwarantują go obecnie – pod warunkiem, że nie zapomina się o jakości działań.
Piotr Michalak
- Usługa niedopasowana do Twoich oczekiwań i budżetu. Niestety, branża SEO nie jest już tak łatwa. Ustalaj, co zostanie wykonane i/lub na jakie efekty można liczyć w określonych kwotach.
- Stereotypy i uogólnienia, które krążą na temat działań SEO i ich efektów. Niestety, testy i benchmarki dopiero są popularyzowane w branży, a nie jest to łatwe zadanie i wymaga zasobów. Zachęcam więc do weryfikacji czynników (prowadzenia testów) lub bazowania na wynikach badań już przeprowadzonych, z uwzględnieniem ich metodologii.
- Brak transparentności w realizacji usług. Z tym bywa różnie. Marketerzy czasami nie czują wartości wykonywanych działań lub nie widzą ich efektów. Warto przemyśleć kwestie raportowania – jakie mierniki SEO lub biznesowe dobrać i dokładnie omawiać z agencją.
Narzędzia i rozwiązania, w które warto zainwestować
Robert Głowacki
W posiadaniu każdego specjalisty i marketera powinny znaleźć się narzędzia z trzech grup:
- analityczne, np. Ahrefs czy SEMrush,
- techniczne, np. SiteBulb czy Screaming Frog,
- contentowe, np. Surfer SEO czy Contadu.
Potrzeba używania narzędzi contentowych nadal nie jest powszechna wśród marketerów. Tymczasem wykorzystanie analizy semantycznej do przygotowywania treści powinno być już standardem, ponieważ programy te ułatwiają tworzenie materiałów, które będą skuteczne pod kątem SEO.
Piotr Michalak
Zdecydowanie warto sprawdzić nowe funkcje na platformach WhitePress oraz Linkhouse, gdzie pojawiło się kilka zmian w narzędziach, m.in. nowe dane dotyczące serwisów wydawców, publikowanych artykułów czy kreator linkowania. Dla osób, które zaczynają przygodę z off-page’em, to duże ułatwienie, a dla „wyjadaczy” – dodatkowe parametry, dzięki którym można efektywniej wydać budżet na działania SEO.
Łukasz Suchy
- Ahrefs – pozwala na kompleksowe podejście do analizy słów kluczowych, widoczności oraz linków pozycjonujących.
- Contadu – ułatwi analizę słów, tworzenie planów treści oraz wspomoże w samym ich pisaniu, także z wykorzystaniem AI.
Więcej opinii ekspertów na temat trendów, zmian i wyzwań w różnych obszarach marketingu i sprzedaży znajdziesz w darmowym e-booku „”.
Które trendy są dobre dla Twojej marki i jak wpisać je w komunikację? Sprawdź szkolenie online „Nowe trendy w marketingu. Przepis na sukces w 2023 r.”.
Warto przeczytać
- Badania i analityka w 2023 roku – zmiany, trendy, wyzwania
- Influencer marketing w 2023 roku – zmiany, trendy, wyzwania
- CX i obsługa klienta w 2023 roku – zmiany, trendy, wyzwania
- Marketing i social selling w B2B w 2023 roku – zmiany, trendy, wyzwania
- CSR i marketing zaangażowany w 2023 roku – zmiany, trendy, wyzwania
- Branding i personal branding w 2023 roku – zmiany, trendy, wyzwania
- Strategia w czasie recesji – zmiany, trendy, wyzwania