Reklamy operatorów sieci komórkowych cieszą się w Polsce największą popularnością i sympatią użytkowników mediów, ale w listopadzie czytelnicy e-wydań zobaczyli tylko cztery kampanie branży telekomunikacyjnej. To prawie 60% spadek w dół w porównaniu do października. W reklamę na tablety inwestuje natomiast branża motoryzacyjna, która coraz częściej sięga po niestandardowe formaty – kreacje z wideo i rich media.
W odpowiedzi na rozwój rynku reklamy dedykowanej na tablety oraz brak miarodajnych informacji na temat nowego obszaru promocji już po raz drugi specjaliści z sieci reklamy Adrino przyjrzeli się prasie na tablety. Przeanalizowano wszystkie formaty reklamowe, które reklamodawcy zamieścili w e-wydaniach w listopadzie 2013 roku.
Pierwsza obserwacja z zestawienia wyników monitoringu październikowego i listopadowego, to brak zmian w udziale reklam komercyjnych (77,6%) i autopromocji (22,4%). Dużym plusem reklamy autopromocyjnej jest natomiast jej interaktywność, bo 41% to rich media, kreacje angażujące użytkownika, pokazujące możliwości i funkcje tabletów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Mniej chętnie po rich media sięgają jednak reklamodawcy komercyjni. W listopadzie pięć firm/marek zdecydowało się na wyemitowanie tego typu kampanii, co stanowi 10,8% wszystkich reklam. Szkoda, bo formaty rich mediowe mają większy potencjał oddziaływania na odbiorcę niż formaty standardowe, co dodatkowo koreluje z lepszymi wynikami kampanii. Ponadto, są to nie tylko kreacje bardziej atrakcyjne wizualnie, ale i lepiej zapamiętywane przez odbiorców.
Z wyemitowanych w listopadzie tabletowych kampanii rich mediowych, na uwagę zasługuje kreacja Volvo, która uzupełniona została o formularz leadowy, kampania marki piwowarskiej Żywiec oraz interaktywna reklama ekspresów do kawy DeLonghi. Jednak mimo ciekawych przykładowych realizacji rich media, wciąż dominuje reklama statyczna (83%). Inne obecne w tabletach formaty, to kreacje z załączonym wideo (1,4%) oraz automatycznie uruchamiane wideo (4,9%).
Z analizy e-wydań pod kątem obecnych w nich branż wynika natomiast, że najbardziej otwarta na nowe formy dotarcia do reklamobiorców jest branża motoryzacyjna oraz energetyczna z udziałem po 13%. Warto wspomnieć, że aż 38% reklam motoryzacyjnych to kreacja z wideo lub rich media.
Według wyników monitoringu, tylko 1% mniej od wiodących reklamowo branż, bo 12% powierzchni na tabletach zajęła branża media/prasa, a 11% budownictwo. Największy spadek odnotowała branża telekomunikacyjna. Reklamy operatorów sieci komórkowych w październiku stanowiły 10%, w listopadzie natomiast czytelnicy e-wydań zobaczyli tylko cztery kampanie, co daje 3% całości wyemitowanych w tym miesiącu reklam.
W listopadzie spadł też odsetek reklam rozszerzonych o link z odniesieniem do strony docelowej reklamodawcy, bo stanowiły one niespełna 38% (w październiku było ich 52%). Spośród nich 13% kreacji miało link z przeniesieniem do App Store lub Google Play. 62% reklam nie posiadało linku, za to 4% spośród obecnych reklamowo marek zamieściło w kreacji QR kod z przeniesieniem na swoją stronę, lub dedykowany landing page.
Dane z monitoringu przeprowadzonego w listopadzie potwierdzają, że najpopularniejszym typem reklamy na tablety jest full page (89,7%), half page to 7,3%, a inne typy reklamy to niespełna 3%.
[kreska]
Informacja o badaniu:
Raport dotyczący rynku reklamy na tablety został opracowany w oparciu o analizę 50 aktualnych e-wydań, wśród których znalazły się dzienniki, tygodniki, dwutygodniki, miesięczniki, dwumiesięczniki oraz jeden kwartalnik.
[kreska]
Poniżej prezentujemy streszczenie wyników badania w formie infografiki