Reklamy operatorów sieci komórkowych cieszą się w Polsce największą popularnością i sympatią użytkowników mediów, ale w listopadzie czytelnicy e-wydań zobaczyli tylko cztery kampanie branży telekomunikacyjnej. To prawie 60% spadek w dół w porównaniu do października. W reklamę na tablety inwestuje natomiast branża motoryzacyjna, która coraz częściej sięga po niestandardowe formaty – kreacje z wideo i rich media.

W odpowiedzi na rozwój rynku reklamy dedykowanej na tablety oraz brak miarodajnych informacji na temat nowego obszaru promocji już po raz drugi specjaliści z sieci reklamy Adrino przyjrzeli się prasie na tablety. Przeanalizowano wszystkie formaty reklamowe, które reklamodawcy zamieścili w e-wydaniach w listopadzie 2013 roku.
Pierwsza obserwacja z zestawienia wyników monitoringu październikowego i listopadowego, to brak zmian w udziale reklam komercyjnych (77,6%) i autopromocji (22,4%). Dużym plusem reklamy autopromocyjnej jest natomiast jej interaktywność, bo 41% to rich media, kreacje angażujące użytkownika, pokazujące możliwości i funkcje tabletów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Mniej chętnie po rich media sięgają jednak reklamodawcy komercyjni. W listopadzie pięć firm/marek zdecydowało się na wyemitowanie tego typu kampanii, co stanowi 10,8% wszystkich reklam. Szkoda, bo formaty rich mediowe mają większy potencjał oddziaływania na odbiorcę niż formaty standardowe, co dodatkowo koreluje z lepszymi wynikami kampanii. Ponadto, są to nie tylko kreacje bardziej atrakcyjne wizualnie, ale i lepiej zapamiętywane przez odbiorców.
Z wyemitowanych w listopadzie tabletowych kampanii rich mediowych, na uwagę zasługuje kreacja Volvo, która uzupełniona została o formularz leadowy, kampania marki piwowarskiej Żywiec oraz interaktywna reklama ekspresów do kawy DeLonghi. Jednak mimo ciekawych przykładowych realizacji rich media, wciąż dominuje reklama statyczna (83%). Inne obecne w tabletach formaty, to kreacje z załączonym wideo (1,4%) oraz automatycznie uruchamiane wideo (4,9%).
Z analizy e-wydań pod kątem obecnych w nich branż wynika natomiast, że najbardziej otwarta na nowe formy dotarcia do reklamobiorców jest branża motoryzacyjna oraz energetyczna z udziałem po 13%. Warto wspomnieć, że aż 38% reklam motoryzacyjnych to kreacja z wideo lub rich media.
Według wyników monitoringu, tylko 1% mniej od wiodących reklamowo branż, bo 12% powierzchni na tabletach zajęła branża media/prasa, a 11% budownictwo. Największy spadek odnotowała branża telekomunikacyjna. Reklamy operatorów sieci komórkowych w październiku stanowiły 10%, w listopadzie natomiast czytelnicy e-wydań zobaczyli tylko cztery kampanie, co daje 3% całości wyemitowanych w tym miesiącu reklam.
W listopadzie spadł też odsetek reklam rozszerzonych o link z odniesieniem do strony docelowej reklamodawcy, bo stanowiły one niespełna 38% (w październiku było ich 52%). Spośród nich 13% kreacji miało link z przeniesieniem do App Store lub Google Play. 62% reklam nie posiadało linku, za to 4% spośród obecnych reklamowo marek zamieściło w kreacji QR kod z przeniesieniem na swoją stronę, lub dedykowany landing page.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Dane z monitoringu przeprowadzonego w listopadzie potwierdzają, że najpopularniejszym typem reklamy na tablety jest full page (89,7%), half page to 7,3%, a inne typy reklamy to niespełna 3%.
[kreska]
Informacja o badaniu:
Raport dotyczący rynku reklamy na tablety został opracowany w oparciu o analizę 50 aktualnych e-wydań, wśród których znalazły się dzienniki, tygodniki, dwutygodniki, miesięczniki, dwumiesięczniki oraz jeden kwartalnik.
[kreska]
Poniżej prezentujemy streszczenie wyników badania w formie infografiki