Wielu menedżerów uważa segmentację klientów za podstawę wszelkich działań marketingowych firmy – i tak też w rzeczywistości jest. Dla przykładu, agencja zajmująca się organizacją imprez biznesowych mogłaby traktować swoich klientów jako dużą jednorodną grupę, do której adresowałaby ten sam wystandaryzowany produkt. Oczekiwania klientów nie są jednak takie same, bo podczas gdy jedni będą szukali rozrywki lub mocnych wrażeń, inni woleliby się spotkać na eleganckim bankiecie. Kluczem do sukcesu każdego przedsiębiorstwa jest dostosowanie oferty do oczekiwań jego odbiorców. W tego typu przypadkach z pomocą przychodzi segmentacja klientów, która pozwala połączyć jednostki w większe grupy, podobne pod kątem wybranych aspektów. Zgodnie ze statystykami segmentacja jest narzędziem znanym oraz docenianym – aż 92% firm działających w branży B2B segmentuje swoich klientów. W niniejszym artykule skupimy się na tym, w jaki sposób robić to skutecznie i jak wykorzystać pełen potencjał tkwiący w tym narzędziu.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest segmentacja oraz jakie są korzyści z jej stosowania,
- jak przeprowadzić dobrą segmentację,
- jakie są zalety oraz wady różnych metodologii segmentacyjnych,
- jakie cechy klientów powinna uwzględniać dobra segmentacja,
- jak przełożyć wyniki segmentacji na działania rynkowe.