Branża wsparcia sprzedaży znajduje się obecnie w fazie intensywnego rozwoju. W 2014 roku wartość całego sektora w Polsce szacowana była na 1,6 mld złotych, co stanowi wzrost o niemal 70% w porównaniu do roku 2010 (950 mln zł). Za tę dynamiczną zmianę odpowiada zarówno rosnąca sprzedaż detaliczna, jak i rozwój nowoczesnych technologii.
Multimedialne formy prezentacji, aplikacje mobilne oraz interaktywne urządzenia przenośne z dostępem do internetu coraz częściej znajdują zastosowanie w akcjach promocyjnych wspierających sprzedaż. Osoby odpowiedzialne za przygotowanie strategii marketingowej coraz częściej dostrzegają, że działania promocyjne w handlu detalicznym oparte na innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych mają coraz większy wpływ na decyzje i wybory klientów. Sieci handlowe oraz właściciele marek dostrzegają w nich szansę na zwiększenie sprzedaży, co znajduje potwierdzenie w prognozach rynkowych przewidujących, że nakłady finansowe przeznaczone na tę formę promocji w latach 2014-2017 będą rosły średnio o 39,8% rocznie.
[opis]Wartość branży outsourcingu wsparcia sprzedaży w Polsce w 2010 i 2014 roku (w mln zł)[/opis]
Słuchaj „Marketer+” Podcast
[zrodlo]Opracowanie własne na podstawie „Wartość rynku outsourcingu wsparcia sprzedaży i marketingu to 950 mln zł”[/zrodlo]
Działania promocyjne ulegają intensyfikacji wraz ze wzmożoną aktywnością konsumencką przypadającą na okresy przedświąteczne – zwłaszcza Boże Narodzenie i Wielkanoc – oraz tak uwielbiane przez Polaków długie weekendy, szczególnie w sezonie wiosenno-letnim. Jak pokazują statystyki, w okresie poprzedzającym Wielkanoc ponad 60% Polaków dokonuje zakupów w centrach handlowych i hipermarketach, co potwierdza ogromny potencjał dla branży wsparcia sprzedaży, zwłaszcza w kontekście wykorzystania nowoczesnych technologii.
Jak wskazują specjaliści z branży, klienci chętniej zwracają uwagę na interaktywne formy prezentacji produktu niż na tradycyjne materiały POS. Przykładowo, standardowe drukowane nośniki reklamy nie są już wystarczającym źródłem informacji o produkcie dla coraz bardziej świadomych i wymagających konsumentów. Nie jest więc zaskoczeniem, że konsekwentnie zwiększa się wykorzystanie nowinek technologicznych w celach marketingowych, ponieważ wywierają one duży wpływ na wybory i decyzje odbiorców. Za sprawą ogromnej popularności smartfonów oraz tabletów, coraz większe znaczenie zyskuje udostępnienie klientom dedykowanych aplikacji. Przykładem takich działań są kampanie promocyjne z udziałem hostess wspieranych przez tablety z multimedialną aplikacją mobilną. Klient dzięki pośrednictwu takiego oprogramowania może przed zakupem wybrać wszelkie niezbędne mu produkty, zapoznać się z ich charakterystyką, a także pobrać kody rabatowe, które można wykorzystać w sklepie. Ogromną popularnością cieszą się zwłaszcza programy, które umożliwiają zeskanowanie kodu kreskowego lub QR umieszczonego na przedmiocie. W ten sposób konsument otrzymuje nie tylko informacje na temat towaru, ale – przykładowo w przypadku produktów spożywczych – także sugestie dotyczące przepisów kulinarnych.
Stosunkowo młodą technologią wspierającą sprzedaż są beacony, małe nadajniki rozlokowane głównie w centrach i galeriach handlowych, które – wykorzystując technologię Bluetooth Smart – nieustannie wysyłają sygnały i nawiązują kontakt z użytkownikiem telefonu lub tabletu. Umożliwiają precyzyjne zlokalizowanie klienta, zdobycie wiedzy na temat jego zwyczajów zakupowych czy też wreszcie dostarczenie mu informacji na temat promocji w momencie, gdy przekroczy próg sklepu, co zapewnia handlowcom przewagę konkurencyjną, a samych konsumentów zachęca do robienia zakupów. Beacony będą miały ogromny wpływ na budowanie lojalności konsumentów wobec danej sieci handlowej, a także wygodę zakupów.
Niezwykle istotne jest, by całą kampanię marketingową zaplanować skrupulatnie, uwzględniając wszystkie elementy działań promocyjnych. Tylko zespół doświadczonych specjalistów zajmujących się wsparciem sprzedaży jest w stanie przygotować kompleksowy zestaw rozwiązań prowadzących do osiągnięcia zamierzonego celu. Eksperci po określeniu strategii dobierają do niej optymalne narzędzia – dziś przodują w nich właśnie wszelkie rozwiązania multimedialne.
[kreska]ASM GROUP S.A. wraz ze spółkami zależnymi tworzy Grupę Kapitałową specjalizującą się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży. ASM GROUP działa na terenie Polski oraz Włoch. Grupa Kapitałowa prowadzi swoją aktywność w ramach czterech linii biznesowych: outsourcingu sił sprzedaży, merchandisingu, field marketingu oraz badań marketingowych. Dzięki znajomości rynku, zasięgowi działania, szerokim kompetencjom oraz know-how krajowych i zagranicznych ekspertów zrealizuje każdy projekt ukierunkowany na zwiększenie sprzedaży lub pomoc w promocji towarów. Z usług Grupy korzysta już ponad 600 klientów. Akcje ASM GROUP S.A. od marca 2013 notowane są na rynku NewConnect w Warszawie.
Więcej informacji na: www.asmgroup.pl.
[kreska]Artykuł promocyjny