Jak w ostatnich latach zmieniły się sposoby sprzedaży w sektorze B2B? Jak stworzyć sklep internetowy dla klienta biznesowego? Na co zwrócić uwagę przy wdrożeniu metod płatności? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w najnowszym odcinku wideopodcastu Tpay, którego gościem był Tomasz Grzemski – współzałożyciel i CEO firmy Macopedia.
Zmiany w sektorze B2B
Przez dziesięciolecia sektor B2B opierał się na relacjach handlowych nawiązywanych w wyniku spotkań osobistych, targów czy długotrwałych negocjacji. Obecnie jednak rozwiązania cyfrowe odgrywają kluczową rolę w transformacji rynku. W ciągu ostatnich kilku lat rozwój technologii i zmiana preferencji zakupowych klientów oraz zwiększenie konkurencji spowodowały, że handel elektroniczny stał się nieodłącznym elementem strategii biznesowych przedsiębiorstw B2B.
Cyfrową transformację w sektorze business to business przyspieszyła również pandemia COVID-19. Firmy musiały dostosować się do nowych realiów, co skłoniło je do działania w świecie online. W efekcie wiele przedsiębiorstw zaczęło korzystać z rozwiązań znanych dotychczas na rynku e-commerce B2C.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dotychczas klienci B2B byli przyzwyczajeni do starego modelu współpracy. Rozmawiało się z przedstawicielem handlowym przez telefon, trzeba było czekać na mejle. Cały proces trwał długo i był bardzo relacyjny. Dzisiaj zachodzi zmiana pokoleniowa. Coraz więcej osób w wieku produkcyjnym oczekuje doświadczenia zakupowego zbliżonego do B2C. Sporo zmieniła pod tym względem pandemia. Obecnie nawet te firmy, które były przyzwyczajone do pracy w dawnym stylu, przekonują się do kanałów internetowych i płatności online – mówi Tomasz Grzemski z Macopedii.
Płatności online w sprzedaży B2B
Cyfryzacja sektora B2B sprawia także, że ciągu ostatnich kilku lat zmieniło się podejście do płatności. Tradycyjne metody, takie jak czeki i przelewy bankowe, stają się coraz mniej popularne, a w ich miejsce wkraczają nowoczesne i innowacyjne rozwiązania. Platformy internetowe dla firm umożliwiają dziś wygodną sprzedaż oraz wymianę towarów i usług między różnymi przedsiębiorstwami.
Trzeba rozróżnić dwa obszary. Są firmy, które pracują z dużymi klientami B2B w oparciu o warunki handlowe, limity kredytowe. W tym przypadku płatności online są trudne do wdrożenia, stosuje się na ogół przedpłaty. Istnieje jednak mnóstwo małych firm, choćby jednoosobowych działalności gospodarczych, które będą chętniej korzystać z płatności online. Właściciel małej pizzerii może łatwo zamówić mąkę od dostawcy B2B za pomocą płatności kartą lub przelewem, nawet bez rozmowy z przedstawicielem handlowym. Powoduje to przyspieszenie procesu decyzyjnego – mówi współzałożyciel firmy Macopedia.
Więcej na temat możliwości, jakie dają płatności online w sprzedaży B2B, posłuchasz w nowym odcinku wideopodcastu Tpay, w którym gościł Tomasz Grzemski z Macopedii.
Z wideopodcastu dowiesz się m.in.:
- jak na przestrzeni ostatnich lat zmieniał się rynek B2B,
- czym charakteryzuje się współczesny klient biznesowy,
- czy w sprzedaży B2B prowadzonej online też można się targować i zbijać cenę,
- czy handlowcy mogą się obawiać o swoje stanowiska w przypadku rozpoczęcia przez firmę B2B sprzedaży w modelu internetowym,
- czym różni się budowanie e-sklepu B2B i B2C,
- jakie są najpopularniejsze metody płatności w sprzedaży biznesowej,
- z czym mierzą się sprzedawcy B2B,
- jakie zastosowanie mają płatności subskrypcyjne w sektorze B2B,
- jak sprawdzić, czy płatności w firmach B2B są dobrze wdrożone.
Materiał powstał przy współpracy z Tpay