Jak w ostatnich latach zmieniły się sposoby sprzedaży w sektorze B2B? Jak stworzyć sklep internetowy dla klienta biznesowego? Na co zwrócić uwagę przy wdrożeniu metod płatności? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w najnowszym odcinku wideopodcastu Tpay, którego gościem był Tomasz Grzemski – współzałożyciel i CEO firmy Macopedia.

Zmiany w sektorze B2B
Przez dziesięciolecia sektor B2B opierał się na relacjach handlowych nawiązywanych w wyniku spotkań osobistych, targów czy długotrwałych negocjacji. Obecnie jednak rozwiązania cyfrowe odgrywają kluczową rolę w transformacji rynku. W ciągu ostatnich kilku lat rozwój technologii i zmiana preferencji zakupowych klientów oraz zwiększenie konkurencji spowodowały, że handel elektroniczny stał się nieodłącznym elementem strategii biznesowych przedsiębiorstw B2B.
Cyfrową transformację w sektorze business to business przyspieszyła również pandemia COVID-19. Firmy musiały dostosować się do nowych realiów, co skłoniło je do działania w świecie online. W efekcie wiele przedsiębiorstw zaczęło korzystać z rozwiązań znanych dotychczas na rynku e-commerce B2C.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dotychczas klienci B2B byli przyzwyczajeni do starego modelu współpracy. Rozmawiało się z przedstawicielem handlowym przez telefon, trzeba było czekać na mejle. Cały proces trwał długo i był bardzo relacyjny. Dzisiaj zachodzi zmiana pokoleniowa. Coraz więcej osób w wieku produkcyjnym oczekuje doświadczenia zakupowego zbliżonego do B2C. Sporo zmieniła pod tym względem pandemia. Obecnie nawet te firmy, które były przyzwyczajone do pracy w dawnym stylu, przekonują się do kanałów internetowych i płatności online – mówi Tomasz Grzemski z Macopedii.
Płatności online w sprzedaży B2B
Cyfryzacja sektora B2B sprawia także, że ciągu ostatnich kilku lat zmieniło się podejście do płatności. Tradycyjne metody, takie jak czeki i przelewy bankowe, stają się coraz mniej popularne, a w ich miejsce wkraczają nowoczesne i innowacyjne rozwiązania. Platformy internetowe dla firm umożliwiają dziś wygodną sprzedaż oraz wymianę towarów i usług między różnymi przedsiębiorstwami.
Trzeba rozróżnić dwa obszary. Są firmy, które pracują z dużymi klientami B2B w oparciu o warunki handlowe, limity kredytowe. W tym przypadku płatności online są trudne do wdrożenia, stosuje się na ogół przedpłaty. Istnieje jednak mnóstwo małych firm, choćby jednoosobowych działalności gospodarczych, które będą chętniej korzystać z płatności online. Właściciel małej pizzerii może łatwo zamówić mąkę od dostawcy B2B za pomocą płatności kartą lub przelewem, nawet bez rozmowy z przedstawicielem handlowym. Powoduje to przyspieszenie procesu decyzyjnego – mówi współzałożyciel firmy Macopedia.
Więcej na temat możliwości, jakie dają płatności online w sprzedaży B2B, posłuchasz w nowym odcinku wideopodcastu Tpay, w którym gościł Tomasz Grzemski z Macopedii.
Z wideopodcastu dowiesz się m.in.:
- jak na przestrzeni ostatnich lat zmieniał się rynek B2B,
- czym charakteryzuje się współczesny klient biznesowy,
- czy w sprzedaży B2B prowadzonej online też można się targować i zbijać cenę,
- czy handlowcy mogą się obawiać o swoje stanowiska w przypadku rozpoczęcia przez firmę B2B sprzedaży w modelu internetowym,
- czym różni się budowanie e-sklepu B2B i B2C,
- jakie są najpopularniejsze metody płatności w sprzedaży biznesowej,
- z czym mierzą się sprzedawcy B2B,
- jakie zastosowanie mają płatności subskrypcyjne w sektorze B2B,
- jak sprawdzić, czy płatności w firmach B2B są dobrze wdrożone.
Materiał powstał przy współpracy z Tpay

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?