Na jakie trendy i zmiany w płatnościach w e-commerce warto zwrócić uwagę w 2023 roku? Które metody będą popularne? Co jest kluczowe przy wdrażaniu różnych from finalizacji zakupu? Poznaj opinie ekspertów.
Odpowiedzi udzielają: Mateusz Wachowski – business development manager w Tpay, Arkadiusz Bulc – specjalista ds. programu partnerskiego w Tpay.
Mateusz Wachowski:
2023 rok pod kątem płatności w e-commerce zapowiada się bez większych zaskoczeń, co nie oznacza, że nudno.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Niezmiennie silną pozycję na rynku ma BLIK. Ten 6-cyfrowy kod to najbardziej preferowana metoda płatności w 2022 roku. Według danych z badania Tpay i SW Research „Jak Polacy lubią płacić online” tę metodę wybiera 70% użytkowników. Nic nie zapowiada, aby miało się to radykalnie zmienić.
- Czy jednak BLIK może zacząć obawiać się konkurencji? Nieco zbliżonym, ciekawym rozwiązaniem jest Visa Mobile. Rozwiązanie to różni się od BLIKA m.in. tym, że klient zamiast wprowadzać kod wygenerowany w aplikacji, podaje swój numer telefonu, co wywołuje prośbę o autoryzację transakcji w telefonie. To proces prosty, szybki i bezpieczny. Założeniem jest, aby metoda była dostępna na całym świecie, a Polska — z uwagi na dynamikę i otwartość naszego fintechowego rynku – była naturalnym pierwszym wyborem. Czy produkt ma szansę dorównać naszemu rodzimemu BLIKOWI? Jestem pewien, że dowiemy się już wkrótce.
- Z pewnością w 2023 roku nadal będzie rósł udział w rynku portfeli kartowych, takich jak Google Pay i Apple Pay, które na dobre zagościły już w panelach transakcyjnych wielu e-sklepów.
- Dyrektywa unijna PSD2 i otwarta bankowość stwarzają nowe możliwości inwestycyjne startupom, które mogą w przyszłości niejednokrotnie wywrócić rynek do góry nogami.
Arkadiusz Bulc:
Chociaż wydaje się, że najbardziej szalony czas w rozwoju e-commerce mamy za sobą (mam na myśli okres pandemii), to rynek nadal ma się świetnie.
- Bazując na obserwacji ostatnich dwóch lat w e-commerce, jestem przekonany, że w 2023 roku nadal będziemy świadkami dynamicznego wzrostu takich metod płatności jak BLIK, przelewy online (Pay-By-Link) czy płatności kartowe.
- Trendem, który w ostatnim czasie rozwija się wyjątkowo szybko, są płatności ratalne i odroczone. Z najnowszego badania „Koszyk Roku” wynika, że już 73% e-sklepów wdrożyło płatności odroczone, a liczba ta będzie tylko rosnąć.
- Czy kluczem do rozwoju rynku jest tworzenie nowych form finalizacji zakupu? Z jednej strony jest to istotny aspekt, z drugiej – co po nowych metodach bez ich odpowiednich wdrożeń? W moim odczuciu najważniejsze jest odpowiednie wykorzystanie i wyeksponowanie metody zarówno w panelu płatności, jak i poza nim. W przypadku na przykład rat 0% czy płatności odroczonych, które stają się coraz bardziej popularne, kluczem jest odpowiednia promocja na stronie sklepu i poza nią. No bo co z tego, że e-commerce posiada płatności ratalne, skoro klient o tym nie wie?
- Odpowiednie wyeksponowanie metod płatności nie tylko pomoże podnieść konwersję, ale także – patrząc długofalowo – przyczyni się do standaryzowania nowych metod płatności, a co za tym idzie – do rozwoju rynku. Odpowiedni UX panelu transakcyjnego i całej ścieżki zakupowej to w mojej ocenie element, na który należy szczególnie zwrócić uwagę w 2023 roku. Konsument 2.0 jest niecierpliwy – warto mieć to na uwadze.
Materiał powstał przy współpracy z T-pay