Twórczość doktora Stephena R. Coveya kojarzyła mi się dotychczas z jego ponadczasowymi bestsellerami: „7 nawyków skutecznego działania” czy „8. nawyk. Od efektywności do wielkości i odkrycia własnego głosu” oraz „Zasady skutecznego przywództwa”. Każdą z tych książek przeczytałam od deski do deski, zgadzając się z ich pozytywnymi recenzjami i czerpiąc inspirację do rozwoju osobistego. Kiedy w moje ręce trafiła publikacja „Mądrość i pasja. Wyjątkowy zbiór ponadczasowych zasad wielkiego lidera biznesu” po raz pierwszy nabrałam wątpliwości, czy będzie się ją czytać tak dobrze, jak wcześniejsze pozycje tego autora.

Książka jest bowiem, w odróżnieniu od poprzednich tytułów, zbiorem najbardziej przenikliwych spostrzeżeń i aforyzmów Stephena R. Coveya. Nie ma w niej spójnej historii, a oddzielne opowieści i cytaty, które skategoryzowane są według życiowych zasad odnoszących się do sfery prywatnej i zawodowej każdego czytelnika. Prawdy te są ponadczasowe i niepodważalne.
Zdecydowanie jest to publikacja, którą należy sobie dawkować. Każdy z rozdziałów poświęcony jest jednej z zasad. Zaczyna się od krótkiej przypowieści, w dalszej części zebrane są cytaty, które opatrzone odpowiednim numerem, odsyłającym do jednej z wcześniejszych książek Coveya. Zabieg ciekawy, bo pomaga czytelnikom, mającym po raz pierwszy styczność z twórczością tego autora, drążyć dalej jego dzieła i rozwijać interesujące go wątki. Z drugiej jednak strony, sama idea książki dla osób znających dzieła Coveya, może wydać się nieco na wyrost. Miałam takie wrażenie na początku, kiedy znane mi cytaty dublowały się w głowie, tworząc pytanie: „Po co właściwie ta książka?”. Jednak nie poddałam się, dałam sobie trochę czasu i postanowiłam przeczytać „Mądrość i pasję” od początku do końca, by potem wrócić do interesujących mnie fragmentów. I to chyba jest najlepszy sposób dla czytelników, którzy Coveya znają i cenią. Należy bowiem docenić wysiłek, jaki został włożony w kategoryzację i pochwalić trafność poszczególnych cytatów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Przykładowo, zasadę odpowiedzialności obrazuje doskonale jedna z moich ulubionych historii z życia Coveya. Opowiada ona o tym, jak autor próbował nauczyć swojego siedmioletniego syna dbałości o przydomowy trawnik. Nieco zabawny przykład zostaje skutecznie zapamiętany przez wielu czytelników na lata. Następnie szereg cytatów, z których każdy może być osobną inspiracją i odpowiedzią na pytania rodzące się w głowie odbiorcy książki. Podobnie wygląda schemat dla innych zasad: równowagi, wnoszenia własnego wkładu, uczenia się i zdobywania wiedzy, dyscypliny wewnętrznej, synergii czy zaufania.
Dla kogo jest ta książka? Z pewnością dla wielbicieli Coveya jako „kropka nad i”, czyli podsumowanie jego twórczości, kwintesencja jego mądrości, zasad życiowych i przesłań, jakie głosił. Dla liderów biznesu, którzy w swoich codziennych poczynaniach potrzebują nadania kierunku, inspiracji i ciągłego rozwoju. Dla coachów i trenerów pracujących z ludźmi, jako poszerzenie ich warsztatu. Nie należy też pomijać wszystkich tych, którzy chcą się doskonalić w innych aspektach życia, nie tylko w biznesie, np. rodzicom, chcącym jeszcze lepiej wychowywać swoje dzieci. Książka bowiem dotyka zagadnień z pogranicza związków, przywództwa, duchowości i kształtowania własnego charakteru.
„Mądrość i pasja. Wyjątkowy zbiór ponadczasowych zasad wielkiego lidera biznesu” Coveya daje czytelnikowi pretekst do zatrzymania się i refleksji nad tym, „jak jest”, a jak „mogłoby być”. Szczególnie dlatego, że świat pełen jest bylejakości, a wielu ludzi zmaga się z uczuciem wewnętrznej pustki, pytając o sens. Książka ta może pomóc odkryć w człowieku bezcenny potencjał i wyzwolić działania, które zadziwią jego oraz otoczenie. Bo Covey jest orędownikiem brania odpowiedzialności za swoje życie i bycia jego autorem. Jedynie tak można je przeżyć świadomie i z sensem, zgodnie z cytatem Coveya z „Mądrości i pasji”: „Kształcenie serca jest niezbędnym uzupełnieniem kształcenia umysłu”.
[kreska]Tytuł: Mądrość i pasja. Wyjątkowy zbiór ponadczasowych zasad wielkiego lidera biznesu
Autor: Stephen R. Covey
Rok wydania: 2014
Wydawnictwo: Rebis

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?