Rynek e-commerce w Polsce od wielu lat dynamicznie się rozwija. Równocześnie rosną również oczekiwania klientów względem metod płatności. Aby sklep internetowy pozostał konkurencyjny, musi wdrażać nowoczesne rozwiązania. Dowiedz się, jakie metody płatności są obecnie dostępne na rynku, czym się różnią i jakie formy zapłaty za zamówienie cenią sobie polscy klienci.
Jakie są ulubione metody płatności Polaków
W 2022 r. firma Tpay zapytała o preferencje Polaków w kwestii płatności online. Ankietowym zadano te same pytania, co w badaniu z 2020 r. Co ważne, uwzględniono również opinie osób starszych, które stały się ważną kategorią klientów na rynku e-commerce.
Z badania wynika, że na czele preferowanych metod płatności w Polsce nadal są BLIK, przelew online oraz karty płatnicze. Spośród osób, które przynajmniej raz skorzystały z płatności BLIKIEM, ta metoda preferowana jest przez 70% respondentów. 38% badanych wybiera przelew online, a 34% preferuje karty płatnicze.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Polacy wciąż chętnie korzystają z BLIKA, ale to nie oznacza, że porzucają inne metody płatności. Szeroki wachlarz dostępnych metod ponownie okazuje się ważnym czynnikiem zwiększania liczby klientów – mówi Paweł Działak CEO& co-founder Tpay.
W badaniu Tpay oraz SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii zapytano również o ulubione sposoby płatności Polaków. Zdecydowana większość respondentów chce płacić za zakupy od razu (75%), a pewną popularnością wciąż cieszą się też płatności przy odbiorze (18%). Znacznie mniej osób korzysta z płatności odroczonych (4%) czy ratalnych (3%).
Jakie formy płatności online są dostępne na polskim rynku
Obecnie sklepy internetowe mogą wdrożyć wiele różnych metod płatności, a tym samym wyjść naprzeciw zróżnicowanym oczekiwaniom klientów.
E-sklepy mogą wybierać spośród przynajmniej dziesięciu różnych metod płatności dostępnych na polskim i europejskim rynku. Co więcej, praktycznie wszystkie te metody są przyjazne dla urządzeń mobilnych, co sprzyja rozwojowi m-commerce, czyli handlu mobilnego – zauważa Zuzanna Bykowska, marketing specialist w firmie Tpay.
Wśród metod płatności online można wyróżnić:
- płatności tradycyjne, czyli standardowy przelew bankowy (nazywany często przelewem zwykłym),
- płatności kartą płatniczą,
- płatności natychmiastowe, czyli Pay By Link (nazywane często przelewem online),
- portfele elektroniczne (np. Apple Pay, Google Pay, Pay Pal),
- płatności odroczone (np. Raty Pekao, Twisto),
- płatności mobilne (np. BLIK).
Czym różnią się metody płatności online
Poszczególne formy płatności za zakupy online różnią się m.in. bezpieczeństwem, szybkością rozliczeń, wygodą czy sposobem zapłaty. Podstawowe różnice znajdziesz w poniższej tabeli.
Jak wybierać i promować metody płatności w e-commerce
Dostępność ulubionych metod płatności wpływa nie tylko na doświadczenie użytkownika, ale ma też znaczenie w finalizacji procesu zakupowego. Dlatego warto pod tym względem zadbać o jak najwyższy standard obsługi klienta. Jak możesz to zrobić?
- Udostępniaj klientom szeroki wybór metod płatności.
- Promuj metody płatności mniej znane.
- Na stronie głównej sklepu eksponuj dostępne metody płatności.
- Na kartach produktu informuj, w jaki sposób można zapłacić za zamówienie.
- Udostępniaj czytelną bramkę płatniczą.
- Umożliwiaj opłacenie zamówienia już na stronie sklepu.
- Obserwuj upodobania swoich klientów.
Materiał powstał przy współpracy z Tpay