Co zmieni DSA i DMA? Czy uderzy tylko w wielkich graczy? Cztery polskie marki wyróżnione w Kantar Creative Effectiveness Awards 2022, Kaufland wkracza do świata gier komputerowych, Pinterest wprowadza nowe narzędzia reklamowe, IAA otworzy oddział stowarzyszenia w Ukrainie. Zapraszamy do lektury wybranych informacji z branży marketingu i reklamy.
Co zmieni DSA i DMA? Czy uderzy tylko w wielkich graczy?
Parlament Europejski przyjął dwa przełomowe akty prawne: akt o usługach cyfrowych (DSA) oraz akt o rynkach cyfrowych (DMA) – dokumenty mają chronić przed rozprzestrzenianiem nielegalnych treści, dezinformacją oraz innymi zagrożeniami społecznymi a także zapobiegać nieuczciwym praktykom biznesowym. Czy i w jaki sposób wpłyną na pracę agencji digitalowych i domów mediowych?
Mimo że, postanowienia zawarte w aktach DSA i DMA są wymierzone głównie w cyfrowych gigantów, takich jak Google czy Meta, na pewno wpłyną również na działania marketingowe marek oraz agencji digitalowych czy domów mediowych. Prawdopodobnie pierwszym odczuwalnym skutkiem tych zmian będzie ograniczona możliwość targetowania reklam i coraz wyższe koszty zakupu mediów, co obserwujemy na wymienionych platformach już od lat. Przykładowo, działania remarketingowe, czyli reklamy “przywracające” użytkownika na stronę, już nie są dostępne dla firm z sektora medycznego, choć kiedyś były.Niemniej jednak, mam wrażenie, że to prawo skłoni marki do wykazywania się coraz większą kreatywnością i tworzenia treści autentycznych i przydatnych dla użytkowników.Mariya Kallagova, partner w Tribe47
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Cztery polskie marki wyróżnione w Kantar Creative Effectiveness Awards 2022
W ciągu całego roku 2021 Kantar przetestował tysiące reklam dla klientów z całego świata. Te z nich, które zasługują na szczególne wyróżnienie znalazły się w gronie nagrodzonych tegoroczną Kantar Creative Effectiveness Awards 2022.
- Wyróżnione marki na polskim rynku to: Tyskie, Blik, Olej Kujawski, Electrolux.
- Wyróżnione marki na rynku globalnym: Dulux, Chromebook, Chupa Chups, Johnnie Walker.
Nagrody Kantar Creative Effectiveness Awards nagradzają najbardziej kreatywne i skuteczne kampanie cyfrowe i telewizyjne 2021 roku, oparte na opinii prawdziwych konsumentów każdej marki. Rocznie Kantar testuje ponad 12 000 kreacji na całym świecie.
Chcesz poszerzyć swoją wiedzę o marketingu jako wsparciu sprzedaży? Sięgnij po „Marketera+” – 2 (52) 2022 o skutecznym marketingu jako wsparciu sprzedaży.
Kaufland wkracza do świata gier komputerowych
Sieć Kaufland wkracza do świata gier komputerowych i staje się częścią „Animal Crossing: New Horizons”, jednej z najpopularniejszych gier ostatnich czasów, mającej ponad 36 mln graczy. Na wyspie Kaufland zamieszkanej przez antropomorficzne zwierzęta gracze mogą zdobywać wiedzę na temat ekologii i zrównoważonego rozwoju, a przy okazji odpocząć w wirtualnej kawiarni lub wybrać dla swojej postaci specjalnie obrandowaną odzież. Sieć podjęła również współpracę ze streamerką gamingową Shini Waifu, która w transmisji live będzie eksplorować wyspę Kaufland.
Branża gier komputerowych jest obecnie największym rynkiem rozrywki na żądanie. Szacuje się, że w samym 2022 roku jej przychody osiągną ponad 175 mln dolarów. W Polsce mamy około 17 mln graczy, a do 2024 roku wartość branży ma wynieść ok. 760 mln dolarów.
Przeczytaj również „Gaming marketing. Jakich rozwiązań szukają marki, żeby zaistnieć w świecie gamingu i e-sportu” na M+.
Nowe narzędzia reklamowe na Pintereście
Pinterest wprowadza dwa nowe produkty reklamowe: proces tagowania płatnej współpracy oraz Idea Ads.
W ubiegłym roku Pinterest wprowadził dla twórców narzędzie Idea Pins. Nowa funkcja pozwala użytkownikom opowiadać swoje historie za pomocą kombinacji wideo, obrazów, muzyki oraz innych narzędzi do edycji. W efekcie powstają materiały, które są połączeniem krótkich filmów na TikToka, materiałów na Stories z wieloma stronami z treścią.
Narzędzie to – pod nazwą Idea Ads – zostało właśnie udostępnione również reklamodawcom. Ten format reklamy ma na celu umożliwienie markom nawiązanie kontaktu z odbiorcami, co z kolei może zwiększyć ruch na ich stronach internetowych lub zainspirować do przyszłych zakupów. Reklamy z płatnym partnerstwem będą zawierać etykietę „Promowane przez” pod nazwą twórcy, a także linki do profilów twórcy i marki partnerskiej w aplikacji.
Według testów Pinteresta osoby, które zobaczyły Idea Ads, były o 59% bardziej skłonne do zapamiętania tej marki. Tymczasem marki, które współpracowały z twórcami, odnotowały o 38% wyższą świadomość marki i 37% wyższą świadomość Pinów.
Nowe formaty i narzędzia są teraz dostępne w ponad 30 krajach na całym świecie. Na razie nie ma jednak informacji, czy będą również dostępne w Polsce.
Chcesz wiedzieć, jak wyznaczać cele obecności w mediach społecznościowych i prowadzić skuteczne działania? Sięgnij po „Marketera+” nr 3 (41) 2020 o skutecznej reklamie, sprzedaży i obsłudze klienta w social mediach.
IAA otworzy oddział stowarzyszenia w Ukrainie
Podczas Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności Cannes Lions odbyło się spotkanie Executive Committee IAA. Podjęto na nim decyzję o utworzeniu oddziału IAA w Ukrainie. Odbędzie się to przy wsparciu IAA Polska, innych europejskich oddziałów IAA oraz IAA Global. ExCo podjęło również decyzję o zawieszeniu działalności rosyjskiego oddziału IAA.
3/4 milenialsów i przedstawicieli pokolenia Z uważa że to ostatni moment na walkę ze zmianami klimatu [raport]
Według raportu Deloitte „Striving for balance, advocating for change” 73 proc. ankietowanych milenialsów i 75 proc. zetek zgadza się ze stwierdzeniem, że świat znajduje się w kluczowym momencie, jeśli chodzi o konieczność podjęcia działań mających na celu przeciwdziałanie zmianom klimatu. Podobnego zdania jest 63 proc. polskich respondentów z roczników 1983–1994 oraz 71 proc. młodszych Polek i Polaków. Odsetek osób, które z optymizmem patrzą na skuteczność wdrażanych obecnie zielonych polityk, wynosi niewiele ponad 40 proc. w obydwu grupach wiekowych.
Chęć zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko, w tym redukcji śladu węglowego, determinuje codzienne zachowania milenialsów i osób z pokolenia Z. Wpływa również na oczekiwania, jakie mają wobec pracodawców.
Cały raport dostępny jest pod linkiem.
Warto posłuchać
IAA Power Podcast: „Bądźmy gotowi na permanentną zmianę” – Maciej Herman.
Nowoczesna Sprzedaż i Marketing: Inwentaryzacja – zrób przegląd swojego marketingu B2B.
Warto wziąć udział:
- 19 lipca, szkolenie online: Prosty język w praktyce. Między komunikatem marketingowym a informacyjnym – jak projektować teksty reklamowe. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak zbudowana jest odwrócona piramida i jak przełożyć jej poziomy na komunikat marketingowy, czy przejmować się tym, że odbiorca nie przeczytał całej wiadomości, jak jeszcze możesz ułatwić odbiorcy nawigację po Twoim tekście.
- 26 lipca, szkolenie online: Jak zaplanować premierę produktów i za pomocą wydarzeń napędzać ruch oraz sprzedaż w e-sklepie. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak w e-commerce wykorzystać synergię trendu, sentymentu oraz działań prowadzonych w ramach real-time marketingu (RTM) i event-based marketingu (EBM), jakich narzędzi używać, żeby dostosować się treściami i zasobami do intencji klientów, jak marketingowo przygotować się do piku sprzedażowego.
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.