Elon Musk zostaje właścicielem Twittera, Vercom przejmuje MailerLite i wchodzi na globalny rynek, Meta otwiera pierwszy fizyczny sklep, w polskim McDonald’s można kupić Ukraińskiego Burgera, marka Puma prezentuje kolejną odsłonę globalnej akcji „She Move Us”, sektor handlowy wraca do reklamy zewnętrznej, a raport „#PoStronieKobiet” przynosi odpowiedź na pytanie, czy marketing i reklama to świat równych szans dla kobiet i mężczyzn. Zapraszamy do lektury wybranych informacji z branży marketingu i reklamy.
Twitter w rękach Elona Muska
Informacja o tym, że Elon Musk, właściciel Tesli i SpaceX, kupił akcje Twittera pojawiła się już na początku kwietnia. Miał wówczas kupić 9,2% akcji i stać się jednocześnie największym udziałowcem spółki, odrzucił jednak propozycję zajęcia miejsca w zarządzie. Kolejnym krokiem było złożenie przez niego oferty przejęcia firmy po kursie 54,2 dol. za akcję, czyli za kwotę około 44 mld dolarów. Oferta została przyjęta i Elon Musk stał się oficjalnie właścicielem Twittera. Nowy właściciel ma zamiar m.in. wzbogacić serwis o nowe funkcje, zwalczyć boty spamujące i zadbać o uwierzytelnianie, aby zwiększyć zaufanie użytkowników.
Jakie są kolejne plany zakupowe Muska? Miliarder, z właściwym sobie poczuciem humoru, pisze o nich oczywiście na Twitterze :)
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Vercom przejmuje MailerLite i wchodzi na globalny rynek
Vercom, spółka technologiczna dostarczająca chmurowe rozwiązania w modelu CPaaS (Communication Platform-as-a-Service), przejęła MailerLite, globalnego dostawcę narzędzi do komunikacji e-mail. Przejęcie to pozwoli blisko trzykrotnie zwiększyć liczbę klientów oraz zapewnić obecność na 180 rynkach. Wartość transakcji wyniesie około 400 mln zł (84,13 mln euro), co oznacza, że będzie to największe przejęcie podmiotu zagranicznego przez polską spółkę w tym roku i jedno z największych w sektorze technologicznym w ostatnich latach.
Przejęcie MailerLite otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości rozwoju. To nie tylko skokowy wzrost skali działalności, ale także mocne wejście na czternastokrotnie większy rynek, które zapewni nam potencjał do dalszego dynamicznego wzrostu organicznego w kolejnych latach. Można powiedzieć, że z przytupem dołączamy do grona globalnych graczy CPaaS, takich jak Twilio oraz Sinch. To milowy krok w rozwoju spółki.
Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom
Meta otwiera pierwszy fizyczny sklep
9 maja w Burlingame w Kalifornii Meta otworzy swój pierwszy fizyczny sklep. W strefie demonstracyjnej będzie można przetestować – a potem oczywiście kupić – rozwiązania zaproponowane przez firmę Marka Zuckerberga. Odwiedzający Meta Store będą mogli prowadzić rozmowy wideo z przedstawicielami handlowymi za pomocą kamery Portal czy też sprawdzić dzięki okularom Ray-Ban, jak działa rozszerzona rzeczywistość. Sprzęt, akcesoria oraz dostępne treści będę prezentowane na interaktywnej ścianie wystawowej Quest 2.
Sklep zajmuje powierzchnię niespełna 500 m2. Mieści się w pobliżu siedziby Reality Labs, w którym budowane jest metawersum.
O tym, jak wejść do metaverse’u jako marka i wygrać przeczytasz na M+.
Ukraiński Burger w polskim McDonald’s
Od 27 kwietnia w ofercie sieci McDonald’s znajdziemy nowego burgera, który do tej pory serwowany był wyłącznie w Ukrainie. Część dochodu ze sprzedaży tej kanapki zostanie przekazana Fundacji Ronalda McDonalda w Ukrainie, która już teraz niesie pomoc humanitarną na miejscu.
To nie jedyna forma pomocy na rzecz Ukrainy. McDonald’s dostarcza bezpłatne ciepłe posiłki i napoje, w lokalach przy wschodniej granicy sieć wydłużyła godziny pracy oraz umożliwia skorzystanie z posiłku i wi-fi w bezpiecznej atmosferze. Fundacja Ronalda McDonalda udziela z kolei wsparcia medycznego w Przemyślu i zapewnia zakwaterowanie w Domach Ronalda McDonalda rodzinom ciężko chorych dzieci.
„She Move Us” – kolejna odsłona kampanii marki Puma
Puma powróciła z kolejną edycją „She Moves Us”, globalnej inicjatywy skupiającej się na budowaniu kobiecej solidarności. W lokalnej odsłonie wystąpiły pisarka Manuela Gretkowska oraz piosenkarka Ofelia. Bohaterki kampanii wzięły udział w wideo manifeście, w ramach którego stworzyły międzypokoleniową wypowiedź o potrzebie kobiecej jedności i o tym, co czasem staje jej na drodze.
Lokalna odsłona akcja jest przełożeniem kampanii globalnej, której twarzą jest Dua Lipa oraz grono ambasadorek marki. Platforma She Moves Us ma na celu zachęcić dziewczynki i młode kobiety do dzielenia się swoimi historiami oraz do połączenia sił na rzecz prawa dziewcząt i kobiet na całym świecie.
Sektor handlowy wraca do reklamy zewnętrznej
Z raportu firmy Alfi – przygotowanego na podstawie 100 wywiadów zrealizowanych wśród menedżerów odpowiedzialnych za reklamę z czterech kontynentów – wynika, że aż 6 na 10 firm z sektora handlowego zwiększy w tym roku swoje wydatki na cyfrową reklamę zewnętrzną. Odbędzie się to kosztem tradycyjnych kanałów, takich jak telewizja, gazety, magazyny i radio, których skuteczność po pandemii znacząco spada.
Twórcy opracowania szacują, że do 2026 r. wartość globalnego rynku wspieranej cyfrowo reklamy zewnętrznej – DOOH (Digital Out of Home), może osiągnąć nawet 50,42 mld dolarów. Należy wspomnieć, że jeszcze w 2020 roku wartość ta wyniosła 41,06 mld dolarów.
Jak wynika z raportu, w 2022 r. najbardziej imponujące wzrosty wydatków na reklamę DOOH odnotują sektory: rozrywki i mediów (66,3%), rządowy (62,4%), handlu detalicznego (61,4%), finansowy (58,4%) i telekomunikacyjny (51,5%).
Wśród czterech najważniejszych czynników wpływających na wzrost wydatków na reklamę DOOH ankietowani menedżerowie wymienili postęp technologiczny, rosnący nacisk na ocenę reklamy, większe ogólne wydatki na reklamę cyfrową oraz szybki wzrost liczby dostępnych ekranów reklamowych. Ponadto 31% respondentów uważa, że spadek czytelnictwa mediów drukowanych oraz ceny wyświetlaczy LCD i LED również odgrywają rolę w przechodzeniu na reklamę DOOH.
Chcesz przekonać się, że reklama zewnętrzna nie musi być nudna i tuzinkowa? Sięgnij po M+ 53 z dodatkiem Reklama OOH.
Czy marketing i reklama to świat równych szans dla kobiet i mężczyzn? [raport]
Pomimo tego, że w reklamie i marketingu kobiety stanowią większość, to stoją raczej w drugim szeregu. Nie dostają takich szans zawodowych jak mężczyźni. Kobiety (87 proc.) i mężczyźni (91 proc.) są niemal zgodni, że posiadają wiedzę i kompetencje na mniej więcej takim samym poziomie, to kobiety rzadziej są liderkami czy ekspertkami.
Tylko 43 proc. kobiet bierze czynny udział – prezentuje, dzieli się swoim zdaniem i opinią – w istotnych z punktu widzenia firmy prezentacjach i spotkaniach. Mężczyzn w tych rolach jest o 23 proc. więcej, czyli 66 proc.
O tym, jakie jeszcze wnioski płyną z raportu „#PoStronieKobiet” przeczytasz na M+.
Warto posłuchać
Mamy na to slajd: Branded content: co kręcą marki, a co kręci widza?
Obłędne historie: O świadomych wyborach i (bez)krytycznym przyjmowaniu rozwiązań, które ułatwiają nam życie [rozmowa z Wojtkiem Kutyłą]
Warto wziąć udział:
- 18 maja, szkolenie online: Content marketing w sprzedaży i marketingu B2B. Jak zaplanować skuteczną strategię marketingu treści. Tworzenie contentu, który nie interesuje kupujących, nie ma sensu – to wszyscy wiemy. Jak więc robić to dobrze? Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak odkryć, jakie treści naprawdę interesują klientów, skąd brać pomysły na treści, co i gdzie publikować oraz jak dystrybuować wartościowe treści, jak tworzyć content nastawiony na budowanie zaangażowania, jak tworzyć treści, które pomogą klientom w procesie decyzyjnym.
- 19 maja, szkolenie online: Jak zaplanować spójną politykę cenową i rabatową w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak oferować w internecie „ten sam” produkt co konkurencja z wyższą marżą i być atrakcyjnym cenowo, jak z głową stosować akcje promocyjne i kody rabatowe, aby zwiększyć sprzedaż i nie stracić marży oraz klientów kupujących w pierwszej cenie, jakie rozwiązania pozwolą Ci uniknąć wojny cenowej i zwiększyć sprzedaż.
- 14 czerwca, szkolenie online: Branding w praktyce. 6 technik, dzięki którym stworzysz solidne podstawy marki. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: dlaczego branding nie jest częścią marketingu i jak budować wartość marki, co robić, żeby wyróżnić swoje produkty i usługi na rynku i dlaczego największą konkurencją wcale nie są firmy, które mają podobną ofertę, dlaczego ludzie wcale nie myślą o markach i jak sprawić, żeby klienci utożsamiali się z Twoim brandem, jak odpowiednio komunikować markę i jak nadać jej odpowiednie cechy, tożsamość oraz osobowość.
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.
Przeczytaj także:
- Prasówka M+ [15-21.04.22]
- E-tydzień w e-commerce [22-28.04.22]
- EwP poleca: lektury ekspertów e-commerce [cz.2]
- EwP poleca: grupy na Facebooku o marketingu i e-commerce
- 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto poznać