Prezes UOKiK wydaje decyzje o ukaraniu influencerów za brak współpracy z Urzędem, Twitter uruchamia platformę Campaign Planner, Meta będzie testować Creator Marketplace na Instagramie, o 30,5% wzrosła rocznie reklama cyfrowa w Europie, rynek dóbr luksusowych odrabia straty po pandemii COVID-19, a reklamodawcy oceniają polski rynek influencer marketingu. Zapraszamy do lektury przeglądu informacji ze świata marketingu i reklamy.
Prezes UOKiK wydał sześć decyzji o ukaraniu influencerów za brak współpracy z Urzędem
Prezes UOKiK skierował pisma do kilkudziesięciu influencerów, zbierając informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych. Kilku twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał urząd, zostali więc ukarani. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł.
To pierwsze sankcje w prowadzonych postępowaniach przez Prezesa UOKiK. Rekomendacje w zakresie oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych oraz kolejne działania już wkrótce.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Przeczytaj również „Prawo w marketingu: Jak influencerzy powinni oznaczać współpracę z marką”.
Twitter uruchamia platformę Campaign Planner
Platforma Campaign Planner ma pomóc użytkownikom w realizacji strategii reklamowej na Twitterze.Dzięki narzędziom opartym na wprowadzonych zmiennych, Campaign Planner umożliwia reklamodawcom prognozowanie wyników kampanii przed jej uruchomieniem. Na podstawie wybranych parametrów jest w stanie prognozować m.in. zasięg, wyświetlenia i CPM. Planer kampanii zapewnia również wgląd w wymagania budżetowe. Warto mieć na uwadze fakt, że dane będą bazować na szacowanych wynikach, nie będą więc w 100% dokładne. Będą jednak wystarczające do oceny działań reklamowych.
Planer kampanii jest obecnie dostępny tylko dla niektórych reklamodawców w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Japonii, którzy wydają na kampanię co najmniej 1 tys. dolarów. Planowane jest jednak jego rozszerzenie.
Meta będzie testować Creator Marketplace na Instagramie
Creator Marketplace na Instagramie stworzy możliwość łatwiejszego nawiązywania partnerskiej współpracy pomiędzy marką a twórcą.
Udogodnienia dla twórców:
- możliwość wskazania marek oraz tematów, w zakresie których zainteresowani są tworzeniem materiałów,
- możliwość zarządzania ofertami współpracy z markami bez konieczności opuszczania aplikacji.
Udogodnienia dla marek:
- możliwość odkrywania twórców na Instagramie i współpraca z nimi za pośrednictwem pakietu Meta Business Suite. W pakiecie znajdą się w nim m.in. filtry demograficzne i filtry zainteresowań zarówno dla twórcy, jak i jego odbiorców. Po znalezieniu twórcy marka będzie mogła wysłać do niego projekt ze szczegółami dotyczącymi współpracy.
Meta zacznie również testować płatności w aplikacji. Dzięki temu marki będą mogły płacić twórcom po zakończonym projekcie bezpośrednio na Instagramie.
Przeczytaj również „Instagram w praktyce: O czym warto pamiętać przed rozpoczęciem aktywności reklamowej”.
#zeświata Kampania społeczna „Ostatnie zdjęcie”
Na brzegach Tamizy w dzielnicy South Bank w Londynie zainstalowano wystawę plenerową, która składa się z 50 portretów uśmiechniętych i szczęśliwych ludzi. Za ich dobrym nastrojem kryje się jednak znacznie mniej przyjemna rzeczywistość. Są to ostatnie zdjęcia ludzi zrobione przed ich samobójstwem.
Wystawa plenerowa to część kampanii „Ostatnie zdjęcie” przygotowanej przez agencję adam&eveDDB oraz brytyjskie stowarzyszenie CALM (Campaign Against Living Miserably). Celem kampanii jest przełamanie z góry przyjętych założeń dotyczących osób popełniających samobójstwa oraz pomoc bliskim w wykryciu bardzo często niewidocznych znaków. W Wielkiej Brytanii samobójstwo popełnia 127 osób tygodniowo.
30,5% rocznego wzrostu reklamy cyfrowej w Europie [raport]
IAB Europe opublikowało raport AdEx Benchmark za rok 2021. Wyniki analizy potwierdzają, że wszystkie 28 badanych rynków odnotowało dwucyfrowy wzrost, osiągając całkowitą wartość na poziomie 92 mld euro.
Wszystkie 28 rynków objętych badaniem odnotowało dwucyfrowy wzrost. Siedem z nich osiągnęło wzrost powyżej średniej stopy wynoszącej 30,5%, przy czym były to kraje z Europy Zachodniej i Środkowo-Wschodniej. Odpowiada to łącznie 21,5 mld euro dodanym do rynku reklamy cyfrowej w 2021 r.
Więcej o raporcie IAB przeczytasz na M+.
Polski rynek influencer marketingu w 2022 r. okiem reklamodawców [raport]
Według raportu „Polski rynek influencer marketingu w 2022 r. w oczach reklamodawców” opracowanego przez ReachaBlogger.pl wynika, że marketerzy planują w 2022 r. zwiększyć wydatki na influencer marketing. Jakie inne wnioski płyną z badania?
- 23,5% uczestników badania w ciągu ostatnich 6 miesięcy współpracowało z 21-50 influencerami, 19,1% współpracowało w tym 1-2 influencerami, a 15,7% współpracowało z 6-7 influencerami. Co ciekawe, 10,4% klientów w ciągu ostatnich dwóch kwartałów współpracowało z dużą ilością Twórców – powyżej 50! Porównując wyniki względem zeszłego roku należy zauważyć, że bardzo istotnie zwiększyła się średnia ilość współprac wśród badanych.
- Najczęściej wybierane przez Reklamodawców platformy społecznościowe to: Instagram – 80,4% (wzrost o około 11 p.p. względem zeszłego roku), Facebook – 54,9% (wzrost o 9 punktów), blogi – 34,3% (prawie bez zmian względem zeszłego roku), YouTube – 41,2% (wzrost aż o 25 punktów procentowych), TikTok – 37,3% (wzrost o 31 punktów procentowych).
- Klienci biorący udział w badaniu przede wszystkim wybierają do współpracy influencerów. Micro – 64,4%, Medium – 64,4%, oraz Nano 32,7%. Z gwiazdami współpracowało 27,7% respondentów, a z supergwiazdami 12,9%.
- Ankietowani reklamodawcy przede wszystkim aranżowali współprace służące podniesieniu rozpoznawalności produktu lub marki – 67,6% oraz stymulacji sprzedaży – 43,1%. 32,4% badanych realizowało współprace głównie w celu pozyskania trafficu dla witryny lub sklepu. 26,5% uczestników badania wskazało, że ich celem było tworzenie opinii o produkcie, które potem można wyszukać w Google, a 14,7% korzystało z usług blogerów w celu link building’u (SEO).
Badanie zostało przeprowadzone przez platformę REACHaBLOGGER.pl na przełomie I i II kwartału br., wzięła w nim udział grupa 115 reklamodawców aktywnych w obszarze influencer marketingu (przede wszystkim marketerów, ale także przedstawicieli agencji reklamowych i domów mediowych).
Cały raport dostępny jest pod likiem.
Chcesz dowiedzieć się, jak planować i wdrażać skuteczne kampanie z liderami opinii oraz jak je analizować i optymalizować? Sięgnij po M+ 38 o influencer marketingu.
Rynek dóbr luksusowych odrabia straty po pandemii COVID-19 [raport]
Według raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych. Luksus w dobie zrównoważonego rozwoju” po załamaniu sprzedaży w 2020 roku, kolejny rok był czasem odbudowy na rynku dóbr luksusowych.
W 2021 roku cały rynek dóbr luksusowych w Polsce był warty prawie 30 mld zł. Bardzo dobre wyniki sprzedażowe samochodów premium i luksusowych zrekompensowały wciąż gorsze niż przed pandemią wyniki innych segmentów.
Segment samochodów premium i luksusowych, który okazał się najbardziej odporny na skutki pandemii w 2020 roku, w 2021 roku osiągnął 25,3 proc. wzrost wartości do poziomu 20,5 mld złotych. To także jedyny segment, na którym wartość sprzedaży przekroczyła już tę z 2019 roku – o 23,4 proc. W ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano ponad 91 tys. nowych samochodów premium i 267 sztuk aut luksusowych.
Stale powiększa się również grono polskich konsumentów dóbr luksusowych, czyli przede wszystkim osób bogatych, o zarobkach brutto przekraczających 50 tys. zł miesięcznie. W 2020 roku było ich 77 tys., czyli o 11,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei Polaków, którzy zarabiają rocznie powyżej 1 mln zł brutto, było już ponad 35 tys.
Cały raport dostępny jest pod linkiem.
Warto posłuchać
Mamy na to slajd: Guilty pleasure nie takie guilty czyli, o zabawie dorosłych
Strefa Designu Uniwersytetu SPWS: Trendwatching – jak pracować w trendami i wdrażać innowacje? – Monika Broycka, Agata Bisping
Warto wziąć udział:
- 19 lipca, szkolenie online: Prosty język w praktyce. Między komunikatem marketingowym a informacyjnym – jak projektować teksty reklamowe. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak zbudowana jest odwrócona piramida i jak przełożyć jej poziomy na komunikat marketingowy, czy przejmować się tym, że odbiorca nie przeczytał całej wiadomości, jak jeszcze możesz ułatwić odbiorcy nawigację po Twoim tekście.
- 26 lipca, szkolenie online: Jak zaplanować premierę produktów i za pomocą wydarzeń napędzać ruch oraz sprzedaż w e-sklepie. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak w e-commerce wykorzystać synergię trendu, sentymentu oraz działań prowadzonych w ramach real-time marketingu (RTM) i event-based marketingu (EBM), jakich narzędzi używać, żeby dostosować się treściami i zasobami do intencji klientów, jak marketingowo przygotować się do piku sprzedażowego.
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.