Dwa długie weekendy już za nami. Co ciekawego mogło umknąć? Między innymi: poznaliśmy zwycięzców 23. edycji Effie Polska, Daniel Craig zatańczył na ulicach Paryża, Balenciaga odeszła z Twittera. Warto przeczytać raport o konsumpcji treści przez generację Z. W stronę kobiet ukłon zrobiły marki YES (z kontynuacją kampanii „Jestem Kobietą") i adidas (z nową akcją społeczną). Zapraszamy do zapoznania się ze streszczeniem co ciekawego wydarzyło się w ostatnim czasie w branży.
Znamy zwycięzców 23. edycji Effie
W 23. edycji konkursu doceniającego efektywne kampanie reklamowe wręczone zostało 66 statuetek. Grand Prix Effie 2022 otrzymała agencja 180heartbeats + Jung v Matt z kampanią „Jestem Kobietą” dla Klienta Biżuteria YES.
Agencją reklamową roku została DDB Warsaw, agencją mediową Starcom Polska. Wśród nagrodzonych znaleźli się także Klienci oraz agencje, takie jak m.in.: Dziadek do Orzechów, CCC (Sprandi), 2 Koma 7, 24/7 Communication, Tears of Joy, Gameset, WebTalk, Allegro, MediaOn, Feeders Agency, czy McDonald’s.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Pełna lista zwycięzców dostępna jest na oficjalnej stronie Effie Polska.
Balenciaga znika z Twittera
Elon Musk finalnie z końcem października przejął stery nad Twitterem. Jednym z pierwszych kroków, jakie wprowadził było zwolnienie wcześniejszego szefa Twittera Paraga Agrawala. W ostatnim czasie głośno było o fałszywych kontach ze znaczkiem weryfikacji, które zaczęły powstawać po wprowadzeniu możliwości zakupu weryfikacji autentyczności tzw. Twitter Blue w abonamencie. W obliczu zmian marka Balenciaga, jako jedna z pierwszych (która miała blisko 900 tys. obserwujących) odeszła z platformy. Marka nie podaje oficjalnej przyczyny podjętych kroków.
InPost rozpoczyna współpracę z Zalando a Vinted uruchamia własne punkty odbioru
Operator logistyczny InPost oficjalnie ogłosił zakończenie działań z siecią Żabka. Teraz świat (polskiej reklamy, bo tylko tu z tej opcji na razie skorzystamy) obiegła informacja o podjętej współpracy z Zalando.
Jak wskazuje stworzony przez Gemius raport na temat branży e-commerce, uwzględnienie urządzeń do odbioru osobistego jako formy dostawy motywuje klientów do skorzystania z oferty, co ma szczególne znaczenie w okresach zintensyfikowanych zakupów konsumenckich jak na przykład listopadowy Black Friday, czy w momencie poszukiwania gwiazdkowych prezentów – mówi Dagmara Brzezińska, wiceprezes zarządu InPost.
Pierwsze kroki w usamodzielnieniu łańcucha dostaw i rezygnacji z usług pośredników wykonuje Vinted. Wprowadza w Paryżu pilotażowy program Vinted Go, czyli możliwości odbioru zamówień we własnych punktach odbioru.
Pozostając w wątku e-commerce zachęcamy do przeczytania najnowszego artykułu Krzysztofa Murzyna dla EWP: Strategia cross-border. Dobre praktyki z analizy 50 prób wyjścia biznesów na rynki zagraniczne.
WhatsApp: Nowa funkcja dla biznesu
Whatsapp rusza z nową funkcją do wyszukiwania dużych firm bezpośrednio w aplikacji: Whatsapp Business Search. To nowoczesna wersja książki telefonicznej, przydatna zarówno dla firm, jak i klientów. Od dziś każdy, kto będzie chciał zmienić lot, rezerwację hotelową lub dowiedzieć się więcej o nadchodzącej wyprzedaży, będzie mógł z łatwością znaleźć właściwą markę w WhatsApp i rozpocząć rozmowę za pomocą jednego kliknięcia.
Meta poszukuje nowych opcji monetyzacji, a my cały czas poszukujemy możliwości optymalizacji sprzedaży za pomocą Meta. Jakie są dobre praktyki? Przeczytajcie 8 przepisów na skuteczną reklamę i pozyskiwanie leadów B2B na platformach Mety.
Employer branding: Spotify daje pracownikom tydzień płatnego urlopu wellness
Spotify po raz drugi oferuje swoim pracownikom płatny tydzień urlopu nazwanego „wellness week”, zamykając tym samym swoje biura (na całym świecie) na tydzień i dając pracownikom kilka dodatkowych dni, płatnego wolnego w celu naładowania baterii. Projekt pierwszy raz przeprowadzono w 2021 roku, w tym doczekał się swojej reaktywacji. Dodatkowy urlop ma służyć walce z wypaleniem oraz pomóc w zwalczeniu nagromadzonych stresów.
Spotify’s Wellness Week. Along with the rest of the band across ????, we are taking a break to focus on ourselves & our wellbeing. At the core of our mental health initiatives is the belief that it’s important to make time for both self & professional care https://t.co/beXQFSnKrI
— Katarina Berg (@daigosweden) October 31, 2022
PR: KFC zalicza wpadkę wizerunkową
Niektóre marki ocieplają swój wizerunek i zyskują nowych fanów, jednocześnie inne zaliczają wpadki. Zaczynając od mniej przyjemniejszego akcentu – KFC wysłało do swoich niemieckich konsumentów wiadomość o treści „To dzień pamięci nocy kryształowej! Zafunduj sobie bardziej delikatny ser na chrupiącym kurczaku”. Noc kryształowa, do której nawiązuje copy to bowiem przełom 9 i 10 listopada, gdzie dokonano pogromu ludności żydowskiej na terenie nazistowskich Niemiec. Miano zyskała od tysięcy odłamków szkła, które pokryły miasto. Tego samego dnia marka przeprosiła. Informowała, że wysłała “fałszywą i nieodpowiednią wiadomość”.
Jak zachowywać się w obliczu kryzysu wizerunkowego? Skuteczne rady znajdziesz w artykule: Kryzysowy trójkąt bermudzki, czyli jak sprawić, żeby Twój problem wizerunkowy zniknął.
PR: Kolejna marka wyraża swoje zdanie na temat mundialu w Katarze
Brand BrewDog wyraża swoje poglądy o tegorocznym gospodarzu mundialu. Tegoroczne mistrzostwa powodują w społeczeństwie głosy sprzeciwu ze względu na łamanie praw człowieka w Katarze, czy greenwashing (domniemaną zeroemisyjność) dookoła wydarzenia. Marka na billboardach jasno zaznacza swoje poglądy na temat wydarzenia: „Najpierw Rosja, potem Katar. Nie możemy się doczekać Korei Północnej” czy „Brew Dog – dumny ANTYsponsor”.
Jednocześnie BrewDog zapewnił też, że nie zrezygnuje z transmisji meczów w swoich pubach i strefach kibica. Spotkało się to z krytyką internautów. W odpowiedzi na to zysk ze sprzedaży piwa Lost Lager ma zostać przeznaczony na organizacje walczące z łamaniem praw człowieka.
We're donating all profits made from Lost Lager sold during the World Cup to causes fighting human rights abuses. pic.twitter.com/5OTA9Gn71G
— BrewDog (@BrewDog) November 7, 2022
Daniel Craig w reklamie Belvedere Vodka
Belvedere Vodka na swoim kanale YouTube opublikowała reklamę, gdzie główną rolę odgrywa ambasador marki – popularny aktor, Daniel Craig. Wyreżyserowany przez oscarowego reżysera (Taika Waititi) spot przenosi widza na ulice Paryża, gdzie znany z filmów jako agent 007 aktor, ukazuje swoje nowe, bliższe odbiorcom oblicze. Z poważnego, wyważonego nagle zamienia się w spontanicznego, pełnego młodzieńczej energii tancerza, a za parkiet służy mu przestrzeń miejska.
Druga odsłona kampanii YES: Jestem Kobietą. Jestem przyszłością
W drugiej odsłonie kampanii „Jestem kobietą” YES pokazuje Polskę z przyszłości, wolną od stereotypowego postrzegania roli kobiety. W świecie przyszłości dzieją się sytuacje jak władza w rękach rządu złożonego w większości z kobiet, czy ślub dwóch kobiet, udzielany przez księdza.
Jak mówi Justyna Lach, Dyrektor Marketingu marki YES: W nowej kampanii kontynuujemy myśl podjętą rok temu, ale robimy to z większą wrażliwością i czułością. Wierzymy w siłę i sprawczość kobiet i jesteśmy pewni, że dzięki nim ten świat może być bardziej sprawiedliwym, równym i przyjaznym miejscem dla nas wszystkich. Za kampanię odpowiada agencja 180heartbeats + Jung v Matt.
adidas rzuca światło na problem molestowania kobiet w nowej kampanii społecznej
adidas w nowej kampanii With Women We Run zwraca uwagę na problem molestowania słownego i fizycznego kobiet, które uprawiają sport. Celem jest wsparcie tych, które doświadczyły różnego rodzaju przemocy, takiej jak nagabywania, nachalnego kontaktu, niechcianych komplementów czy body shamingu. Adresatami są nie tylko osoby doświadczające molestowania, ale także jego nieświadomi sprawcy oraz bezradni świadkowie. W ramach kampanii zaplanowano m.in. Light Runs – symboliczne biegi ze światełkami czy warsztaty z radzenia sobie z przemocą słowną i fizyczną.
Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo podczas uprawiania sportu w mieście, biegaczki amatorki często trenują tylko z jedną słuchawką, dlatego to ona stała się symbolem kampanii. Partnerami projektu With Women We Run zostały organizacje rządowe, na co dzień walczące o równość i bezpieczeństwo kobiet – Centrum Praw Kobiet, Feminoteka oraz Kongres Kobiet. W listopadzie oraz grudniu marka organizuje treningi biegowe ze światełkami. Light Runs odbędą się w Warszawie (17.11 i 1.12), Gdańsku (24.11) oraz Poznaniu (29.11). Po ich zakończeniu uczestnicy będą mogli podpisać petycję o podniesienie bezpieczeństwa na ulicach i w parkach.
Raport: Mediapanel październik 2022
Liczba internautów w październiku wyniosła 29,7 mln. W pierwszej piątce znalazła się Grupa Google, ponad 96% (96.8) korzystało z platform, Grupa YouTube (89.5%), facebook.com (76%), Grupa Wirtualna Polska (74.8%) i Grupa Allegro (74.5%). Najwięcej czasu średnio spędzali na YouTube (19h 24 m), najmniej na Ceneo.pl (3m 15s).
Pełen październikowy raport dostępny jest na stronie Gemius.
Raport: Na temat konsumpcji treści przez młodych
Agencja Wise Rabbit na zlecenie Clue PR przeprowadziła badanie wśród respondentów 15-25. Co warto zapamiętać?
- Za najczęściej konsumowane kanały komunikacyjne/źródła informacji wskazywano na: YouTube’a (93%), Facebooka (90%) i Instagram (82%)
- Gdy chcą sprawdzić najnowsze informacje: 45% sięga po Facebooka, 34% po YouTube’a, 28% po Instagram, 22% zarówno po Twittera, jak i TikToka
- Sprawdzenie i korzystanie przez dłuższy czas (56%) sprawia, że dane źródło jest dla nich wiarygodne
- Jako główny cel udostępniania treści wskazują: pokazanie innym co ich zainteresowało/o czym myślą (50%)
- Top 3 wskazywanymi liderami opinii są: eksperci w danej dziedzinie (79%), osoby ze świata nauki (74%) i osoby, które osiągnęły wiele (60%). Na ostatnich trzech miejscach uplasowali się influencerzy (31%), celebryci (29%) i politycy (19%)
- Średnio śledzą 13 influencerów/liderów opinii
Pełny raport dostępny jest na stronie Clue PR.
Warto posłuchać:
Przedsiębiorczość na podsłuchu: Wielka jest siła networku – Joanna Mosur
O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co?: Kupowanie czy wypożyczanie – jak to działa w świecie online?
Warto obserwować:
- Instagram: Dominika Żak
- Linkedin: Digital Worlds
- TikTok: X-Kom
Dobrego weekendu!