Firma PayPo, polski lider usług BNPL (z ang. buy now, pay later) skierowanych do sklepów internetowych, opublikowała raport „Płatności odroczone w Polsce 2023”. To pierwszy w Polsce tego typu dokument poświęcony płatnościom odroczonym, prezentujący postawy kupujących i motywacje sklepów.

Z raportu wynika m.in., że 69 proc. badanych rezygnuje z zakupów, jeśli sklep online nie oferuje BNPL jako metody płatności, a klienci którzy choć raz skorzystali z takiej możliwości, chętnie odraczają transakcję również podczas kolejnej okazji (66 proc.).
Rozwiązania BNPL coraz popularniejsze
Płatności odroczone cieszą się ogromną popularnością na polskim rynku, a klienci którzy raz z nich skorzystali, wybierają tę formy opłaty za zamówienie niemal równie chętnie, co najpopularniejszy sposób finalizacji transakcji, czyli BLIK (65 proc. BNPL, a 71 proc. BLIK). Możliwość sprawdzenia produktu przed dokonaniem płatności (24 proc.), czy nieplanowane zakupy (21 proc.), to tylko niektóre z powodów korzystania z płatności odroczonych, wskazane przez badaną grupę. Dodatkowo ankietowani uważają, że BNPL to metoda płatności, która dobrze sprawdza się w przypadku droższych (37 proc.) oraz większych zakupów (35 proc.), jednocześnie pomagając im zarządzać miesięcznym budżetem (59 proc.).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
BNPL wspiera rozwój polskiego e-commerce
Możliwość zwiększenia sprzedaży to główny czynnik, dla którego sprzedawcy decydują się na implementację BNPL w swoim e-sklepie (86 proc.). Ponad połowa przyznaje, że po wdrożeniu metody płatności odroczonych zauważyła większą liczbę transakcji na swojej stronie. Co więcej, dla osób korzystających z BNPL, opcja ta często staje się podstawową metodą płatności, przy czym najchętniej sięgają po nią młodsi klienci (¾ badanych w wieku 18-24 lata). Brak płatności odroczonych wśród dostępnych form zapłaty, sprawia, że 69 proc. badanych rezygnuje z zakupu w sklepie, który nie oferuje tej formy płatności.
Raport Płatności odroczone w Polsce 2023 stanowi cenne źródło wiedzy dla właścicieli sklepów internetowych, menedżerów płatności oraz e-commerce czy osób odpowiedzialnych za marketing w biznesach online. Zawarte w nim dane oraz analizy pokazują zarówno ogromny potencjał klientów korzystających z BNPL, jak również korzyści, jakie zyskują e-sklepy decydujące się na wdrożenie tego rozwiązania. Aż 42 proc. ankietowanych sklepów wskazało, że zaobserwowało znacznie wyższą średnią wartość koszyka zakupowego z BNPL, a 34 proc. z nich zauważyło większą liczbę klientów. To pokazuje, że to obowiązkowa lektura dla osób, które chcą nadążać za trendami w sprzedaży oraz zwiększać obroty w e-commerce – komentuje Piotr Szymczak, Chief Growth Officer PayPo.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
O raporcie
Raport Płatności odroczone w Polsce 2023 podzielony jest na trzy części – pierwsza z nich została poświęcona konsumentom i opisuje ich stosunek do BNPL oraz zachowania zakupowe związane z tą metodą płatności. Druga i trzecia dotyczą sklepów i poruszają takie kwestie, jak m.in. powody, dla których decydują się na wdrożenie płatności odroczonych oraz związane z tym korzyści. Ponadto tematykę dotyczącą pozycjonowania i reklamowania płatności odroczonych w e-commerce.
Cz. I raportu powstała w oparciu o dane pochodzące z badania zrealizowanego metodą CAWI na grupie 1 382 klientów PayPo, w okresie od 13 czerwca do 7 lipca 2023 r., we współpracy z instytutem badawczym IQS. Cz. I i II – na podstawie danych pochodzących z badania zrealizowanego metodą CAWI na grupie 80 sklepów partnerskich PayPo w okresie od 12 lipca do 25 września 2023 r.
O PayPo
PayPo to lider usług BNPL (z ang. buy now, pay later) w Polsce adresowanych do sklepów internetowych. Działa na rynku od 2016 roku – z rozwiązania firmy można skorzystać aktualnie w ponad 25 tys. sklepów online, w tym m.in. CCC, Modivo, eobuwie.pl, Reserved czy Media Markt. Firma oferuje możliwość zapłacenia w momencie, gdy konsument jest pewny swojego wyboru. W ten sposób może zrealizować zamówienie dziś, a zapłacić za nie później, tym samym dając sobie czas na mądre, przemyślane zakupy: odebranie zamówienia, sprawdzenie produktów i zastanowienie się, czy mu pasują. Z rozwiązania chętnie korzystają polscy konsumenci – liczba aktywnych użytkowników PayPo wynosi już prawie 1,5 mln osób. Firma w 2022 roku obsłużyła 8 mln transakcji, na łączną kwotę 2,1 mld zł.
W przypadku sklepów, usługi PayPo zwiększają ich wolumen sprzedaży, mając istotny wpływ na wzrost wartości koszyka o ok. 20–100% oraz znacząco zmniejszając liczbę tzw. porzuconych koszyków ok. 15-20%. Dziś PayPo to jedna z podstawowych form płatności – jak potwierdza badanie „Koszyk roku 2022”, już 75 proc. największych sklepów online w Polsce oferuje usługi BNPL od co najmniej jednego operatora.