Nie jest tajemnicą, że wygodna ścieżka zakupowa podwyższa konwersję.

Dlatego realizując drugą edycję raportu o użyteczności największych polskich sklepów zapytaliśmy najwyżej ocenione spośród nich w ankiecie, z jakich metod UX (user experience) korzystają, aby poprawiać wygląd i sposób działania swoich ścieżek zakupowych. Oto, czego się dowiedzieliśmy.
Analiza przepływu, obserwacja mikrokonwersji
Największe sklepy korzystają obserwują za pomocą Google Analytics i E-commerce zachowanie użytkowników na poszczególnych etapach sprzedaży. Dbają o opomiarowanie drobnych ale niezbędnych zdarzeń, które składają się na łatwe poruszanie się po sklepie – takich jak np. kliknięcie przycisku „dodaj do koszyka” lub „przejdź do kasy”. Dzięki pomiarowi mikrokonwersji wiedzą doskonale, w którym miejscu ścieżki zakupowej klienci rezygnują z zakupów. Na podstawie tej wiedzy optymalizują wygląd i sposób działania poszczególnych funkcjonalności: list wyników wyszukiwania, kart produktu, koszyka, formularzy rejestracji, wyjścia do kasy.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wywiady i testy z użytkownikami
Najwięksi przywiązują dużą wagę do dobrego poznania potrzeb i motywacji zakupowych swoich klientów. Dlatego sięgają po badania ankietowe wysyłane mailowo i analizują rozmowy telefoniczne z klientami.
Duże sklepy oprócz ilościowych testów A/B regularnie – najczęściej przy wprowadzaniu nowych funkcjonalności – prowadzą także testy z użytkownikami. Wykorzystują także eyetracking – najczęściej przy gruntownym redesignie witryny.
Optymalizacja i eksperymenty
Duże sklepy realizują eksperymenty mikrokonwersji, np. testując różne kolory, kształty
i wielkości przycisków akcji. Używają do tego także narzędzi pozwalających pracować specjalistom ds. marketingu bez proszenia o pomoc programistów – takich jak Optimizely, Visual Website Optimizer. Dzięki nim zmiana wyglądu karty produktu czy strony komunikującej kampanię może zostać wdrożona w ciągu kilkunastu minut, bez konieczności wielokrotnego tłumaczenia programistom, co i jak chce zmienić marketing.
Narzędzia do projektowania UX
Sklepy korzystają z wyspecjalizowanego oprogramowania do makietowania UX ścieżek zakupowych – są to narzędzia do prototypowania, takie jak Axure RP, Balsamiq Mockups, Macaw, WebFlow, UXPin.
Sięgają także po techniki pozwalające szybko wizualizować koncepty, takie jak papierowe prototypowanie, a także metody organizacji pracy pozwalające szybko generować dużą ilość pomysłów – jak design studio.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Kupowanie na smartfony i tablety coraz łatwiejsze
Jak wskazuje badanie dostępności, obecnie wszystkie największe sklepy internetowe posiadają wersje witryny dostosowane do przeglądania na smartfonach i tabletach. Dominuje wykorzystanie projektowania adaptacyjnego, ale spotkaliśmy także jeden sklep z pełnym RWD (responsive web design), który wspiera dostosowanie serwowanego widoku przy obrocie urządzenia z poziomu do pionu i odwrotnie.
Jest to o tyle istotne, że dostępność na urządzenia mobilne to jeden z czynników decydujących o sukcesie strategii wielokanałowej sklepu. Konsumenci stają się pod tym względem coraz bardziej wymagający – korzystając ze smartfonu lub tabletu chcą np. wrzucić produkty do koszyka lub przechowalni aby dokończyć zakupy później przy pomocy komputera, ale także korzystając z wbudowanego w telefon GPS i mapy zorientować się szybko gdzie są najbliższe punkty sprzedaży w których będą mogli odebrać towar.
Outsourcing UX czy własny zespół?
Największe krajowe e-commerce’y korzystają ze wsparcia zewnętrznych, wyspecjalizowanych konsultantów, takich jak Usability LAB, także wtedy, gdy same zatrudniają specjalistów od UX.
Współpraca z niezależnym, zewnętrznym konsultantem pozwala sklepom audytować i testować własne rozwiązania, a także czerpać z doświadczeń z innych kategorii zakupowych.
Marketer+ jest patronem medialnym raportu.