O tym czy dla tradycyjnych SMS-ów jest miejsce w świecie przepełnionym nowymi technologiami, rozmawiamy w kolejnym odcinku cyklu "Narzędzia Marketera" z Danielem Zawiliński, CMO Platformy SerwerSMS.pl.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jaką rolę SMS-y odgrywają we współczesnym marketingu,
- dlaczego warto wykorzystywać SMS-y w komunikacji marketingowej
- jak w tym obszarze działać skutecznie.
Czy w dzisiejszym świecie marketingu SMS-y mają jeszcze jakieś znaczenie?
W ostatnich latach technologia niesamowicie się rozwinęła – jesteśmy świadkiem ekspansji mediów społecznościowych i rosnącego wykorzystania aplikacji mobilnych, za pomocą których często się komunikujemy. Mimo to, poziom wykorzystania SMS-ów w naszym codziennym życiu nie maleje. Od kliku lat staramy się badać ten trend i prognozować, w którym kierunku zmierza. W tym celu przeprowadzamy cykliczne badania dotyczące tej właśnie formy komunikacji – zarówno wśród konsumentów, jaki i firm, które wykorzystują SMS-y w swojej działalności. Wyniki ostatniego z takich badań, w postaci raportu konsumenckiego oraz suplementu dla biznesu, ukazały się na początku lata tego roku i są do pobrania na stronie http://serwersms.pl/badanie2015/.
Raport „Komunikacja SMS w Polsce 2015” wskazuje, że z wysyłania i odbierania SMS-ów korzystają dziś niemal wszyscy Polacy (97,2%), a codziennie robi to ¾ naszego społeczeństwa – jest to więc kanał o ogromnym dotarciu i potencjale. Wiele firm słusznie go wykorzystuje, bowiem 2 na 3 badanych konsumentów deklarowało otrzymywanie promocyjnych lub informacyjnych SMS-ów od firm i sklepów. Istotne jest również to, że większość tych konsumentów chciałaby je otrzymywać nadal (szczególnie w przypadku powiadomień o promocjach i rabatach), co jest jasnym sygnałem dla marketerów do wykorzystywania tego narzędzia.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wysyłka SMS-ów to jednak nie tylko informacje o promocjach i rabatach, ale również narzędzie wspierające procesy transakcyjne w e-commerce (utworzenie i potwierdzenie zamówienia, status realizacji, powiązanie z płatnościami), działania windykacyjne, zarządzające rejestracjami w służbie zdrowia, powiadomienia dla pasażerów (zmiany w rozkładach jazdy), przypomnienia o wydarzeniach, wizytach, prenumeratach czy konkursach.
W wewnętrznej działalności SMS-y można wykorzystywać natomiast do zarządzaną stroną internetową, monitorowania pracy urządzeń, powiadomień alarmowych w przypadku awarii lub po prostu do potwierdzania spotkań pracowniczych. To także szerokie zastosowanie w komunikacji urzędów i instytucji, jak również podczas imprez masowych. Na uwagę zasługuje jednocześnie usługa SMS PREMIUM, czyli wiadomość o podwyższonej opłacie dla odbiorcy. Jak widać SMS-y mogą być zarówno uzupełnieniem działań marketingowych, jak i ich podstawą, bez względu na branżę, w której działamy.
Jakie korzyści odnoszą firmy korzystające z smsów w działaniach marketingowych?
Marketing SMS to najprostszy sposób dotarcia z informacją do nieograniczonej liczby odbiorców w bardzo krótkim czasie i przy niewielkich kosztach. Działania te charakteryzuje także wysoka konwersja sprzedażowa. Więcej niż połowa (55,7%) firm biorących udział we wspomnianym badaniu i korzystających z marketingu SMS, ocenia ją na poziomie bardzo dobrym lub dobrym.
Wśród wielu zalet tego narzędzia znajduje się wspomniane już szerokie spectrum jego wykorzystania – różnych form (SMS, MMS, VOICE SMS, FLASH SMS), przez różne podmioty oraz branże, do wielu celów, także w zakresie komunikacji zwrotnej z odbiorcą danej wiadomości. Marketing SMS mimo swej krótkiej formy pozwala m.in.:
- na użycie własnej nazwy nadawcy (branding SMS),
- czy nawet uzyskanie przychodu przy wykorzystaniu usługi SMS PREMIUM.
- Ponadto nadawca może dystrybuować w ciągu dnia nawet 70 milionów komunikatów, mając jednocześnie pewność 100% integracji wiadomości ze wszystkim sieciami GSM w Polsce.
- Niewątpliwą korzyścią jest również możliwość samodzielnego zarządzania kampanią w panelu Klienta z poziomu przeglądarki internetowej, przez aplikację mobilną czy w oparciu o integrację ze stroną zewnętrzną (np. automatyczne powiadomienia do klientów wysyłane w momencie startu wyprzedaży w sklepie internetowym). Możliwe jest zarządzanie danymi, które powstają podczas realizacji wysyłek, możemy grupować komunikaty, listy odbiorów importować czy eksportować. Z systemu w łatwy sposób można również wygenerować np. raporty czy konieczne do analizy statystyki. Jednocześnie procesy te na każdy etapie są naprawdę proste i intuicyjne.
Jak powinny być prowadzone działania marketingowe poprzez SMS-y aby były skuteczne?
Przy wszystkich możliwościach zastosowania Marketingu SMS należy oczywiście zachować umiar – zbyt częste wykorzystywanie SMS- ów w komunikacji może zmniejszyć skuteczność ich odbioru. Zdecydowanie warto bardziej skupić się na jakości przekazu, niż na ilości. Z raportu „Komunikacja SMS w Polsce 2015” wynika, że jedna wiadomość o charakterze handlowym na tydzień (w opinii największej grupy – 42% badanych) od danej marki to zdecydowanie najbardziej preferowana częstotliwość otrzymywania komunikatów reklamowych.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Istotnym jest również analiza bieżących trendów i wsłuchiwanie się w oczekiwania klientów – kto i o czym woli, a o czym niekoniecznie chce być informowanym, a także jakie branże, produkty i usługi wzbudzają największe zainteresowanie w kategorii otrzymywania SMS-ów. Przygotowany komunikat należy też dobrze dostosować do targetu – zarówno treść jak i formę warto skonsultować ze specjalistami, a nie działać wyłącznie w oparciu o własne uznanie. Równie ważny bowiem jak samo narzędzie, jest sposób jego wykorzystania.