O tym czy dla tradycyjnych SMS-ów jest miejsce w świecie przepełnionym nowymi technologiami, rozmawiamy w kolejnym odcinku cyklu "Narzędzia Marketera" z Danielem Zawiliński, CMO Platformy SerwerSMS.pl.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jaką rolę SMS-y odgrywają we współczesnym marketingu,
- dlaczego warto wykorzystywać SMS-y w komunikacji marketingowej
- jak w tym obszarze działać skutecznie.
Czy w dzisiejszym świecie marketingu SMS-y mają jeszcze jakieś znaczenie?
W ostatnich latach technologia niesamowicie się rozwinęła – jesteśmy świadkiem ekspansji mediów społecznościowych i rosnącego wykorzystania aplikacji mobilnych, za pomocą których często się komunikujemy. Mimo to, poziom wykorzystania SMS-ów w naszym codziennym życiu nie maleje. Od kliku lat staramy się badać ten trend i prognozować, w którym kierunku zmierza. W tym celu przeprowadzamy cykliczne badania dotyczące tej właśnie formy komunikacji – zarówno wśród konsumentów, jaki i firm, które wykorzystują SMS-y w swojej działalności. Wyniki ostatniego z takich badań, w postaci raportu konsumenckiego oraz suplementu dla biznesu, ukazały się na początku lata tego roku i są do pobrania na stronie http://serwersms.pl/badanie2015/.
Raport „Komunikacja SMS w Polsce 2015” wskazuje, że z wysyłania i odbierania SMS-ów korzystają dziś niemal wszyscy Polacy (97,2%), a codziennie robi to ¾ naszego społeczeństwa – jest to więc kanał o ogromnym dotarciu i potencjale. Wiele firm słusznie go wykorzystuje, bowiem 2 na 3 badanych konsumentów deklarowało otrzymywanie promocyjnych lub informacyjnych SMS-ów od firm i sklepów. Istotne jest również to, że większość tych konsumentów chciałaby je otrzymywać nadal (szczególnie w przypadku powiadomień o promocjach i rabatach), co jest jasnym sygnałem dla marketerów do wykorzystywania tego narzędzia.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wysyłka SMS-ów to jednak nie tylko informacje o promocjach i rabatach, ale również narzędzie wspierające procesy transakcyjne w e-commerce (utworzenie i potwierdzenie zamówienia, status realizacji, powiązanie z płatnościami), działania windykacyjne, zarządzające rejestracjami w służbie zdrowia, powiadomienia dla pasażerów (zmiany w rozkładach jazdy), przypomnienia o wydarzeniach, wizytach, prenumeratach czy konkursach.
W wewnętrznej działalności SMS-y można wykorzystywać natomiast do zarządzaną stroną internetową, monitorowania pracy urządzeń, powiadomień alarmowych w przypadku awarii lub po prostu do potwierdzania spotkań pracowniczych. To także szerokie zastosowanie w komunikacji urzędów i instytucji, jak również podczas imprez masowych. Na uwagę zasługuje jednocześnie usługa SMS PREMIUM, czyli wiadomość o podwyższonej opłacie dla odbiorcy. Jak widać SMS-y mogą być zarówno uzupełnieniem działań marketingowych, jak i ich podstawą, bez względu na branżę, w której działamy.
Jakie korzyści odnoszą firmy korzystające z smsów w działaniach marketingowych?
Marketing SMS to najprostszy sposób dotarcia z informacją do nieograniczonej liczby odbiorców w bardzo krótkim czasie i przy niewielkich kosztach. Działania te charakteryzuje także wysoka konwersja sprzedażowa. Więcej niż połowa (55,7%) firm biorących udział we wspomnianym badaniu i korzystających z marketingu SMS, ocenia ją na poziomie bardzo dobrym lub dobrym.
Wśród wielu zalet tego narzędzia znajduje się wspomniane już szerokie spectrum jego wykorzystania – różnych form (SMS, MMS, VOICE SMS, FLASH SMS), przez różne podmioty oraz branże, do wielu celów, także w zakresie komunikacji zwrotnej z odbiorcą danej wiadomości. Marketing SMS mimo swej krótkiej formy pozwala m.in.:
- na użycie własnej nazwy nadawcy (branding SMS),
- czy nawet uzyskanie przychodu przy wykorzystaniu usługi SMS PREMIUM.
- Ponadto nadawca może dystrybuować w ciągu dnia nawet 70 milionów komunikatów, mając jednocześnie pewność 100% integracji wiadomości ze wszystkim sieciami GSM w Polsce.
- Niewątpliwą korzyścią jest również możliwość samodzielnego zarządzania kampanią w panelu Klienta z poziomu przeglądarki internetowej, przez aplikację mobilną czy w oparciu o integrację ze stroną zewnętrzną (np. automatyczne powiadomienia do klientów wysyłane w momencie startu wyprzedaży w sklepie internetowym). Możliwe jest zarządzanie danymi, które powstają podczas realizacji wysyłek, możemy grupować komunikaty, listy odbiorów importować czy eksportować. Z systemu w łatwy sposób można również wygenerować np. raporty czy konieczne do analizy statystyki. Jednocześnie procesy te na każdy etapie są naprawdę proste i intuicyjne.
Jak powinny być prowadzone działania marketingowe poprzez SMS-y aby były skuteczne?
Przy wszystkich możliwościach zastosowania Marketingu SMS należy oczywiście zachować umiar – zbyt częste wykorzystywanie SMS- ów w komunikacji może zmniejszyć skuteczność ich odbioru. Zdecydowanie warto bardziej skupić się na jakości przekazu, niż na ilości. Z raportu „Komunikacja SMS w Polsce 2015” wynika, że jedna wiadomość o charakterze handlowym na tydzień (w opinii największej grupy – 42% badanych) od danej marki to zdecydowanie najbardziej preferowana częstotliwość otrzymywania komunikatów reklamowych.
Istotnym jest również analiza bieżących trendów i wsłuchiwanie się w oczekiwania klientów – kto i o czym woli, a o czym niekoniecznie chce być informowanym, a także jakie branże, produkty i usługi wzbudzają największe zainteresowanie w kategorii otrzymywania SMS-ów. Przygotowany komunikat należy też dobrze dostosować do targetu – zarówno treść jak i formę warto skonsultować ze specjalistami, a nie działać wyłącznie w oparciu o własne uznanie. Równie ważny bowiem jak samo narzędzie, jest sposób jego wykorzystania.