W dzisiejszym biznesie, stworzenie własnej strony internetowej to naturalne działanie przy budowaniu wizerunku marki. Niestety wielu marketerów zapomina, że posiadanie takiej strony nie jest równoznaczne z dotarciem do szerokiego grona potencjalnych klientów, a co za tym idzie świadomego budowania wizerunku marki w sieci.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jaką widoczność w Google.pl mają największe światowe marki,
- jakie narzędzia wpływają na poprawę wizerunku oraz widoczności w Google.
Wizerunek marki w internecie jest dzisiaj równie ważny, jak jego pozytywny wydźwięk w życiu „offline”. Wszelkie badania pokazują, że ilość aktywnie korzystających użytkowników z sieci rośnie z roku na rok, a wydatki na reklamę internetową doganiają tę bardziej tradycyjną jaką jest reklama telewizyjna. Jedną z form e-reklamy jest między innymi SEO.
Co to jest SEO?
SEO (ang. search engine optimization), czyli optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki internetowe. Podstawą działań optymalizacyjnych jest odpowiednie dostosowanie serwisu internetowego, aby był on „przyjazny” i dobrze indeksowany przez roboty wyszukiwarek. Optymalizacja strony to jeden z głównych czynników wpływających na jej pozycję w wynikach naturalnych Google.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Niestety wiele dużych, znanych i światowych marek nie inwestuje jeszcze w odpowiednio dobrane strategie SEO. Widoczność ich serwisów internetowych pozostawia wiele do życzenia, a zajmowane przez nie pozycje w wynikach naturalnych Google nie przekładają się na dużą ilość unikalnych wejść użytkowników. W tym przypadku, cierpi na tym również ich wizerunek.
SEO i światowe marki
Weźmy pod lupę takie marki jak Nike czy Adidas. Od jakiegoś czasu firmy mają wdrożone platformy e-commerce. Na polskim rynku wyników wyszukiwania Google przegrywają one jednak zdecydowanie ze swoimi o wiele mniej rozpoznawalnymi konkurentami. Poniżej możemy zobaczyć screen z jednego z raportów SEO za rok 2014, który przedstawia branżę moda w polskich wynikach wyszukiwania.
[opis]Wyniki wyszukiwania dla hasła „moda”[/opis]
[zrodlo]„Raport SEO 2014 – Liderzy poszczególnych branż”[/zrodlo]
O ile jest to dość ogólna kategoria, to dziwić mogą lepsze wyniki sklepów z branży obuwniczej niż omawiane marki. Jest to zdecydowania ujma na wizerunku tych brandów. Możemy przecież założyć, że budżety marketingowe tych firm, są zdecydowanie większe niż konkurencji z branży. Warto jeszcze zauważyć, że serwis adidas.pl w ogóle nie znalazł się w raporcie ze względu na swoją niską widoczność SEO.
Bardziej konkretnym przykładem będzie zaprezentowanie wyników wyszukiwania Google na słowo kluczowe „buty sportowe”. Naturalna fraza dla obu firm, które wiodą prym „offline” w tej branży.
[opis]Pozycja serwisu internetowego Nike na frazę „buty sportowe”[/opis]
[zrodlo]Google.pl[/zrodlo]
Sklep internetowy Nike – pierwsza pozycja… na drugiej stronie wyników wyszukiwania, czyli 11. pozycja. Zachęcam do porównania jakie sklepy są w TOP10.
[opis]Pozycja serwisu internetowego Adidas na frazę „buty sportowe”[/opis]
[zrodlo]Google.pl[/zrodlo]
Powyżej screen wyników wyszukiwania dla sklepu adidas.pl. Pozycja 43. na dzień 24 lutego 2015 r.
Czy takie wyniki i pozycje przynoszą chlubę tak dużym markom jak Nike i Adidas? Czy takie firmy nie powinny zadbać o lepszą widoczność swoich serwisów w wynikach Google? Czy lepsze pozycje mało znanych i praktycznie w ogóle nie kojarzonych przez internautów marek dobrze wpływa na postrzeganie rynkowych gigantów?
Narzędzia SEO
Narzędzi wpływających na poprawę widoczności serwisu w wynikach Google oraz naszego wizerunku online jest co najmniej kilka. Co raz częściej wykorzystywaną formą promocji jest między innymi content marketing. Istotą kampanii marketingu treści jest tworzenie oraz dystrybucja wartościowych treści, dzięki którym tworzymy odpowiednią interakcję z użytkownikami. W efekcie takie działania mają nam poprawiać wizerunek i przynosić konkretne zyski. Niektórych może to zdziwić, ale odpowiednio zoptymalizowana kampania content marketingowa, ma bardzo pozytywne oddziaływanie na pozycje w wynikach wyszukiwarki.
Innym bardzo przydatnym narzędziem jest tzw. SEO PR. SEO PR to połączenie internetowych działań SEO i public relations. Podstawą działań w tym zakresie jest odpowiednia optymalizacja materiałów informacyjnych, na które chcemy kierować internautów. Dzisiaj użytkownicy internetu sami poszukują dodatkowych informacji o nas czy o naszym produkcie lub usłudze. Wizerunek w internecie ma dzisiaj ogromne znaczenie, a już w szczególności, gdy nasze usługi są prowadzone w sieci. Często możemy spotkać próby zdyskredytowania czy nawet wręcz oczerniania naszej firmy czy osoby – głównym celem SEO PR jest więc promowanie pozytywnych opinii w wynikach wyszukiwania.
Buduj wizerunek dzięki SEO!
Dziwić może fakt, że największe marki dosyć nieporadnie radzą sobie w wynikach naturalnych Google. Wpływ na to może mieć bardzo dużo czynników, ale raczej nie brak funduszy na tego typu działania. Brak odpowiednio dobranej strategii SEO ma znaczący wpływ na ogólny wizerunek marki i jej postrzeganie w internecie. Równocześnie brak zdecydowanych działań w kierunku poprawy widoczności w Google, daję niesamowitą szansę na wypromowanie się dla najbliższej konkurencji.
[kreska]Warto doczytać:
1. W.Przekop, „Content marketing a SEO”.
2. W.Przekop, „Jak zbudować swój wizerunek dzięki SEO PR”.