Anna Iller, branded content manager Allegro i jurorka w konkursie Timecode AKCJA ANIMACJA opowiada o potrzebie aktywności i nieustannego rozwijania kreatywności przez młodych twórców.
Jak zainteresować i skutecznie utrzymać uwagę odbiorcy?
W ciągu ostatnich trzech lat dramatycznie spada czas, jaki mamy na utrzymanie uwagi widza. W niektórych badaniach można przeczytać , że jest to od 5 do 8 sekund, ale już sam Facebook wskazuje, że liczą się pierwsze dwie sekundy. Dane są bezlitosne, ale doskonale odzwierciedlają oczekiwania współczesnych widzów, potencjalnych klientów. Agencja marketingowa Mediakix dokonała ciekawego przeliczenia. Przyjmując za średnią długość życia 79 lat oraz moment wejścia do mediów społecznościowych na poziomie 13 roku życia, przez 66 lat można korzystać z portali społecznościowych. Dokładając do tego dane za rok 2016, ukazujące średnią dzienną długość korzystania z tych mediów wyliczono, że w okresie całego życia przeciętny użytkownik poświęci im uwagę o łącznym czasie 5 lat i 4 miesięcy. Z drugiej strony co minutę na YouTube publikuje się kilkaset godzin video, a na Facebooku 1,3 miliona multimedialnych treści. To z jednej strony pokazuje jak wielki potencjał leży w social mediach, z drugiej jak trudno o uwagę widza zawalczyć. I tu pojawia się animacja, która dla współczesnego widza może być atrakcyjną formą. A spektrum zastosowania jest niezwykle szerokie: od gifów, prezentacji produktów, przedstawienia skomplikowanych procesów aż po animowane sekwencje w filmach. A skoro obraz wyraża więcej niż tysiąc słów, animacja może być idealna do opowiadania historii.
Jak stworzyć pożądany komunikat, aby współgrał z tak krótką formą?
Największą bolączką w dzisiejszej komunikacji jest brak skupienia na tym, co dla nas, jako marki, ale i dla naszego konsumenta jest najważniejsze. W krótkiej formie powinien zawierać się główny komunikat przedstawiony w ciekawy sposób. Nie można zapominać, ze najważniejszy jest odbiorca i komunikat marki musi być atrakcyjny właśnie dla niego.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jaka jest świadomość zasad tworzenia contentu?
Gdybym miała ocenić samą świadomość czym jest content i do czego można go skutecznie wykorzystywać to, z roku na rok, jest coraz lepiej, świadomość wzrasta. Abstrahując od faktu powstawania zespołów contentowych w coraz większej liczbie organizacji, oraz wzrastającej liczby agencji i ekspertów specjalizujących się w tej dziedzinie, nadal brakuje odwagi w egzekucji i najwyższej jakości.
Content jest dziedziną bardzo wymagającą, bo nie ma uniwersalnych rozwiązań, które sprawdzą się za każdym razem. Mit stwierdzenia “stwórzmy viral”, choć coraz rzadziej używany, nadal pojawia się w branży zbyt często. Warte uwagi jest też to, że markom brakuje cierpliwości i wiary w efekty contentu pisanego. Wiąże się to m.in. z faktem, że jest to format, która w ciągu krótkiego czasu nie przynosi spektakularnych efektów.
Na rynku mamy świetnych specjalistów, trzeba ich tylko uważnie słuchać i zaufać ich doświadczeniu.
Które narzędzia według Ciebie są dziś najbardziej efektywne i dopasowane do oczekiwań współczesnych odbiorców?
Marketing cały czas goni za zmieniającymi się oczekiwaniami odbiorców. W zakresie content marketingu z pewnością wciąż króluje video. Należy coraz więcej myśleć o oczekiwaniach Generacji Z, tj.: efemeryczności, personalizacji treści i mikromomentach. Największym wyzwaniem dla marek było zrozumienie i akceptacja faktu, że nie żyjemy już w czasach jednokierunkowej komunikacji. Musimy skupiać się na marketingu wielopoziomowym i wieloplatformowym, ze zróżnicowanym i dedykowanym contentem wysokiej jakości.
Nie ma najbardziej efektywnych narzędzi ani najlepszych formatów. Z mojego doświadczenia wiem jedno – najpierw trzeba dokładnie wiedzieć o czym się chce powiedzieć, co i komu chce się przekazać, a dopiero potem decydować jaki format najlepiej będzie do tego komunikatu pasować.
Jak oceniasz poziom polskich twórców zarówno video jak i designerów i motion designerów?
Na mojej ścieżce zawodowej spotkałam wiele wyjątkowych osób, nie tylko tych ze znanymi nazwiskami. Mamy naprawdę wielu zdolnych twórców, wielu z nich pracuje przy ogromnych projektach na całym świecie (m.in filmowych). Problem w tym, że zbyt rzadko o nich mówimy. Nie pokazujemy jak wysoko jesteśmy oceniani na świecie. Dostrzegam również wielki potencjał wśród młodych ludzi, będących dopiero na początku swojej drogi zawodowej. Oni są dużo bardziej otwarci na współpracę, myślą kreatywnie i dostrzegają nowe ścieżki własnego rozwoju. Wydaje mi się, że jest to najbardziej właściwy czas aby świat marek i świat twórców nieustannie się zbliżał, a kolejne bariery były przełamywane.
Wierzę w potencjał takich konkursów jak Timecode AKCJA ANIMACJA.
Trwa konkurs Timecode AKCJA ANIMACJA, którego celem jest wyłonienie młodych, zdolnych twórców i umożliwienie im zaistnienia w branży kreatywnej.
– Szukamy animatorów, motion designerów oraz twórców, którzy potrafią ciekawie opowiadać historie za pomocą ruchomych obrazków – mówi Tomasz Dławichowski, managing director Timecode Film Production, organizatora konkursu. – Produkując filmy dla komunikacji marketingowej, z jednej strony widzimy ogromny wzrost zapotrzebowania na tego rodzaju content, a z drugiej wciąż dużą niszę na rynku i potrzebę edukacji w tym zakresie. Mam nadzieję, że nasz konkurs będzie pewnego rodzaju platformą wymiany pomysłów i nowym spojrzeniem na animację dedykowaną komunikacji marketingowej.
Pula nagród w konkursie wynosi 25 000 zł. Prace można zgłaszać na stronie http://www.timecodeakcjaanimacja.pl/ do 20 listopada.
Zadaniem uczestników jest stworzenie, w dowolnej technice animacyjnej, filmu będącego odpowiedzią na wybrany przez siebie brief jednej z marek partnerskich: Cinema City, Zee One, Sas Institut, Ursus, PKP lub Premium Mobile.
Konkurs Timecode AKCJA ANIMACJA skierowany jest do wszystkich w wieku 18-35 lat, w szczególności do studentów i absolwentów uczelni artystycznych.
Do kooperacji zaproszone zostały Akademie Sztuk Pięknych z: Warszawy, Łodzi, Katowic, Wrocławia, oraz Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu i Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych.
Organizatorem konkursu jest dom produkcyjny Timecode Film Production, który specjalizuje się w produkcji filmów reklamowych, branded contentu oraz animacji.
Partnerami konkursu są: Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, Open Minded Group (strategia i komunikacja projektu), Leniva Fullmetal Agency (identyfikacja wizualna konkursu), Agencja FaceAddicted (prowadzenie profilu konkursu na Facebooku), Ucho Studio (udźwiękowienie animacji) oraz Shutterstock (udostępnienie grafik). Fundatorami nagród są firmy Wacom i Eizo.
Patroni medialni projektu: K MAG, WP, Radio Kampus, GrafMag.
Artykuł powstał we współpracy z Timecode Film Production i Open Minded Group.