Największym wyzwaniem współczesnych marketerów są dane. Mimo, że spływają do nich z wielu kanałów, mimo że pozwalają wiedzieć o współczesnych konsumentach więcej niż kiedykolwiek wcześniej, to ich wykorzystanie i wartościowa analiza, nawet w dużych firmach, dopiero raczkuje. Tymczasem wiedza dotycząca tego, jak używać dostępnych informacji we współczesnym marketingu, jest na miarę złota. To dzięki nim możliwa jest wysoka personalizacja przekazu, odnajdywanie autentycznych insightów konsumenckich czy ulepszanie doświadczeń digitalowego konsumenta.
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego dane są dla marketerów walutą XXI wieku,
- skąd czerpać wiedzę o wykorzystaniu danych,
- czym jest system kognitywny i jak może pomóc Twojemu biznesowi.
Chyba każdy marketer marzy o umiejętności przewidywania przyszłości. Wyłapywania przyszłych trendów, o których obecnie świadczą jedynie drobne ruchy konsumentów. Dopasowania niezapomnianych doświadczeń zakupowych, personalizacji komunikatów w skali 1:1, bezbłędnego rozumienia potrzeb klientów w omnichanelowym świecie. To co kiedyś wydawało się jedynie sferą marzeń, dziś jest na wyciągnięcie ręki każdego marketera. Walutą obecnego świata i kluczem do zrozumienia postaw konsumenckich są dane. To właśnie one otwierają przed marketerami nowe pokłady możliwości.
Big data czy dark data?
Według szacunków w każdej sekundzie w sieci generowanych jest około 30 GB danych. Oracle szacuje, że do 2020 r. wielkość Big Data zwiększy się ponad czterokrotnie osiągając poziom około 45 zettabajtów! Choć to kopalnia wiedzy takie liczby przerażają niejednego marketera. Jak wyciągnąć bowiem z nich to co najistotniejsze? Jak analizować te dane w odniesieniu do własnego biznesu? Jak sprawić, aby dane te powodowały wzrost sprzedaży i ogólny rozwój biznesu? Odpowiedź na te pytania nie jest łatwa szczególnie, że wciąż, jak wskazują szacunki IBM, 88% danych dostępnych w sieci to dla większości firm na świecie tzw. dark data. Marketerzy często nie potrafią ich wyłuskiwać, analizować, nie mówiąc już o budowaniu na nich przewagi konkurencyjnej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Nie oznacza to jednak, że marketerzy nie rozumieją wagi Big Data. Jak wynika z badania IBM – „Redefining Markets: Insights from the Global C-suite Study – The CMO perspective” ze stycznia 2016 r. w ciągu pięciu lat aż 60% szefów marketingu chce wykorzystywać dane do wyłapywania insightów, które będą im pomocne przy tworzeniu kampanii marketingowych. Jak więc mają oni zrozumieć, które dane są godne zaufania, i które wybierać do analizy mającej kreować działania biznesowe? A gdyby tak dane układały się w konkretne wzorce, pomagające w zrozumieniu nadchodzących trendów i oczekiwań konsumentów?
Uporządkowane dane w zasięgu ręki
Właśnie taką rolę pełni system IBM Watson. IBM Watson oferuje segmentowi marketingu szereg narzędzi, które pomagają marketerowi doskonalić każdy etap na ścieżce klienta. Poczynając od automatyzacji komunikacji i interakcji z klientami dzięki IBM Watson Campaign Automation, przez zaawansowaną analitykę, po udoskonalanie ścieżki zakupowej, zwiększenia konwersji i maksymalizacji wartości klienta.
Niezwykle interesującą z punktu widzenia marketerów jest usługa IBM Watson Analitics, umożliwiająca gromadzenie, przetwarzanie i analizę danych, a następnie ich wizualizację, co pomaga w przewidywaniu rynkowych trendów. Marketer zadając systemowi pytania może zrozumieć czynniki wpływające na konkretne zachowania konsumentów, a następnie wyciągnąć wnioski pomagające w implementacji nowych założeń do własnego biznesu i sposobu komunikacji.
System wciąż się samodoskonali, uczy się i wciąż zdobywa nową wiedzę, dane i umiejętności, dzięki czemu na bieżąco jest w stanie odpowiadać na najważniejsze oczekiwania rynku.
Implementacja dostępnych narzędzi oferowanych przez IBM Watson Marketing sprawi, że tak bardzo oczekiwana dziś ze strony konsumentów personalizacja przekazu, jest w zasięgu ręki każdego marketera. Nie potrzebuje on już zastępów działów IT i szeregu analityków. Sam dzięki poszerzaniu swojej wiedzy i zrozumieniu możliwości systemu kognitywnego IBM Watson jest w stanie kreować marketingową rzeczywistość i odpowiadać na potrzeby konsumentów.
IBM Watson Marketing został zastosowany w praktyce już przez wiele firm na całym świecie, także w Polsce. Przykładem zakrojonym na szeroką skalę działań jest wykorzystanie analiz predykcyjnych i zautomatyzowanych przez Getin Noble Bank.
Przykład
Dzięki szczegółowej analizie aktywności bieżącej i historycznej klientów możliwe jest tworzenie ściśle dopasowanych ofert, co nie tylko przekłada się na większe zadowolenie klientów, ale także umożliwia wprowadzanie nowatorskich rozwiązań produktowych. Tym samym podnosząc renomę banku i jakość jego usług. Efekty tych działań ukazują także konkretne liczby, m.in.: saldo środków na rachunkach oszczędnościowych, dzięki lepszemu zrozumieniu potrzeb klientów, zwiększyło się aż o 20%.
Na całym świecie dzięki IBM Watson marketerzy starają się okiełznać ogromne zbiory Big Data, przetwarzając je na rozwiązania mające poprawić doświadczenia klientów i umożliwić lepszą personalizację swoich działań, ofert czy komunikatów. Zrozumienie siły drzemiącej w skutecznej analityce jest z pewnością kluczem do sukcesu we współczesnym marketingu. Wystarczy po niego sięgnąć zdobywając wiedzę i ucząc się wykorzystywania narzędzi, które będą w tym przydatne.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą IBM.