Chcesz zwiększyć lojalność i zaangażowanie klientów oraz podnieść sprzedaż? Pomoże Ci w tym marketing czasu rzeczywistego.
Real time marketing przez lata kojarzył się głównie z memami wrzucanymi na tablice mediów społecznościowych. Często przez wielkie marki i często ze znakomitym skutkiem, w postaci ogromnych zasięgów. Jednak marketing w czasie rzeczywistym ewoluował przez lata i dziś, choć to określenie nadal może przyjmować formę kreatywnych reakcji na ważne wydarzenia w kalendarzu, znacznie częściej jest rozumiane jako wielokanałowa strategia marketingowa. Strategia, dzięki której wykorzystuje się możliwości różnorodnych kanałów, aby wejść w natychmiastową interakcję z klientem. Przez call center, stronę internetową, punkt sprzedażowy, media społecznościowe i wiele innych kanałów – strategia ta odpowiada na coraz bardziej wygórowane potrzeby klientów. Oczekują oni, że wszystko będzie się działo „tu i teraz”, a marka będzie dla nich dostępna 24/7, wszędzie.
Obustronne korzyści
Marketing w czasie rzeczywistym ma także drugą stronę medalu. To nie tylko odpowiedź na wymogi współczesnych konsumentów, ale także ogromna szansa, przed którą stają marki. Dzięki działaniom marketingowym w czasie rzeczywistym można odpowiadać na rodzące się potrzeby konsumentów w momencie ich powstania, bądź kreować je w momencie zaobserwowania konkretnych zachowań użytkownika. Jak dobrze wiadomo, choć „content jest królem, kontekst jest bogiem”1, a działania w czasie rzeczywistym, jak żadne inne, uwzględniają bieżący kontekst, indywidualne potrzeby oraz umożliwiają wysoką personalizację, a przez to wywołują większe zaangażowanie potencjalnego klienta.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Personalizacja, personalizacja i jeszcze raz personalizacja
Żeby marketing czasu rzeczywistego przynosił wspomniane korzyści, trzeba pamiętać o trzech, najważniejszych elementach:
- personalizacja – choć to słowo przez marketerów odmieniane jest ostatnio przez wszystkie przypadki, to niestety w niektórych obszarach wciąż poziom personalizacji pozostawia wiele do życzenia. Według badań przeprowadzonych przez IBM2 w 2015 r.wynika, że wciąż większość respondentów uważa, że sprzedawcy detaliczni nie dość dobrze potrafią personalizować ich doświadczenia. Komunikat przesyłany potencjalnemu klientowi powinien wyróżniać się na tle dziesiątek innych komunikatów, które do niego docierają w danej chwili. Nie ma lepszego sposobu na wyróżnienie się niż spersonalizowanie komunikatu na wysokim poziomie.
- cele – Twoje biznesowe cele nie zawsze są tożsame z celami klienta, jednak marketing w czasie rzeczywistym pozwala w dużym stopniu te cele zsynchronizować. Jak już zostało wspomniane odpowiadasz w ten sposób bezpośrednio na rodzące się potrzeby klienta. Udowodnij więc swoim odbiorcom, że faktycznie wiesz czego potrzebują. Wówczas spełnione zostaną zarówno ich, jak i Twoje oczekiwania.
- dane – w każdej sekundzie wytwarzane są gigabajty danych o Twoich klientach. W tradycyjnym marketingu proces analizy danych historycznych przyczyniał się do tego, że mogłeś dostarczać oferty dopasowane przynajmniej częściowo do potrzeb klientów. Miałeś odpowiednią ilość czasu, aby prześledzić ich zachowania i odpowiednio zareagować. Marketing czasu rzeczywistego zmusza do analizy tych danych natychmiast i równie szybkiej reakcji. Oczywiście z pomocą przychodzi tu automatyzacja działań marketingowych, a także inne nowoczesne technologie pozwalające na szybką obsługę klienta, np. chatboty czy wirtualni asystenci.
Pomocne narzędzia
Zaimplementowanie rozwiązań marketingu w czasie rzeczywistym możliwe jest w wielu, bardzo różnorodnych branżach, takich jak media i rozrywka, opieka zdrowotna czy nawet bankowość. Dziś instytucje finansowe, analizując dane, mogą brać pod uwagę wiele czynników, które pozwalają im tworzyć lepsze, bardziej spersonalizowane oferty dla swoich klientów. Idealnie dopasowane do ich potrzeb, nie tylko wieku czy poziomu zarobku. Wykorzystanie narzędzi, do personalizacji w czasie rzeczywistym, takich jak IBM Real-time Personalization, pozwala na osiągnięcie wyjątkowych efektów.
Przykłady
- ING DIRECT Australia 3 dzięki rozwiązaniom z portfela IBM, nie tylko o 50% skrócił czas tworzenia spersonalizowanych kampanii, ale jednocześnie o 120% zwiększył konwersję w ramach call center.
- Holenderski oddział banku ING unowocześnił swoje programy marketingowe, dzięki czemu możliwe było szybsze, bardziej dopasowane i tańsze tworzenie ofert dla ich klientów. Dzięki IBM Real-time Personalization marka mogła:
- synchronizować historyczne oraz najświeższe dane klientów,
- synchronizować działania marketingowe w wielu kanałach,
- skutecznie monitorować oraz raportować przebieg marketingowych działań.
W efekcie bank zanotował trzy razy wyższe wskaźniki odpowiedzi na proponowane oferty, zwiększając ROI i obniżając koszty marketingu bezpośredniego.
To tylko niektóre z przykładów potwierdzających skuteczność działań w ramach marketingu w czasie rzeczywistym i potencjału narzędzi pomocnych w realizacji tego typu kampanii. Chcesz zgłębić wiedzę na temat skutecznych praktyk w ramach marketingu w czasie rzeczywistym? Pobierz materiały i dowiedz się więcej!
1 Cytat Gary’ego Vajnerchuka, w książce „Jab, jab, jab, right hook: How to tell your story in a Noisy Social world.”
2 Raport: Raport: The Consumer Conversation – The experience void between brands and their customers.
3 https://www-01.ibm.com/common/ssi/cgi-bin/ssialias?htmlfid=UVM12370USEN
Artykuł powstał przy współpracy z firmą IBM.