„Epoka, w której żyjemy, jest niepodobna do którejkolwiek z epok wcześniejszych – w naszym zasięgu jest olbrzymia wiedza. Kwestią indywidualną pozostaje sposób jej wykorzystania” – pisze Krzysztof Ratnicyn w książce „Jak nowe technologie zmieniają biznes”. Te słowa powinny stanowić dla marketerów stałą motywację do ciągłego poszerzania swojej wiedzy i zdobywania nowych umiejętności. Dlaczego?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie korzyści płyną z dostępności wiedzy biznesowo-marketingowej,
- gdzie szukać sprawdzonej i użytecznej wiedzy oraz czym kierować się w wyborze lektury,
- jak wiedzę marketingową przekuć w osobisty i zawodowy sukces.
Z uwagi na rosnącą rolę marketingu w firmach specjalistyczna wiedza jest niezbędna, żeby nauczyć się odpowiedniego biznesowo-marketingowego myślenia, koniecznego do osiągnięcia sukcesu w dzisiejszych czasach. Pogłębiona wiedza daje więcej możliwości oddziaływania na rzeczywistość oraz stymuluje rozwój zawodowy. Wiedza to kompetencje, a kompetencje to minimalizowanie strat w biznesie i życiu zawodowym, mniej nieudanych inwestycji oraz wyraźniejsze dostrzeganie szans i skuteczniejsze ich wykorzystywanie.
Stałe podnoszenie kwalifikacji przez marketerów wymuszane jest specyfiką branży. Nie ma chyba drugiej tak dynamicznie rozwijającej się dziedziny jak marketing, w którym każdego dnia pojawiają się nowe narzędzia oraz techniki. Branżę cechuje coraz większa specjalizacja w zakresie poszczególnych dziedzin. Nie wystarczy już ogólna wiedza z poszczególnych obszarów marketingu. Dlatego tak ważne jest bycie na bieżąco, a nawet wyprzedzanie konkurencji choćby o krok.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Nastały takie czasy, że to, co dziś Cię wyróżnia i w czym teraz jesteś specjalistą, jutro może okazać się normą. Bez względu na to, w którym miejscu swojej kariery zawodowej jesteś – dopiero zaczynasz, a może jesteś już ekspertem w swojej dziedzinie – to właśnie nawyk ciągłej chęci rozwoju decyduje o tym, czy zdobędziesz wiedzę, by z sukcesem realizować projekty i wdrażać strategie, dzięki którym doznasz poczucia samospełnienia. Pamiętaj, że odczuwanie zadowolenia wpływa na wszystkie obszary życia.
Wiedza jest dostępna, więc korzystaj z niej
W czasach, gdy żąda się natychmiastowości – wszystko można mieć tu i teraz, dostęp do fachowej literatury powinien być ułatwiony, co nie znaczy, że każdy z tej możliwości korzysta. Jedną z barier w dotarciu do wiedzy są wewnętrzne ograniczenia: brak chęci i inicjatywy, które powodują zatrzymanie procesu rozwoju.
Jak przy takim tempie pracy i życia zmobilizować się do czytania i zdobywania coraz to nowszej i profesjonalnej wiedzy? Gdzie i jak szukać najlepszych jej źródeł, które nieustannie będą inspirować oraz dostarczać tylko tych wartościowych informacji? Na co się zdecydować i czym się kierować, sięgając po literaturę branżową oraz wiedząc, że możliwości jest dużo, m.in. serwisy online, magazyny drukowane, książki, eventy, konferencje, szkolenia, webinaria, social media, blogi?
Zdobywanie nowej wiedzy przyjdzie łatwo tylko wtedy, gdy nauce towarzyszyć będzie entuzjazm zarówno ten wewnętrzny – powodowany zapałem, jak i ten zewnętrzny – wyczytywany wraz z kolejnymi akapitami. To tak jak z obowiązkowymi lekturami w szkole (pomijając kwestie sentymentów) zapewne nie każdy lubił „Quo vadis”, ale „Harry’ego Pottera” potrafiłby przeczytać w jedną noc. Właśnie to odróżnia jedną pozycję od drugiej – entuzjazm, który udzielając się podczas czytania, sprawia, że łatwiej przyswaja się wiedzę i rośnie apetyt na więcej. Wiedza, która nie budzi w Tobie entuzjazmu – nie jest wiedzą przeznaczoną dla Ciebie.
Bez względu na to, czy wybierzesz tradycyjne źródło wiedzy tj. książkę lub magazyn, wersję online, czy też postawisz na praktyczny sposób rozwijania się poprzez szkolenia, opracuj swój własny klucz jej zdobywania. Jeśli chcesz osiągnąć mistrzostwo w jakiejś konkretnej dziedzinie, podczas wybierania lektury, kieruj się swoją specjalizacją w myśl zasady wiedzieć wszystko o czymś. Marketing jest jednak na tyle specyficzną branżą, że nie możesz zamknąć się tylko w obrębie swojej wąskiej dziedziny. Aby zostać specjalistą, najpierw trzeba poznać ogólne zasady i prawa, nauczyć się sztuki myślenia, kierując się kolejną dewizą od ogółu do szczegółu.
Co pomoże Ci w wyborze źródła wiedzy?
Rekomendacje
Na rynku jest wiele pozycji, które walczą o Twoją uwagę. Jak wybrać najlepszą dla Ciebie? Polegaj na rekomendacjach autorytetów branży, przyjaciół i znajomych mających podobne zainteresowania. Sprawdzaj również listy polecanych książek przez globalnych liderów, których cenisz i szanujesz.
Dostępność
Tutaj działa zasada niedostępności — im szybciej nakład danej pozycji został wyczerpany, tym większa jej wartość. Branża marketingowa jest na tyle świadoma wartości, które mają poszczególne publikacje, autorzy i wydawcy, że warto sprawdzać, jakie pozycje dobrze się sprzedają i się nimi zainteresować.
Marka
Marka to skojarzenie związane z oczekiwaniem, odczuwaniem i doświadczaniem w kontakcie z nią. Jeśli więc znasz wartość, którą niosą za sobą konkretne pozycje, autorzy oraz wydawcy, łatwo Ci będzie zweryfikować poziom oferowanej przez nich wiedzy — jej merytoryczność oraz autentyczność. Marka wydawnictwa, serwisu internetowego, osobista np. twórcy bloga, autora, daje pewność wiarygodnego i rzeczowego źródła wiedzy. Wtedy wiesz, że nie show wokół podmiotu, a sam podmiot jest gwarancją treści.
Próbki
Coraz częściej dostępne są promocyjne fragmenty książek czy czasopism, które pozwalają zapoznać się z jakością, czytelnością związaną z językiem komunikacji i jej uporządkowaniem. Nawet zapoznanie się z lekturą w 10% pozwoli Ci na zbudowanie pewnego wyobrażenia o pełnej zawartości i ułatwi podjęcie decyzji o zakupie. To jak bezpłatne używanie produktu z możliwością jego zwrotu.
Intuicja
To jeden z ważniejszych kluczy w wyborze danej lektury. Kieruj się podświadomą użytecznością wiedzy na danym etapie Twojego rozwoju. Jest to niezawodny sposób osobistego rozróżnienia wiedzy ważnej i tej mniej istotnej dla Ciebie.
Oryginalność
To nie tylko tematyka, którą cechuje innowacyjność i nowatorskość, dająca nowe narzędzia i możliwości otwierające kolejne drzwi w Twoim życiu. To również wspomniany wcześniej show wokół podmiotu. Należy rozróżnić show wokół danej pozycji, kierując się intuicją i logiką: ten, który jest związany tylko ze sprzedażą od tego, którego oryginalność promocji czy komunikacji jest wynikiem jego zawartości. Trzeba rozpoznać czy to jedynie show sprzedaży czy jednak show treści.
Praktyczność
Wiedza dla samego jej posiadania jest bezużyteczna. Jeśli nie można jej praktycznie wykorzystać jej zdobywanie traci sens. Jeśli w 10% bezpłatnego fragmentu znalazłeś konkretne odniesienia do rzeczywistości i potrafisz przełożyć je choćby w najmniejszym stopniu na praktykę w swoim życiu to oznacza, że prawdopodobnie wiedza ta pomoże Ci w rozwoju. Jest drogocenna tylko wtedy, gdy cechuje ją szybka możliwość wykorzystania i adaptacji w życiu oraz biznesie.
Wiedza inspiruje
Od poziomu wiedzy i umiejętności zależą sukcesy zawodowe oraz pozycja społeczna. Sukces zawodowy odnoszą ci, którzy nie boją się ryzykować i ciągle wychodzą poza swoją strefę komfortu, szukając dla siebie nowych możliwości oraz okazji. Pogłębianie wiedzy w dziedzinie, która Cię interesuje, sprawia, że stajesz się autorytetem w tym zakresie i osobą, której wiedza oraz opinie są cenione przez innych, a sam czujesz się spełniony.
Wiedza wymaga ciągłego uzupełniania. Świat zmienia się codziennie, tym samym wiedza o nim wymaga aktualizowania i bycia stale na bieżąco. Nauka rzadko jest inwestycją, która zwraca się od razu, ale im bardziej będziesz inwestować w siebie i im więcej czasu poświęcisz nauce, tym większe prawdopodobieństwo, że wysiłek ten zaprocentuje w przyszłości. Wiedza nie zastępuje myślenia, wiedza myślenie wyzwala.