Chcesz się wyróżnić za pomocą content marketingu? Czeka cię trudne zadanie. Wartościowej (i darmowej) treści powstaje teraz tak dużo, że odbiorcy nie są w stanie wszystkiego zobaczyć. Jak sobie z tym poradzić? Sposobem może być firmowy podcast. Taka forma nie angażuje wzroku. Dzięki temu odbiorca może poświęcić na słuchanie dużo więcej czasu niż na czytanie lub oglądanie wideo.
1. Nagrywaj dla słuchaczy, nie dla siebie
Podcast – tak samo jak każda inna forma content marketingu – działa najlepiej, jeśli punktem wyjścia jest odbiorca i jego potrzeby. Co to oznacza? Zacznij od tego, kim jest twój idealny odbiorca i co go interesuje. Jakie cele chce osiągnąć? Co mu w tym przeszkadza? W jaki sposób możesz mu pomóc?
Chodzi o rzeczy dość szeroko związane z Twoją działalnością. Jeżeli jesteś dietetykiem, w podcaście możesz mówić nie tylko o jedzeniu, ale też o aktywności fizycznej, kształtowaniu właściwych nawyków czy sposobach na dobry sen. Wspólny mianownik tych tematów to poprawa samopoczucia i stanu zdrowia. Oczywiście nie na wszystkich tych rzeczach musisz się znać, ale o tym zaraz.
2. Znajdź odpowiedniego gospodarza
Jedno z najczęstszych pytań, które zadają osoby rozważające nagrywanie podcastu, brzmi: „Czy mogę nagrywać, jeżeli mam wadę wymowy albo mój głos źle brzmi?”. Oczywiście że tak! Piotr Najsztub, Wojciech Mann czy Jerzy Owsiak też nie mają idealnej dykcji, a słucha się ich z zainteresowaniem i przyjemnością. Liczy się przede wszystkim to, co masz do powiedzenia, na ile przyjemnie się Ciebie słucha i czy słuchacz Cię polubi.
Pamiętaj jednak, że niekoniecznie Ty sam musisz siedzieć przed mikrofonem. Jeżeli nie czujesz się na siłach, możesz zlecić nagrywanie podcastu komuś innemu – nawiązać współpracę z autorem, który zrobi to na Twoje zlecenie. Pamiętaj tylko, aby w takim przypadku podpisać coś w rodzaju zakazu konkurencji. Nie chcesz chyba, żeby w trakcie albo tydzień po zakończeniu umowy ten sam głos zachwalał inną, podobną markę.
3. Wybierz formę pasującą do treści
Podcast może przybrać postać monologu, rozmowy dwóch lub więcej prowadzących, wywiadu z gościem lub gośćmi, show z udziałem publiczności, scenek aktorskich… pewnie jest jeszcze parę innych opcji. Którą wybrać? Jaką długość powinny mieć odcinki? Na te pytania nie ma jednej poprawnej odpowiedzi.
Jeden z najpopularniejszych podcastów w Polsce 6 Minute English zawiera krótkie scenki, uczące angielskich słów i zwrotów. Ale MacGadka czy Nadgryzieni mają odcinki w formie luźnych rozmów trwających grubo ponad dwie godziny! Wszystko zależy więc od tego, co masz do przekazania słuchaczowi i ile czasu potrzeba, żeby zrobić to dobrze.
Nagrywanie podcastu w pojedynkę to trudne zadanie. Większości z nas łatwiej rozmawia się z innymi ludźmi. Zapraszając gości, możesz poruszać tematy, na którym nie za dobrze się znasz. Dodatkowa korzyść jest taka, że takie osoby zwykle chętnie dzielą się linkiem do podcastu ze swoimi odbiorcami, pomagając Ci przy okazji zdobywać nową publiczność.
Jak stworzyć własnego bota w 5 minut
Gdzie obecnie leży granica możliwości sztucznej inteligencji? Które narzędzia będą najlepsze dla Twojej marki? Tego wszystkiego i wiele więcej dowiesz się na szkoleniu online. Piotr Bombol, ekspert i strateg w dziedzinie marketingu cyfrowego, pokaże Ci jak wykorzystać najnowsze możliwości AI, jak praktycznie zastosować sztuczną inteligencję w marketingu oraz wytłumaczy, jak szybko stworzyć własne rozwiązania AI.
4. Nie ograniczaj się do audio
Podcastów zwykle słucha się, robiąc równocześnie coś innego. Większość ludzi, do których mówisz, prawdopodobnie prowadzi w tym czasie samochód, prasuje lub sprząta. Nie wymagaj od nich pełnej koncentracji. Nie licz na to, że zapamiętają lub zapiszą coś, co im powiesz. Lepiej wrzuć takie rzeczy na swoją stronę internetową i odeślij do niej słuchaczy.
Taka strategia ma kilka zalet. Po pierwsze: w zamian za atrakcyjne bonusy uzupełniające nagranie możesz pozyskiwać dane kontaktowe odbiorców. Po drugie: w przeciwieństwie do dźwięku, teksty można wyszukiwać w Google. Po trzecie: w ten sposób przyciągasz także tych internautów, którzy wolą czytać niż słuchać.
Z tych trzech powodów na moim blogu MalaWielkaFirma.pl każdy odcinek podcastu jest dostępny nie tylko jako plik audio, ale również jako tekst. Nie jest to nagranie spisane słowo po słowie, tylko inna wersja tej samej treści, zredagowana w taki sposób, żeby dobrze się ją czytało.
5. Dostosuj styl komunikacji do odbiorców
W content marketingu jest silna tendencja do zwracania się do odbiorców bezpośrednio, przez „Ty” lub „wy”. Ale możliwości jest więcej niż tylko wybór między liczbą pojedynczą i mnogą.
Podcasty adresowane do kobiet, takie jak Po nitce Ariadny czy Tylko dla Mam, używają zawsze rodzaju żeńskiego. To bardzo dobry pomysł, jeżeli płeć jest ważną cechą twojej grupy docelowej.
W niektórych przypadkach możesz zdecydować się na nieszablonowe działanie i np. zwracać się do słuchaczy „Szanowni Państwo”. Nie słyszałem jeszcze takiej formy, ale jestem sobie w stanie wyobrazić, że pasowałaby ona do podcastu na temat savoir-vivre’u, klasycznej mody męskiej albo ekskluzywnych usług.
6. Użyj muzyki spójnej z Twoją marką
Większość podcastów korzysta z podobnie brzmiącej, nudnej muzyki, określanej mianem „corporate”. W zamyśle twórców ma się ona kojarzyć z wielkim biznesem i zawodowym profesjonalizmem. Niestety często jest to bezpłciowe plumkanie, wykorzystywane jako tło dźwiękowe w windach lub hotelowych lobby. Dźwięki, których zadaniem jest nie zwracać na siebie uwagi i nie przeszkadzać. Mam nadzieję, że twoja marka ma wyższe ambicje.
Poszukaj czegoś bardziej charakterystycznego. W internecie znajdziesz banki dźwięków oferujące masę interesujących propozycji w przystępnych cenach. Moim ulubionym jest AudioJungle; jeszcze tańszy jest JewelBeat. Zdarzają się też serwisy oferujące muzykę do podcastów zupełnie za darmo.
W każdym przypadku przed zakupem lub pobraniem plików sprawdź warunki licencji. Może się okazać, że wymagane jest np. umieszczenie na twojej stronie internetowej informacji o twórcy muzyki wraz z odpowiednim linkiem.
7. Zadbaj, żeby było Cię dobrze słychać
Jak wspominałem wcześniej, część odbiorców będzie cię słuchać w aucie, w pociągu albo podczas koszenia trawnika. To oznacza, że twój głos będzie konkurował z hałasem otoczenia. Dlatego jakość nagrania jest ważna. Nikt nie będzie słuchał podcastu, w którym nie można zrozumieć słów. Poza tym nowe technologie przyzwyczaiły nas do wysokiej jakości audio i męczymy się, gdy trafiamy na coś słabszego.
Z nagrywaniem dźwięku jest podobnie jak z robieniem zdjęć. Jeżeli model ma słońce za plecami albo niechcący zasłonisz część obiektywu palcem, to późniejsza obróbka w Photoshopie niewiele pomoże. W przypadku dźwięku największe znaczenie mają właściwe pomieszczenie i mikrofon. Na moim blogu znajdziesz kilka praktycznych porad, jak stworzyć optymalne warunki do nagrywania podcastu.
8. Bądź tam, gdzie twoja publiczność
Coraz więcej osób słucha podcastów za pomocą aplikacji na telefon. Zadbaj więc o to, żeby znaleźć się na odpowiednich platformach. Zgłoś swój podcast do katalogów takich jak iTunes, Stitcher czy TuneIn Radio – dzięki temu będą go mogły znaleźć nowe osoby, które nigdy nie słyszały o Tobie i Twojej firmie.
Część aplikacji nie wymaga wysyłania osobnych zgłoszeń – automatycznie wyszukują nowości i dodają je do swoich zbiorów. Tak działa m.in. Podcast Addict, popularny wśród użytkowników systemu Android.
Ale aplikacje to nie wszystko. Udostępnij również odtwarzacz audio na swojej stronie internetowej (ponad 30% słuchaczy podcastu Mała Wielka Firma preferuje właśnie taką formę). Ponadto pozwól na pobieranie odcinków w formie plików MP3.
9. Publikuj regularnie, to buduje wiarygodność
Na lojalność odbiorców trzeba zapracować. Jeżeli chcesz ich przyzwyczaić, żeby słuchali Cię regularnie, powinieneś też regularnie dostarczać im nową treść. Nie musisz publikować co tydzień, jeżeli to dla Ciebie za często. Nowy odcinek może pojawiać się co dwa tygodnie albo nawet co miesiąc. Ważne jest utrzymywanie stałego rytmu, bo to z jednej strony kształtuje nawyki po stronie odbiorców, a z drugiej – buduje wizerunek Twojej marki.
W psychologii nazywa się to efektem aureoli. Ludzki mózg nie lubi się przemęczać, dlatego na podstawie jednej cechy automatycznie wyrabia sobie opinię o innych. Jeżeli publikujesz regularnie, to odbiorcy częściej postrzegają Cię jako osobę rzetelną, dobrze zorganizowaną, punktualną i godną zaufania.
10. Baw się dobrze – nic na siłę
Jeżeli Twoją jedyną motywacją do nagrywania podcastu jest chęć zdobycia klientów, prawdopodobnie powinieneś sobie odpuścić. Jeżeli nienawidzisz słuchać własnego głosu i przeraża Cię myśl, że ktoś będzie go słuchał, lepiej poszukaj innej formy komunikacji. Twój stres i napięcie będą wyczuwalne i raczej nie przyciągną odbiorców.
Z drugiej strony, jeżeli czujesz, że możesz się w tym odnaleźć – daj sobie szansę. Nagraj kilka odcinków i zaproś innych, żeby ich posłuchali. Całkiem możliwe, że na początku będziesz się czuł trochę dziwnie przed mikrofonem, ale jeśli połkniesz bakcyla, podcast może stać się nie tylko sposobem na wzmacnianie własnej marki, ale też hobby dającym dużo satysfakcji.